Hej!

Jag har en fråga om fall på avloppsledning inne.

Det är 110 rör (toa) och jag undrar om man för en kort sträcka kan ha ca 30 graders lutning. Det är bara fråga om en meter och det gäller direkt där vertikalen kommer ner i Krypgrunden. Det skulle underlätta mycket att få göra så.

Har lärt mig att man ska vara noga med fallet. Varken för mycket eller för lite. Men det måste väl vara en fråga om längd också.

Vad säger ni? Är det en ok lösning?

Undrar Huss

Funkar säkert om du gör övergången till vågrätt i två steg (2st 30 graders)

Protte

Föresten är de 30 grader räknat från våg eller lodätt?

Hej!

Det är ca 30 från vågrätt.

Inga problem. Det viktigast vid stora och hastiga fall är att det finns avluftning på stammen. I annat fall drar man med sig vattnet från alla vattenlås som är inkopplade på samma stam och då luktar det inte så gott.

Skall man byta riktning på rör mer än de grader som föreskrivs av tillverkare som godkänt för aktuella rör skall lämplig böj användas. Som jag förstod så skulle du vilja "knäcka" röret i skarvarna för att få lämplig lutning. Glöm det det funkar inte så med rör utan man måste använda böjar.

Jag känner mig nu trygg att lägga med stort fall den metern det är fråga om. Det är rakt "under" avluftningen så det ska väl inte dra luft.

Jag använder bara färdiga böjar. ca. 30 betyder 30 graders böj. Det var den som passade bäst.

Tack för en bra forum!

Hälsar Huss

Staffans2000
En bekant till mig har ett fall på nästan 50%, på en sträcka på 32m.
Där har det aldrig blivit stopp, tvärs emot "förmycketfallteorins" grundvalar.

Staffan

Fallet har inte att göra med att vatten och papper rinner olika snabbt såsom många tror. Det har och göra med rörets muffar och hur mycket de är godkända för innan risk för läckage finns.

Att lägga avlopp är inte riktigt så enkelt som många tror. Det gäller att tänka till och skaffa sig kunskap. Kolla nätet där finns en del nyttigt att hämta.

Nu är jag av den uppfattningen att när det gäller el och vatten så är det något som yrkesfolk skall ägna sig åt generellt sett. Ibland när jag läser här inne så skulle jag vilja veta vilka hus en del håller på i och de husen skulle jag aldrig köpa. Finns kanske en anledning att alla gör det själv program typ äntligen hemma inte tar upp el och vvs.

Håll gärna på att renovera men lämna el och vvs. Kostnaderna för skador kan bli för höga. Tyvärr betalar ju en del försäkringsbolag ut pengar fast det är gjort av en icke fackman. Sinnessjukt tycker jag.

Redigerat:
Lobo69 skrev:
Fallet har inte att göra med att vatten och papper rinner olika snabbt såsom många tror. Det har och göra med rörets muffar och hur mycket de är godkända för innan risk för läckage finns.

Har du någon källa på det :confused:

Gå in på uponor och läs deras installationsanvisningar tex

Har också personliga erfarenheter där man haft spetsände mot flödesriktning och "knäckt" rören i muffarna för att komma ner till rätt nivå. Återkommande stopp då lång sträcka samt invändiga hinder där skarvarna stack upp. Vid riktningsändring som överstiger rekommendationer från tillverkare skall lämpliga böjar användas. Man s:ar ner rören.

Exempel. Sträcka 10 m och vattengång skall falla 80 cm. Vid normalt fall med 110 plast så blir bara fallet 10 cm. Fattas 70 cm. Korrekta sättet är inte att börja försöka "knäcka" röret i muffarna utan att använda lämpliga böjar och mellanrör för att få det korrekt.

Sen finns det andra faktorer att ta hänsyn till såsom typ av ledning, luftning. normflöde osv

Redigerat:
Lobo69 skrev:
Gå in på uponor och läs deras installationsanvisningar tex

Har också personliga erfarenheter där man haft spetsände mot flödesriktning och "knäckt" rören i muffarna för att komma ner till rätt nivå. Återkommande stopp då lång sträcka samt invändiga hinder där skarvarna stack upp. Vid riktningsändring som överstiger rekommendationer från tillverkare skall lämpliga böjar användas. Man s:ar ner rören.

Naturligtvis ska man följa tillverkarens rekomendationer. Fuskar och slarvar man är det inte mycket som funkar som det ska.
Det jag reagerade på är att du hävdar att det blir läckage i muffarna om ledningen ligger med för stort fall.
Jag har tittat på monteringsanvisningarna som finns på Uponors hemsida, men finner inte den informationen som du skriver om.
Jag har inte hört något om det på dem utbildningar och kurser som jag varit på under dom snart 20 år jag jobbat med VA / mark-anläggningsjobb. Men ibland kan man lära sig något nytt :) Jag tar tacksamt emot en länk till informationen om du har den kvar.

Lobo69 skrev:
Skrev dock risk för läckage.

Står under system och materialdata. Tillåten avvinkling 2grader.

[länk]

Kolla sidan 4
Nu fattar jag vad du menar...:o
Jag tolkade det du skrev tidigare, som att det kunde bli läckage om ledningen låg med stort fall. - Vilket jag aldrig upplevt, på en korrekt lagd ledning.
Girar/knäcker man ledningen i muffarna (mer än tillverkaren rekomenderar) blir det självklart en potentiell risk för läckage och stopp i ledningen (precis som du beskrivit tidigare).
Jag är helt överens med dig :)

Nej det här med myten om stopp med för stort fall och att det beror på att vattnet åker iväg snabbare tycker jag är mer eller mindre nonsens.

Viktiga är dock att man skapar fallet med hjälp av böjar och inte med hjälp av avvinkling i muffar.

Varför bygger man inte så då. Främsta anledning är ju priset. Det blir knepigare att göra rörgraven och därmed tar det längre tid vilket naturligtvis blir dyrare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.