11 808 läst ·
19 svar
12k läst
19 svar
Strömförande diskmaskin
Sida 1 av 2
Hej alla.
Har haft problem med diskmaskinen att den läckt vatten ner i bottentråget och larmat. Hade då ute den från sin plats och fick sätta den i en annan kontakt för att kunna kolla var det läckte när jag körde den. Nu då till problemet.
När min fru var i köket på morgonen så fick hon ström i sig dock svag men det kittlade i fingrarna. Hon säger att det kom från diskhon men jag tror att hon samtidigt höll i diskmaskinen.
När jag då börjar kolla på uttaget där den nu är in kopplad. Så ser jag att jorden inte är inkopplad på uttaget. Är detta orsaken till att hon fick en svag ström genom diskhon??
Finns det något bra verktyg/pryl att kolla om uttag är rätt kopplade till jord?? Vill gärna kolla samtliga uttag. Läste i en annan tråd om någon liten dosa man kunde koppla i uttaget men har inte hittat något.
Tack för svar.
Har haft problem med diskmaskinen att den läckt vatten ner i bottentråget och larmat. Hade då ute den från sin plats och fick sätta den i en annan kontakt för att kunna kolla var det läckte när jag körde den. Nu då till problemet.
När min fru var i köket på morgonen så fick hon ström i sig dock svag men det kittlade i fingrarna. Hon säger att det kom från diskhon men jag tror att hon samtidigt höll i diskmaskinen.
När jag då börjar kolla på uttaget där den nu är in kopplad. Så ser jag att jorden inte är inkopplad på uttaget. Är detta orsaken till att hon fick en svag ström genom diskhon??
Finns det något bra verktyg/pryl att kolla om uttag är rätt kopplade till jord?? Vill gärna kolla samtliga uttag. Läste i en annan tråd om någon liten dosa man kunde koppla i uttaget men har inte hittat något.
Tack för svar.
Medlem
· Södermanlands län0
· 983 inlägg
Det finns uttagsprovare att köpa.
Men slarv med skyddsjordning kan dölja en massa andra fel. Just skyddsjordning är något som dom flesta yrkesmän är noggranna med att kolla vid eljobb. Det finns all anledning att kolla upp elanläggnińgen
Det kan tyda på hempul eller något olagligt " snabbfix" när diskmaskinen löser ut jordfelsbrytaren.
Men slarv med skyddsjordning kan dölja en massa andra fel. Just skyddsjordning är något som dom flesta yrkesmän är noggranna med att kolla vid eljobb. Det finns all anledning att kolla upp elanläggnińgen
Det kan tyda på hempul eller något olagligt " snabbfix" när diskmaskinen löser ut jordfelsbrytaren.
Moderator
· Stockholm
· 57 876 inlägg
Har aldrig varit något problem tidigare när diskmaskinen suttit i sitt rätta uttag. Har kollat upp lite mer nu och just detta uttag är ett utanpåliggande uttag som verkar vara vidarekopplat ifrån diskmaskinens uttag. Så just detta uttag är nog ett verk av hemmafixaren. Tror helt enkelt att jag tar bort uttaget.
Moderator
· Stockholm
· 57 876 inlägg
Men som jag uppfattade frågan så har maskinen inte löst ut jordfelsbrytaren? Har du jordfelsbrytare på anläggningen?
Att man får en liten stöt på det sättet, kan indikera ett allvarligt och farligt fel i maskinen.
MEN en maskin som inte kopplas till jordat uttag kan ha fullt normala och ofaliga krypströmmar. Det sitter ett avstörningsfilter (för det mesta) som skall hindra att motor och elektronik i maskinen skickar ut radiostörningar.
Ett sådant filter består ofta av några kondensatorer som är kopplade mellan fas och jord, och mellan neutral och jord.
Kondensatorerna har egenskapen att de leder växelström, bättre ju högre frekvens det är, nätspänningen på 230V 50Hz kan då driva några 10 tals mikroampere genom kondensatorerna. Radiostörningar som ligger på 100 tals megaHertz, ser kondensatorerna som en kortslutning, som en blanktråd. Radistörningarna kortsluts då mot jord. Strömmen som störningen kan ge upphov till är extremt liten och helt ofarlig.
Men om man då inte har maskinen kopplad till skyddsjord, så kan alltså dessa extremt små strömmar kännas som en kittling.
Fast "kittlingen" hon kände kan också vara ett rejält fel på maskinen, och att hon hade tur och var inte kopplad till jord via ngn annan kroppsdel. I så fall är det farligt.
Att man får en liten stöt på det sättet, kan indikera ett allvarligt och farligt fel i maskinen.
MEN en maskin som inte kopplas till jordat uttag kan ha fullt normala och ofaliga krypströmmar. Det sitter ett avstörningsfilter (för det mesta) som skall hindra att motor och elektronik i maskinen skickar ut radiostörningar.
Ett sådant filter består ofta av några kondensatorer som är kopplade mellan fas och jord, och mellan neutral och jord.
Kondensatorerna har egenskapen att de leder växelström, bättre ju högre frekvens det är, nätspänningen på 230V 50Hz kan då driva några 10 tals mikroampere genom kondensatorerna. Radiostörningar som ligger på 100 tals megaHertz, ser kondensatorerna som en kortslutning, som en blanktråd. Radistörningarna kortsluts då mot jord. Strömmen som störningen kan ge upphov till är extremt liten och helt ofarlig.
Men om man då inte har maskinen kopplad till skyddsjord, så kan alltså dessa extremt små strömmar kännas som en kittling.
Fast "kittlingen" hon kände kan också vara ett rejält fel på maskinen, och att hon hade tur och var inte kopplad till jord via ngn annan kroppsdel. I så fall är det farligt.
Tack för svar. Diskmaskinen kommer inte kopplas in igen fören vi har haft en reparatör här. Det ska komma en reparatör från Bosch på tisdag (blir handdisk så länge).
Vi har ingen jodfelsbrytare på anläggningen då vi inte bott här så länge men det ska kopplas in en snart hoppas jag. Försöker få tag på en elektriker som kan göra det så snart som möjligt.
Vill egentligen bara snabbkolla alla uttag i köket så att dom är korrekta så det inte händer några andra liknande grejer.
Vi har ingen jodfelsbrytare på anläggningen då vi inte bott här så länge men det ska kopplas in en snart hoppas jag. Försöker få tag på en elektriker som kan göra det så snart som möjligt.
Vill egentligen bara snabbkolla alla uttag i köket så att dom är korrekta så det inte händer några andra liknande grejer.
Du skriver att "
Fast "kittlingen" hon kände kan också vara ett rejält fel på maskinen, och att hon hade tur och var inte kopplad till jord via ngn annan kroppsdel. I så fall är det farligt"
Men om maskinen är rätt kopplade till jord så är det inte farligt????
Fast "kittlingen" hon kände kan också vara ett rejält fel på maskinen, och att hon hade tur och var inte kopplad till jord via ngn annan kroppsdel. I så fall är det farligt"
Men om maskinen är rätt kopplade till jord så är det inte farligt????
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Skyddsjordade apparater brukar ha nätfilter som "läcker" en del ström till skyddsjord.
Ansluts den då i ojordat så kommer det att kittla men det är "ofarligt" om filtret är helt.
Mäter man så ska det vara ca 115 volt mellan höljet och skyddsjorden.
Kittlingen är runt 1 mA men JFB behöver 30 för att lösa.
Protte
Ansluts den då i ojordat så kommer det att kittla men det är "ofarligt" om filtret är helt.
Mäter man så ska det vara ca 115 volt mellan höljet och skyddsjorden.
Kittlingen är runt 1 mA men JFB behöver 30 för att lösa.
Protte
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 259 inlägg
Nej, för då går säkringen inom utsatt tid om det är ett allvarlig fel (eller, bättre, jordfelsbrytaren löser). Eller så jordas den lilla felströmmen från nätfiltret så att man inte känner någon kittling.Statteman skrev:
Det är lite ointuitivt med vår elsäkerhet baseras bla på en äldre regel om isolerade miljöer. Det är bara om man får tag i jord (eller iofs nolla) som strömgenomgång kan ske. Så det är därför som du får stoppa jordade apparater i ojordade uttag, men inte tvärtom. Tanken är då att sådana uttag får bara sitta i en miljö som inte har någon sann jord införd, och då kan ingen farlig strömgenomgång ske även om det blir fel på apparaten så att höljet blir strömförande. Det är därför som det är verboten att dra en ojordad förlängningssladd från vardagsrummet till köket för att köra brödrosten. Kök har dock aldrig räknats som isolerade så där får man inte ha dylika uttag längre.
Nu är detta ett gammalt förlegat synsätt som alltid varit lite tveksamt i praktiken (jordfelsbrytare täcker upp för dessa felfall ändå idag och vi har inte så många jordade apparater längre) men i hus med ojordade uttag så är det fortfarande så det är tänkt att fungera.
Felet kan vara som tidigare nämnts nätfiltret det sitter oftast på ingången till elektronikkortet och består av två styck VDR-motstånd. dom leder någon mA vid normal spänning men om spänningen uppträder som en spik > 400 Volt leder den flera ampere för att skydda elektronik. Dessa komponenter är aldrig lika i sin karaktär. Prova att vända stickproppen så den som leder mest är kopplar till nollan.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Tror INTE det finns VDR motstånd godkända att ansluta till hölje/skyddsjord, däremot finns det kondensatorer, Y-kondensator som är godkända att ansluta till berörbar del.
VDR motstånd sätter man mellan fas och nolla.
Protte
VDR motstånd sätter man mellan fas och nolla.
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Nej det kan inte vara vagabonderande ström, isf skulle maskinen vara dubbelt jordad och någon kittling får man då INTE mellan maskin och diskbänk.
Protte
Protte