Hej, beställde flera kubik "Gårdsgrus 8-16" med hemkörning. Dvs jag hade inte tittat på gruset innan jag köpte det.

När jag kom hem efter jobbet och gruset var tippat blev jag besviken. Är ju alldeles för stora fraktioner. Vad är definitionen av 8-16 i grussammanhang? Är det inte max kornstorlek 16 mm, och minst 8 mm? Fungerar inte sikten så att något annat borde vara omöjligt? Se bilder.
Visa bilaga 141732
Visa bilaga 141735
Visa bilaga 141734

Vad tycker ni? Är jag petig? Kan jag kräva att de kommer och gör om och gör rätt?

• image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image.jpg
    Skapa konto
  • image.jpg
    Skapa konto
Redigerat:
Bilderna funkar inte

Krilleman
Bilderna fungerar inte...

Edit:
2:a på bollen :wow:

Nu syns dem, o de där är inga 8-16, ja hade ringt o klagat, de ska leverera den fraktion du beställt

ser inte ut som 8-16, det har nog blivit helt galet, ser mera ut som 0-32, bergkross..... reklamera, det är inte okej att få detta om du har beställt 8-16

buspojken skrev:
Nu syns dem, o de där är inga 8-16, ja hade ringt o klagat, de ska leverera den fraktion du beställt
Ja lite så känner jag med. Vill ju att den nytvättade bilen inte ska behöva skämmas på uppfarten. Har man dessutom grävt ur och fyllt upp uppfarten efter konstens alla regler så vill jag ju att pricken över i ska vara rätt!

Vi beställde samma fraktion och fick det man kan förvänta sig av 8-16. I ditt fall så har du uppenbart inte fått vad du beställt så precis som redan påpekats skulle jag begära en omleverans och bevisläget verkar inte särskilt svårt:D

• Gilla
gstv och 1 till
  • Laddar…
Pagno skrev:
ser inte ut som 8-16, det har nog blivit helt galet, ser mera ut som 0-32, bergkross..... reklamera, det är inte okej att få detta om du har beställt 8-16
Bergkross är det inte, inga nollfraktioner. Snarare 8-50 eller likvärdigt. Men tycker ju att siktningen inte ska kunna ge ett sådant resultat?

Definitionen 8-16 birde ju vara att stenen ska kunna falla igenom ett nät som är 16*16 mm stort, dvs i teorin så skulle en sten kunna vara 50 mm lång men Max 16 mm bred/tjock?

• Gilla
Franken.
  • Laddar…
De finns ju en viss marginal med att vissa stenar kan vara större och mindre men de där skulle kvala in bättre på 16-32 eller liknande.

gstv skrev:
Definitionen 8-16 birde ju vara att stenen ska kunna falla igenom ett nät som är 16*16 mm stort, dvs i teorin så skulle en sten kunna vara 50 mm lång men Max 16 mm bred/tjock?
Stenen kan ju halka igenom på diagonalen också vilket ger ca 22 mm.
Men det som TS fått levererat ser större ut än så på bilderna. Personligen tycker jag att 8-12 är en trevligare storlek. Reklamera och försök ta dig tid att åka och kolla på olika fraktioner på grusterminalen.

Jag tycker nog det där ser ut som helt vanlig 8-16. Mät lite noggrannare på stenarna ska du se att de med stor sannolikhet kommer igenom ett 16x16 hål.

• Dsc_1020.jpg
    Skapa konto
  • Gilla
0521vbg
  • Laddar…
harry73
Dina sten är något långsmal och om du mäter minsta tjockleken ser du att de passar genom en 16mm sikt, så det är 8-16. Att du tycker de är för stor och inte tillräckligt snygg för din nytvättade bil är tråkigt. Nästa gång ska man kanske titta på gruset innan man köper (lite efterklok förstås)

Strip skrev:
Jag tycker nog det där ser ut som helt vanlig 8-16. Mät lite noggrannare på stenarna ska du se att de med stor sannolikhet kommer igenom ett 16x16 hål.
De flesta stenar är mellan 22-25 mm på minsta storleken, så du har fel. Jag kan mäta.

harry73 skrev:
Dina sten är något långsmal och om du mäter minsta tjockleken ser du att de passar genom en 16mm sikt, så det är 8-16. Att du tycker de är för stor och inte tillräckligt snygg för din nytvättade bil är tråkigt. Nästa gång ska man kanske titta på gruset innan man köper (lite efterklok förstås)
De passar EJ genom ett 16*16 hål, långt ifrån, många stenar är dessutom över 30 mm på minsta ledden. Hade de passat hade inte denna tråd funnits.

Men du har rätt i att man borde titta på gruset först, men jag brukar oftast förvänta mig att jag får det jag beställt, trots att jag inte sett det innan. 8-16 borde ju vara 8-16, inte sant?

gstv skrev:
... jag brukar oftast förvänta mig att jag får det jag beställt, trots att jag inte sett det innan. 8-16 borde ju vara 8-16, inte sant?
Absolut! Jag hade blivit skogstokig om nån hällt ut massa ton med nåt jag inte beställt!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.