Hejsan. Jag har sett på ett hus som är till salu, uppvärming fjärrvärme. Ett sovrum har ett extremt litet element (se bild). Det är just det sovrummet jag vill nyttja på övre plan, och jag vill ju varma sovrum, särskilt vintern. Bor i norrbotten. Jag är tveksamt till att detta lilla element skulle klara av det. Går såna här byta ut till större varianter tro ? Någon som gjort det och vet mer ? 🙄
Litet element under fönster och glasdörr i sovrum med trägolv, ljusa väggar och en väggventil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ja, det går ganska enkelt att byta radiatorn till en större.

Jag tycker att det ser ut som ett dubbelradig radiator, går ej att se om den har värmespridningsplåtar på insidan och mellan.

Det finns treradiga radiatorer att köpa om det behövs.

Edit:
Jag har bytt ut en bred & hög enkelradiator utan värmespridningsplåtar i källaren till två smala & låga dubbelradiga radiatorer med värmespridningsplåtar.
Jag har haft alla radiatorer bortplockade på markplanet och slipat/blästrat samt sprutmålat dom.

Redigerat:
Demmpa Demmpa skrev:
Ja, det går ganska enkelt att byta radiatorn till en större.

Jag tycker att det ser ut som ett dubbelradig radiator, går ej att se om den har värmespridningsplåtar på insidan och mellan.

Det finns treradiga radiatorer att köpa om det behövs.

Edit:
Jag har bytt ut en bred & hög enkelradiator utan värmespridningsplåtar i källaren till två smala & låga dubbelradiga radiatorer med värmespridningsplåtar.
Jag har haft alla radiatorer bortplockade på markplanet och slipat/blästrat samt sprutmålat dom.
Jaha, tänkte mer på om det gick få dit ett bredare större. Är inte det där väl litet för det rummet om vi säger att det blir -25 ute. Dessutom nåt sorts luft/ventilations hål i väggen...

Werner Wogel Werner Wogel skrev:
Jaha, tänkte mer på om det gick få dit ett bredare större. Är inte det där väl litet för det rummet om vi säger att det blir -25 ute. Dessutom nåt sorts luft/ventilations hål i väggen...
Det beror på framledningstemperatur också. Man kan få det ganska varmt i rum även med mindre radiatorer. Tror det är liknande storlek som ett ex hade i sovrum och hon hade fönstret vidöppet på vintern då ägaren hade alldeles för hög värme till allting (normalt är det omvänt problem).

• Gilla
Werner Wogel
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.