Hej !

Kanske ligger tråden fel, och då hoppas jag att den modereras till rätt ställe..
Det finns kanske fler trådar också, men jag hittade inget som jag får svar på det som jag undrar heller.. (finns det så ber jag om ursäkt i förväg )

Jag har flyttat med min familj till ett tätt villaområde där en granne prompt ska klippa sitt gräs kl.07:00 på morgonen.
Vi har försökt att prata med honom flera gånger, och bett honom vänta till 9-10 i alla fall, men han blir ursinnig och skriker !? att vi inte ska diktera vilkoren för området.. samt blir hotfull..
Jag vill inte ringa Aschberg än.. ;) så jag ber om lite råd.
Finns det nått liknande "störningsjouren" som man kan använda sig av ?
Är det någon som har erfarenhet av detta själv och hur löste sig det ?

Mvh
Mattias

Jobbig granne det där.

Finns det kanske någon annan granne som han kommer bättre överens med, som kan ta en diskussion med vederbörande? Det borde ju inte bara var ni som störs.

Borde ju inte vara något problem som sagt eftersom kanske fler störs av ljudet, hör runt med grannarna och om det finns någon slags "grannförening" kan du väl ta upp det där, Ensam är inte alltid starkast:)

galento
Konstigt att han vill klippa så tidigt,de flesta klipper ju betydligt senare för att slippa
"nattdaggen" i gräset.Ska bli inressant att läsa vad dina andra grannar tycker.

Tycker du skall gå ut och klippa gräset kl. 05.00 och se vad grannen tycker om det.

Mikael_L
Smokehead skrev:
Tycker du skall gå ut och klippa gräset kl. 05.00 och se vad grannen tycker om det.
Glöm inte att skruva bort ljuddämparen innan ... :D

O sen hatar hela grannskapet er båda två.. :P

För min del hade jag hellre sett kl 0700 än kl 1700.. Om han nu bor så nära så han stör er så borde det väl ändå vara tätbebott att det går rätt fort iaf?

Brukar man inte säga att mellan 07 och 22 får man acceptera störande ljud?

Det hör ju inte till ovanligheterna direkt att anläggningsmaskiner och annan yrkesverksamhet drar igång innan sju på mornarna.

Naturligtvis drar man sig för att börja så tidigt eller att hålla på så sent om man inte måste, men har man en helg när man måste hinna med mycket så tycker jag det är OK. Men utanför dessa tider tycker jag är no-no.

Själv är jag den morgonpigga typen, ungarna hjälper till att få upp mig samma tid även i helgerna och under semester och visst har morgon stund har guld i mund :-).

Finns det något härligare att komma igång tidigt och känna att man hunnit med mycket under en dag.

Är uppväxt i villaområde och tycker det liksom hör till med ljud av aktivitet på mornarna. Det är mysigt.

Samtidigt om det är hus byggda på stjärtlappar som knappt kan husera tomtgrunden så kanske det dundrar lite väl mycket mellan husväggarna för att det skall vara njutbart och ber en granne mig att skjuta på gräsklippandet för att denne behöver sova ut så får jag ju försöka respektera detta denna gången. Men att förbjuda grannarna att börja klippa gräset innan kl 9 för att jag är van att supa till ;-) varje fredag/lördag är också lite magstarkt i mitt tycke.

Som sagt lite buller får man nog räkna med i villa områden,i alla fall på dagtid.Vill man ha knäpp tyst får man nog bosätta sig lite på vischan.....:)

Jag hade gjort en nattlig guerilla-räd och hält klorin över hela hans gräsmatta.
Ibland måste man sätta hårt mot hårt. ;)

Funkar inte det så kan man ju prata med de andra grannarna :) eller ringa polisen. :)

• Gilla
Nilla Gyllström
  • Laddar…
Det är ingen idé att kalla in myndigheter eller liknande eftersom grannen inte gör något som ej är tillåtet. Vill inte grannen ändra sina vanor finns tyvärr inte mycket att göra.

Mycket tråkig situation dock, jag lider med er!

Mikael_L
CCPusher skrev:
Jag hade gjort en nattlig guerilla-räd och hält klorin över hela hans gräsmatta.
Ibland måste man sätta hårt mot hårt. ;)

Funkar inte det så kan man ju prata med de andra grannarna :) eller ringa polisen. :)
Jag hoppas att du skojar. :)

Som redan nämnt, så gör han egentligen inget olagligt och nätt och jämt olämpligt.
Mest irriterande antar jag är osmidigheten.

Personligen skulle jag nog försöka jobba på en bra grannrelation först, efter det så kan det kanske vara lättare att få gehör för sina önskemål.

Nu har jag noll koll på vad för granne du har, är det en riktig idiot så är det dock antagligen kört. Men nu kan det vara så att han, som har bott där länge, undrar vad ni är för nykomlingar att komma och börja mästra. ;)

Håll honom vaken på nätterna så han inte är så pigg på morgonen!

Vischan hjälper inte heller, finns ju bönder och bönder skördar saker ;)

Mig stör dock inge ljud, med barn i huset är man mer eller mindre immun.

Snart är ändå sommaren slut, hoppas att inte gubben har en snöslunga också ;)

galento
styrman1 skrev:
Håll honom vaken på nätterna så han inte är så pigg på morgonen!
Och skaffa en sån här :D :

http://www.youtube.com/watch?v=CJuS0jR6_E4

Nä skämt åsido,hur ofta är han ute och klipper så tidigt ??

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.