Byggahus.se
Snyggt!

Gärna en bild på bordet snett underifrån också :)
 
Riktigt stiligt!
Hur länge hade du virket på tork innan du påbörjade projektet?
Hade du något bord som mall/inspiration?
Det kräver lite känsla i måttsättningen för att få det proportionerligt, det tycker jag att du har lyckats med!
Sen blir jag både nyfiken och inspirerad av att du säger att du sågat virket själv... en liten sammanfattande projekttråd med mycket bilder hade varit kul att se

Snygt jobbat
 
  • Gilla
Hennke85
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Snyggt!

Gärna en bild på bordet snett underifrån också :)
Tackar! Nu står bordet i min sons lgh så jag kommer inte åt att fota den utan vidare. Får återkomma.
 
L L-OFast skrev:
Riktigt stiligt!
Hur länge hade du virket på tork innan du påbörjade projektet?
Hade du något bord som mall/inspiration?
Det kräver lite känsla i måttsättningen för att få det proportionerligt, det tycker jag att du har lyckats med!
Sen blir jag både nyfiken och inspirerad av att du säger att du sågat virket själv... en liten sammanfattande projekttråd med mycket bilder hade varit kul att se

Snygt jobbat
Tack för komplimangerna!

Lite svar på dina frågor:
Stockarna sågade jag upp med en timmerjigg till min motorsåg. https://www.logosol.se/sagverk/big-mill-system/big-mill-timmerjigg.html
Jag köpte ett 18-tumssvärd och klyvslipade sågkedjor till min lilla Partner 351 och körde igång på chans. Går det så går det... Det funkade men fort gick det då inte.

Virket torkade jag i cirka två år innan jag satte igång med att ta ut delar i övermått. Sedan fick de delarna ligga i 1-2 veckor och då slutriktade och planade upp dem.

När jag ritade bordet så utgick jag från ett bord från Fine Woodworking gjort i dansk designstil. Jag gjorde en del ändringar bla med benen där jag valde avsmalnande ben istf ben med ökande tjocklek. Sedan gjorde jag en helt annan bordsskiva istf en för en rektangulär för det såg så stelt ut tyckte jag.

Tyvärr tog jag inte mkt mer bilder än de jag har visat här. Nästa gång jag bygger ska jag planera lite bättre med kameran och dokumentera. :)
 
  • Gilla
L-OFast
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Tack för komplimangerna!

Lite svar på dina frågor:
Stockarna sågade jag upp med en timmerjigg till min motorsåg. [länk]
Jag köpte ett 18-tumssvärd och klyvslipade sågkedjor till min lilla Partner 351 och körde igång på chans. Går det så går det... Det funkade men fort gick det då inte.

Virket torkade jag i cirka två år innan jag satte igång med att ta ut delar i övermått. Sedan fick de delarna ligga i 1-2 veckor och då slutriktade och planade upp dem.

När jag ritade bordet så utgick jag från ett bord från Fine Woodworking gjort i dansk designstil. Jag gjorde en del ändringar bla med benen där jag valde avsmalnande ben istf ben med ökande tjocklek. Sedan gjorde jag en helt annan bordsskiva istf en för en rektangulär för det såg så stelt ut tyckte jag.

Tyvärr tog jag inte mkt mer bilder än de jag har visat här. Nästa gång jag bygger ska jag planera lite bättre med kameran och dokumentera. :)
Tolkar jag dig rätt att du lät virket torka på stock i 2 år?

Brukar ofta leda till mycket sprickor men det ser ju ut att ha gått bra i detta fallet. Jag tror också att motorsågen hade fått kämpa lite mindre om du sågat upp planken ur vått virke och sedan låtit dessa torka. Dessutom hade det torkat betydligt fortare!

Snyggt resultat blev det i alla fall! Bra jobbat!
 
V vectrex skrev:
Tolkar jag dig rätt att du lät virket torka på stock i 2 år?

Brukar ofta leda till mycket sprickor men det ser ju ut att ha gått bra i detta fallet. Jag tror också att motorsågen hade fått kämpa lite mindre om du sågat upp planken ur vått virke och sedan låtit dessa torka. Dessutom hade det torkat betydligt fortare!

Snyggt resultat blev det i alla fall! Bra jobbat!
Tack för berömmet!

Jag lät nog stocken ligga i över ett år utomhus och därefter sågade jag upp plank. Sedan fick virket ligga i verkstan i närmare ett år. Den här gången gick det bra, men jag håller med om att det är bättre att såga upp plank med en gång efter fällning.
 
Äntligen klar med grindbygget, sista strykningen igår, monterades imorse, gäster kom vid lunch.

Nybyggd vit grind i trä monterad i en dörröppning inomhus med trägolv och kakel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den lille terroristen och kommande lärligen provade den:
Nyligen installerad vit grind med ett litet barn som står bakom och ler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Snigla och 16 till
  • Laddar…
Snyggt jobbat. Ser både bra ut och fyller sin funktion — optimalt med andra ord!

//Ronnie

PS Den lille ser ut att trivas bakom galler — oroväckande eller bara ett gott tecken på anpassningsförmåga??? ;) DS
 
Blev rätt bra, behöver öva på min förmåga att måla saker dock

Den lille har precis upptäckt att om man håller i sig så kan man stå, och om man håller i sig i vuxna så kan man gå själv. Så just nu blir det många små steg framåtlutad ☺
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Den lille har precis upptäckt att om man håller i sig så kan man stå, och om man håller i sig i vuxna så kan man gå...
...och håller man sig i grinden så kan man klättra. ;)

Men snygg grind, den smälter in fint med vinkeln och ger ett fint avslut på trappan (eller början beroende på hur man ser det).
 
Tack!

Tanken är att trappan i sin tid ska målas vit och trappstegen kläs. Så passar det ännu bättre in.

Jo, men klättra kan man nog göra på de flesta grindar, enda andra lösningen skulle vara en dörr.
 
Ska bara tipsa alla som brukar bygga med Ikea Grundtals stålrör. Den är utgående så det kanske är en idé att köpa på sig :)
 
Ramnemark Ramnemark skrev:
Ska bara tipsa alla som brukar bygga med Ikea Grundtals stålrör. Den är utgående så det kanske är en idé att köpa på sig :)
Vart har du hittat den infon?
 
Det stod på Ikea Helsingborg när jag var där i mellandagarna. Att hela grundtal är utgående.

Jag köpte min hylla och där var gott om dem :)
 
Cheesen
Jag brukar ju inte posta här då jag så sällan tar en bild... Men dagens bord hade bild beställd.... Det är ju aningen större än andra möbler, krävdes 6 gubbar för att få skivan på plats.
Stort konferensbord av trä i rum med stolar och pendellampor, illustrerar ett krävande möbelprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stort modernt träbord omgivet av svart och bruna stolar i ett ljust rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sista spiken och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.