37 720 läst ·
90 svar
38k läst
90 svar
Studsmatta på samfällighets mark
Jag tror det bästa är att ha studsmattan på er egen tomt, då slipper ni stöket med samfälligheten. Sen vad grannarna säger det kan ni ju givetvis ta i beaktande om ni vill, men inget ni behöver rätta er efter. Vi har själv bott med grannens studsmatta i tomtgräns i 8 år, och grannen struntade högaktningsfullt i mina synpunkter på placering, bara för att de kunde...
/S
/S
Man får inte ta samfällighetens mark i anspråk under några omständigheter och även om man skulle fråga ordförande är det inte möjligt för honom/henne att ge tillstånd, det skall hanteras på samfällighetens årsmöte då det handlar om att ta samfällighetens gemensamma tillgångar i anspråk. Finns åtskilliga exempel på fall där folk har ockuperat samfällighetens mark som skapat stora problem, både för föreningen och fastighetsägaren. Läs även på "Lagen om samfällighetsföreningar".Anna1980 skrev:
Hej,
Efter överenskommelse med några grannar (mest berörda), har vi placerat studsmatta ca 15 m borta från vår tomtgräns på samfällighets mark i skogen. Vi kompromissade hur mycket vi kan för att alla blir nöjda. Men vecka efter montering fick vi krav från ordförande av samfälligheten att flytta studsmattan till eget tomt, då grannarna informerade honom/ klagade anonymt. Ordförande påpekade att vi borde fråga grannar innan montering. Och Detta har vi gjort. Studsmatta är stort, det är svårt att montera och demontera. Barnet är liten bara 4 år gammal, hoppar i princip utan någon störande ljud. Bredvid vår studsmatta på samfällighets mark står en anna studsmatta som ingen kräver att flytta. Känner mig mycket ovällkomen och orättvist behandlad med min lilten dotter i den situationen. Har vi inte samma rättigheter som andra medlemmar? Ingen frågade oss om det ok för oss att sätta studsmattor nära vår hus på samfällighetens mark. Vilka rättigheter har vi i den situationen? Vad är bättre att göra? Vi vill inte flytta studsmatta den är stort. Studsmatta är helt flyttbar, vi ska demontera mattan i hösten. Enligt mäklare vi behöver inte lov för att ställa flyttbara konstruktioner på samfällighetens mark. Jag blir jättetacksam för hjälpen då sitter och gråter med min dotter.
Nu fattar vi detta. Men mattan är stort orkar inte flytta nu.S steve5432 skrev:Jag tror det bästa är att ha studsmattan på er egen tomt, då slipper ni stöket med samfälligheten. Sen vad grannarna säger det kan ni ju givetvis ta i beaktande om ni vill, men inget ni behöver rätta er efter. Vi har själv bott med grannens studsmatta i tomtgräns i 8 år, och grannen struntade högaktningsfullt i mina synpunkter på placering, bara för att de kunde...
/S
Så om dina grannar dumpar ett lass grus på din tomt och du ber dom ta bort den, skulle du tycka att "det är tungt, orkar inte flytta det nu" skulle vara ett bra svar?Anna1980 skrev:
Med det sagt, likhetsprincipen gälla. Ifrågasätt föreningens beslut om varför era grannar få ha studsmatta och inte ni.
Har inte läst alla svar men drar man det långt så skall det ju vara lika för alla. Finns det då andra som fått använda samfälldhetens mark så skall även ni få. Om inte behövs tydliga riktlinjer som säger varförViolina skrev:
Några tips.
- Prata med de som har den andra studsmattan. Hur fick de OK från samfälligheten? Eller har de något OK?
- Prata med ordföranden. Troligt är att denne inte vill ta i frågan egentligen men måste och därför gör minsta möjliga. Kanske frågan kan tas upp på nästa årsmöte? Och att grannen som klagat är nöjd med det? Eller finns det något som den klagande vill ha ändrat? Att få bort studsmattan är besvärligt för samfälligheten, i princip krävs kronofogde.
- Var går gränsen för samfällighetens mark? Kolla upp. Kanske kan ni ställa den en bit utanför? Isåfall är det inte samfällighetens problem längre och om den markägaren klagar drar ni in den på samfälligheten igen. Så kan ni nog hålla på rätt länge.
- Prata med de som har den andra studsmattan. Hur fick de OK från samfälligheten? Eller har de något OK?
- Prata med ordföranden. Troligt är att denne inte vill ta i frågan egentligen men måste och därför gör minsta möjliga. Kanske frågan kan tas upp på nästa årsmöte? Och att grannen som klagat är nöjd med det? Eller finns det något som den klagande vill ha ändrat? Att få bort studsmattan är besvärligt för samfälligheten, i princip krävs kronofogde.
- Var går gränsen för samfällighetens mark? Kolla upp. Kanske kan ni ställa den en bit utanför? Isåfall är det inte samfällighetens problem längre och om den markägaren klagar drar ni in den på samfälligheten igen. Så kan ni nog hålla på rätt länge.
Att få kronofogden indragen därför att man inte orkar ta bort studsmattan är inte bästa starten som nyinflyttad. I radhus bor man nära varandra och grannsämjan bör man tänka på. Innan allting har blivit så inflammerat att kronofogden måste inkallas.
På samfällighetens mark får man göra det samfälligheten har bestämt att man får göra där. Delägarna har inga rättigheter alls förutom avseende det man gemensamt kommit fram till. Oftast är detta lika med vad styrelsen har bestämt, men kan regleras i stadgarna eller i protokoll från stämma. Inte alltid så tydligt - tyvärr.
Om samfälligheten tillåter studsmatta så blir samfälligheten ansvarig för de skador som kan uppstå - därför säger man oftast nej till sådant. Skyltar funkar inte i svensk rättspraxis. Det finns inget "på egen risk".
Tänk på att ordföranden bara är representant för en styrelse. Hen får inte fatta några egna beslut - men kan såklart informera om de beslut som fattats och om de regler som gäller. Hen kan också föra tillbaka dina önskemål och förslag till styrelsen.
Likabehandlingsprincipen må gälla men den säger inte att "bara för att de fick så skall jag också få"? Olika förutsättningar ger olika behandling.
Om samfälligheten tillåter studsmatta så blir samfälligheten ansvarig för de skador som kan uppstå - därför säger man oftast nej till sådant. Skyltar funkar inte i svensk rättspraxis. Det finns inget "på egen risk".
Tänk på att ordföranden bara är representant för en styrelse. Hen får inte fatta några egna beslut - men kan såklart informera om de beslut som fattats och om de regler som gäller. Hen kan också föra tillbaka dina önskemål och förslag till styrelsen.
Likabehandlingsprincipen må gälla men den säger inte att "bara för att de fick så skall jag också få"? Olika förutsättningar ger olika behandling.
Tyvärr är det inte alla som flyttar in där det är brf som aktivt tar och läser vad som gäller för regler kring det samägda och föreningens stadgar.
Följer de boende gällande regler blir det sällan problem. Jag får då också klart för mig hur tillvägagångsättet är om jag önskar utnyttja den samägda tillgången för "eget" bruk.
Så, läs och begrunda och fråga sedan på rätt sätt.
Följer de boende gällande regler blir det sällan problem. Jag får då också klart för mig hur tillvägagångsättet är om jag önskar utnyttja den samägda tillgången för "eget" bruk.
Så, läs och begrunda och fråga sedan på rätt sätt.
Detta känns väldigt långsökt. Läs på dessa sidor om du tvekar på vad som gäller och bilda dig en egen uppfattning. Jag tolkar det som att sätter man upp en fräsch matta med fallskydd kan knappast TS hållas ansvarig ifall något händerViolina skrev:
https://www.hsb.se/norr/brf/nejlikan/nyheter/studsmattor-i-brf.-nejlikan/
https://www.lawline.se/answers/kan-jag-bli-ansvarig-om-grannbarnen-gor-sig-illa-pa-min-studsmatta
Det borde vara bygglovsplikt på studsmattor! Sanitär olägenhet. Det är nog ont om tystnad ändå! Studsmattor och skateboards borde ha egna områden i stadsplanen.Anna1980 skrev:
Hej,
Efter överenskommelse med några grannar (mest berörda), har vi placerat studsmatta ca 15 m borta från vår tomtgräns på samfällighets mark i skogen. Vi kompromissade hur mycket vi kan för att alla blir nöjda. Men vecka efter montering fick vi krav från ordförande av samfälligheten att flytta studsmattan till eget tomt, då grannarna informerade honom/ klagade anonymt. Ordförande påpekade att vi borde fråga grannar innan montering. Och Detta har vi gjort. Studsmatta är stort, det är svårt att montera och demontera. Barnet är liten bara 4 år gammal, hoppar i princip utan någon störande ljud. Bredvid vår studsmatta på samfällighets mark står en anna studsmatta som ingen kräver att flytta. Känner mig mycket ovällkomen och orättvist behandlad med min lilten dotter i den situationen. Har vi inte samma rättigheter som andra medlemmar? Ingen frågade oss om det ok för oss att sätta studsmattor nära vår hus på samfällighetens mark. Vilka rättigheter har vi i den situationen? Vad är bättre att göra? Vi vill inte flytta studsmatta den är stort. Studsmatta är helt flyttbar, vi ska demontera mattan i hösten. Enligt mäklare vi behöver inte lov för att ställa flyttbara konstruktioner på samfällighetens mark. Jag blir jättetacksam för hjälpen då sitter och gråter med min dotter.
Det är inte alls långsökt. Det kanske i slutänden inte resulterar i något skadestånd men det finns en uppsjö av regler angående lekredskap och säkerhet som samfälligheten måste följa om det tillåter sådana på sin mark.S surfarn skrev:
Det du har på din egen mark är en helt annan sak.
Styrelsen får inte fatta sådana beslut efter eget godtycke. De måste ha något regelverk att stödja sig på. Så fråga vad det är i regelverket de stödjer sig på som gör att ni inte får ha er studsmatta där, medan andra får ha sinAnna1980 skrev:
Hej,
Du kan begära att styrelsen hänskjuter frågan till nästa föreningsstämma. Fråga om din studsmatta redan varit uppe för beslut i styrelsen, och be samtidigt om besked beträffande den andra studsmattan. Är också den under styrelsens lupp? Varför? Eller varför inte?
Lag (1973:1150) om förvaltning av samfälligheter formulerar "likställighetsprincipen" såhär - "19 § Föreningen skall vid förvaltningen tillgodose medlemmarnas gemensamma bästa. Varje medlems enskilda intressen skall även beaktas i skälig omfattning."
Observera begreppet "skälig"! Skrivningen innebär, att om det finns sakliga skäl kan en samfällighet mycket väl behandla sina medlemmar olika. Det kan också tänkas, att den andra studsmattan inte alls ägs av någon annan medlem utan av någon utomstående. Det är en vanlig missuppfattning att på allmänningar gör vem som helst lite vad som helst. I så fall har styrelsens firmatecknare utan vidare rätt (och skyldighet) att åtgärda intrång.
Klander mot beslut kan du väcka när en föreningsstämma haft saken uppe. En sådan tvist sliter man i mark- och miljödomstolen.
Lag (1973:1150) om förvaltning av samfälligheter formulerar "likställighetsprincipen" såhär - "19 § Föreningen skall vid förvaltningen tillgodose medlemmarnas gemensamma bästa. Varje medlems enskilda intressen skall även beaktas i skälig omfattning."
Observera begreppet "skälig"! Skrivningen innebär, att om det finns sakliga skäl kan en samfällighet mycket väl behandla sina medlemmar olika. Det kan också tänkas, att den andra studsmattan inte alls ägs av någon annan medlem utan av någon utomstående. Det är en vanlig missuppfattning att på allmänningar gör vem som helst lite vad som helst. I så fall har styrelsens firmatecknare utan vidare rätt (och skyldighet) att åtgärda intrång.
Klander mot beslut kan du väcka när en föreningsstämma haft saken uppe. En sådan tvist sliter man i mark- och miljödomstolen.