T
Tack för alla svar! Ska börja med att borsta ner så mycket jag kommer åt och sen slänga på ett rejält lager med spån så får jag se hur det går framöver :)

T tunellm skrev:
Tack för alla svar! Ska börja med att borsta ner så mycket jag kommer åt och sen slänga på ett rejält lager med spån så får jag se hur det går framöver :)
Det behövs bara ett tunnt lager flis/torv för att fäna försvinner.

T
yonna yonna skrev:
Det behövs bara ett tunnt lager flis/torv för att fäna försvinner.
Aha då överdrev jag nog .. borstade precis ner så mycket jag kunde och sen slängde jag på ett par centimeter med spån! Får väl se hur det går helt enkelt :)

• Behållare fylld med sågspån och några grenar och blad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H Harmagedon skrev:
Jag tycker att det är smidigast att hålla isär matkompost och trädgårdskompost och i stället blanda slutprodukterna med varandra. Jag har två behållare för matkompost. En som står och mognar för att blandas ut som gödning och en som fylls på.
Ja, vi har två gallerkomposter för trådgårdskompost.

Men sen ungefär vart tredje år brukar kökskomposten vara så pass full att den behöver tömmas ur. Då tar jag bort ena sidan och lägger den övre delen (det som ännu inte brutits ner ordentligt) på en presenning, och kör bort det som ligger i botten till ena trädgårdskomposten (som jag då tömt genom att lägga över det översta till den andra och gräva ut den färdiga komposten i botten).

Så trädgårdskomposten får alltså ett lager av nästan färdig kökskompost i botten, och sen lägger jag över allt från den andra gallerkomposten och gräver ur den färdiga komposten från den.

Och det som jag la åt sidan går alltså sen tillbaka i kökskomposten.

Brukar vara ungefär 2/3 av innehållet som kan läggas över till trädgårdskomposten.

Visst hade det varit smidigare med två kökskomposter, men det tar lite för mycket plats på vår lilla tomt, så jag står hellre ut med grävandet då det ändå är så sällan.

T tunellm skrev:
Aha då överdrev jag nog .. borstade precis ner så mycket jag kunde och sen slängde jag på ett par centimeter med spån! Får väl se hur det går helt enkelt :)
Äggen är antagligen redan befruktade så det lär bli larver där, det är nog bättre att lägga på spånen när larverna kommit (så flugorna som kläcks inte hittar nånstans att lägga ägg).

Men som nån skrev, flugorna är tyvärr nåt som är svårt att undvika.

Nån tillverkade hade en lösning där man trycker in avfallet underifrån. Stiga verkar det varit, den kallas Embla idag. Då kommer inte flugorna åt matresterna uppifrån för där är det jord.

• Gilla
tunellm
  • Laddar…
Jag har inte gjort något särskilt för att stoppa flugor men det brukar bara vara flugor nån dag här och där vid mina komposter. Jag har lyxen att ha en stor tomt och ha en plats jag inte behöver vistas på annat än när jag ska fixa med komposten så det kanske skulle kännas mer påträngande om jag hade en liten trädgård.

• Gilla
tunellm
  • Laddar…
T
H Harmagedon skrev:
Jag har inte gjort något särskilt för att stoppa flugor men det brukar bara vara flugor nån dag här och där vid mina komposter. Jag har lyxen att ha en stor tomt och ha en plats jag inte behöver vistas på annat än när jag ska fixa med komposten så det kanske skulle kännas mer påträngande om jag hade en liten trädgård.
Tack och lov står vår också på utkanten av tomten bakom ett uthus så inget ställe vi vistas i närheten av normalt :)
N Nerre skrev:
Äggen är antagligen redan befruktade så det lär bli larver där, det är nog bättre att lägga på spånen när larverna kommit (så flugorna som kläcks inte hittar nånstans att lägga ägg).

Men som nån skrev, flugorna är tyvärr nåt som är svårt att undvika.

Nån tillverkade hade en lösning där man trycker in avfallet underifrån. Stiga verkar det varit, den kallas Embla idag. Då kommer inte flugorna åt matresterna uppifrån för där är det jord.
attans, får väl främst se till framöver att vara noggrannare med att täcka bättre också då

N Nerre skrev:
Ja, vi har två gallerkomposter för trådgårdskompost.

Men sen ungefär vart tredje år brukar kökskomposten vara så pass full att den behöver tömmas ur. Då tar jag bort ena sidan och lägger den övre delen (det som ännu inte brutits ner ordentligt) på en presenning, och kör bort det som ligger i botten till ena trädgårdskomposten (som jag då tömt genom att lägga över det översta till den andra och gräva ut den färdiga komposten i botten).

Så trädgårdskomposten får alltså ett lager av nästan färdig kökskompost i botten, och sen lägger jag över allt från den andra gallerkomposten och gräver ur den färdiga komposten från den.

Och det som jag la åt sidan går alltså sen tillbaka i kökskomposten.

Brukar vara ungefär 2/3 av innehållet som kan läggas över till trädgårdskomposten.

Visst hade det varit smidigare med två kökskomposter, men det tar lite för mycket plats på vår lilla tomt, så jag står hellre ut med grävandet då det ändå är så sällan.
Har du plats med två gallerkomposter och eftersom nedbrytningen går mycket snabbare i en varmkompost med köksavfall så vet jag inte hur mycket du spar platsmässigt? Däremot vet jag hur mycket du sparar arbetsmässigt på att slippa flytta och vända material.
Inte helt oväntat tycker jag två varmkomposter är betydligt smidigare och skulle vår tomt börja producera nog för att fylla dem för snabbt skulle jag ha tre. Fyll på, låt stå, töm.
Sen är det ganska trevligt att gräva runt i en trädgårdskompost och se processerna så jag säger inte att det är fel på något sätt. Har man mycket ris och inte marktäckar så är det inte heller alltid lönt att köra det i kompostkvarnen och då funkar det sämre i en varmkompost.

Z z_bumbi skrev:
Har du plats med två gallerkomposter och eftersom nedbrytningen går mycket snabbare i en varmkompost med köksavfall så vet jag inte hur mycket du spar platsmässigt?
De står på olika ställen. Gallerkomposterna står längst bort i ena hörnet av trädgården, bakom vinbärsbuskarna. Kökskomposten står på framsidan 5 meter från ytterdörren, i princip motsatt hörn av trädgården. Och den står mellan en buske och en spalje. Finns med andra ord inte plats för två behållare där.

T
T tunellm skrev:
Tack och lov står vår också på utkanten av tomten bakom ett uthus så inget ställe vi vistas i närheten av normalt :)

attans, får väl främst se till framöver att vara noggrannare med att täcka bättre också då
Svarar mig själv, det fortsätter att komma nya ägg och jag fortsätter sopa ner dom, sidorna / väggarna + locket blir ju fuktigt av kondens. Är det helt enkelt för blött i komposten överlag? Spelar ju ingen större roll om jag täcker maten med täckmaterial när det ändå är väggarna / locket de lägger ägg på.

Har haft locket öppet en del och då torkar ju väggarna ut rätt omgående såklart men dagen efter börjar nya ägg dyka upp och det är fuktigt längs väggar/lock

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.