Carråbsrro Carråbsrro skrev:
Ska den streckade biten som markerar tomtavgränsningen vara målad sådär? Är den verkligen korrekt?
Nej så där brukar det inte se ut, skrafferingen (streckade linjerna) visar ju att tomtplatsavgränsningen går runt det som uppenbarligen är just en tomtplats. Men även om det inte är tydligt skulle jag tolka kartan på samma sätt som övriga skribenter, d.v.s. tomten utgörs de område som inte är skafferade. All mark utanför tomtplatsavgränsningen är allemansrättsligt tillgänglig. Strandksyddsreglerna gäller i bägge zonerna, så väl den skrafferade som den oskrafferade (om inte planer eller övriga bestämmelser av någon anledning upphävt strandskyddet). En ansökan om strandskyddsdispens för att bygga något inom tomtplatsavgränsningen kommer mest troligt vara mycket lättare att få igenom än utanför. Vad gäller allmänheten har den alltså rätt att nyttja samtliga strandområden på eran fastighet, inklusive eran brygga.

Mig veterligen finns inget regelverk avseende hur kommunen väljer att redovisa eventuella tomtplatsavgränsningar. Så ja de är korrekt, även om det inte var ett så pedagogiskt exempel på en tomtplatsavgränsning.

Notera att den dispens grannen sökt inte är generell utan gäller för precis den bygglovspliktiga åtgärd som grannen sökte för. Vill ni vidta en annan bygglovspliktig åtgärd inom strandskyddat område måste ni ansöka om en ny dispens. Jag har inte i huvudet hur länge en dispens gäller, men jag har för mig att det är 2-3 år eller nått sånt.
 
K kindvall skrev:
Det kan ju kännas bakvänt att den streckade delen anges som tomtplatsavgränsning när tomtplatsen är det som ligger innanför. Men kartan du har svarar väl på din ursprungliga fråga gällande hemfridszon.
Den streckade ytan tillhör inte er hemfridszon.

När tidigare ägaren sökte och fick dispens för tillbyggnad på strandskyddad mark måste kommunen ta fram en tomtplatsavgränsning, det är ett krav i strandskyddsbestämmelserna. Och då lägger man alltid en remsa fri passage längs stranden.
Det kan ju vara så att man valde att skraffera den del av fastigheten som inte ingår i tomtplatsavgränsningen för att inte rita över de befintliga byggnaderna och ”gröta” ihop allt. Teckenförklaringen förvillar dock, det borde stått typ;
//// - tomtplatsavgränsning innanför detta område.
 
F Falckman skrev:
Nej så där brukar det inte se ut, skrafferingen (streckade linjerna) visar ju att tomtplatsavgränsningen går runt det som uppenbarligen är just en tomtplats. Men även om det inte är tydligt skulle jag tolka kartan på samma sätt som övriga skribenter, d.v.s. tomten utgörs de område som inte är skafferade. All mark utanför tomtplatsavgränsningen är allemansrättsligt tillgänglig. Strandksyddsreglerna gäller i bägge zonerna, så väl den skrafferade som den oskrafferade (om inte planer eller övriga bestämmelser av någon anledning upphävt strandskyddet). En ansökan om strandskyddsdispens för att bygga något inom tomtplatsavgränsningen kommer mest troligt vara mycket lättare att få igenom än utanför. Vad gäller allmänheten har den alltså rätt att nyttja samtliga strandområden på eran fastighet, inklusive eran brygga.

Mig veterligen finns inget regelverk avseende hur kommunen väljer att redovisa eventuella tomtplatsavgränsningar. Så ja de är korrekt, även om det inte var ett så pedagogiskt exempel på en tomtplatsavgränsning.

Notera att den dispens grannen sökt inte är generell utan gäller för precis den bygglovspliktiga åtgärd som grannen sökte för. Vill ni vidta en annan bygglovspliktig åtgärd inom strandskyddat område måste ni ansöka om en ny dispens. Jag har inte i huvudet hur länge en dispens gäller, men jag har för mig att det är 2-3 år eller nått sånt.
Åtgärden ska ha påbörjats inom två år från beslutet togs, annars förfaller dispensen och man måste söka ny.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Åtgärden ska ha påbörjats inom två år från beslutet togs, annars förfaller dispensen och man måste söka ny.
Och så får man hoppas att tomtplatsavgränsningen också förfaller. Det verkar orimligt att hemfridszonen endast sträcker några meter från husväggen. Det är fult gjort av kommunen. De flesta vågar inte överklagar ett sådant beslut pga att man då inte heller får utföra åtgärder man fick lov till innan allt är utrett.
 
När folk tror att 6ha är hemfridszon är det väl uppenbart att det behövs. Sedan skulle man kunna lätta på vad man får göra utanför hemfridszonen.
 
  • Gilla
16386 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
J J Vos skrev:
Och så får man hoppas att tomtplatsavgränsningen också förfaller. Det verkar orimligt att hemfridszonen endast sträcker några meter från husväggen. Det är fult gjort av kommunen. De flesta vågar inte överklagar ett sådant beslut pga att man då inte heller får utföra åtgärder man fick lov till innan allt är utrett.
Det verkar inte så, en tomtplatsbestämning (eller avgränsning) är ett myndighetsbeslut vid sidan av frågan om strandskyddsdispensen som man har sökt. Den är s a s ett underlag för det beslutet. Läs MÖD:

https://lagen.nu/dom/mod/2012:24
 
  • Ledsen
J Vos
  • Laddar…
Claes Sörmland
D Daniel 109 skrev:
När folk tror att 6ha är hemfridszon är det väl uppenbart att det behövs. Sedan skulle man kunna lätta på vad man får göra utanför hemfridszonen.
Det tror knappast folk generellt. Tvärt om är ju utvecklingen i samhället att respekten för hemfridszonen har minskat över tid.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.