P
Har en sommarstuga som är egen fastighet på ca 1400kvm mark och 300kvm vatten.

Funderar på att söka strandskyddsdispens för en väg ner till stugan.
I samband med att dispens söks har jag förstått att man kommer att definiera tomtplatsen (hemfridszonen).

Stugan ligger ca 5m från vatten linjen. Närmast stugan är det ca 2 meter plan yta och sedan sluttar det svagt ner mot vattnet.

Är rädd för att hemfridszonen kommer att hamna bara 2 meter från stugan och inte gå ända ner till vattnet.

Är det någon som har koll på hur nära stugan man som närmst kan dra hemfridszonen (finns det några regler för det)?

Om det finns rester efter en gammal brygga och trappa ner mot vattnet. Kan jag då återbygga dessa och hävda att dessa är byggda före 1975?

Nu är jag absolut ingen expert på området, men har du ett hus som ligger 5m från vatten, så är jag ganska övertygad om att hemfridzonen anses gå ända till vattnet. Ett undantag kan vara om det redan finns en etablerad allmän stig eller publik badplats mellan huset och vattnet. Om trappan ligger inom hemfridzonen så tror jag inte det är några problem att bygga upp den igen.

Bryggan har jag noll koll på, men det är väl ganska vanligt att folk får nyanlägga bryggor, så har du en bef. brygga borde den inte vara något problem.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.