Stor varning för företaget Fixofix

6k läst  31 svar

1. E
    Medlem Nivå 6
    Jag beställde en Nibe Fighter av dem då vår gamla hade börjat läcka. Jag betalade på uppmaning av dem 80% i förskott. Den skulle komma en fredag i oktober mellan 7-12 och jag satt lydigt där i min morgonrock kl 7 som avtalat. Klockan 13.30 hade det inte kommit någon och jag ringer och frågar var i hela friden de är någon stans, får då ett helt oförstående svar att de är i Sollentuna (som är 1,5 timmar ifrån mig) och "bara ska köpa lite saker", men att de snart ska komma. Runt kl 15 dyker det upp en livstrött kille som inte ens klarar av att ta i hand och säga vad han heter. Tillsammans med några polacker bär han in varmvattenberedaren och spräcker frontlisten med en smäll när den blir för tung.
    När allt är färdigt tittar min man tveksamt på lufttillförseln och frågar vad som egentligen är in- och utluft. Installatören svarar något svepande, rycker på axlarna och ger sig av, sugen på att ta helg. Det visar sig sedan att han monterat luftfiltret på fel rör, vi filtrerar nu all luft innan vi släpper ut den, EFTER att den gått igenom maskinen. Fixofix kunde först inte göra någonting utan att få in resterande 20% på betalningen, en lögn om att de "inte kunde skicka ut tekniker" om en order inte låg som färdigbetald. Teknikertätheten är som ni redan räknat ut lika låg här nu när vi har betalat som den var innan, och vi drar fortfarande smutsig, ofiltrerad luft genom vår maskin. Efter fyra månader när vi legat på har vi fått ett enda sms där det står "vi har inte glömt er", men det är ju precis vad man gladeligen gjort.
    Hur personal och ägare på det här företaget sover om nätterna förtäljer inte historien, men det kan ju inte vara gott i vetskapen om ett väl utfört jobb iallafall.

Skrev texten ovan som en recension på reco.se och får då efter en vecka svaret: Vi har inga polacker anställda, kontakta reklamation om det här är en riktig reklamation.

Det är så fräckt att jag nästintill får andnöd. Inte ett ord om det faktiska felet, att de mellan oktober och mars inte lyckats pallra sig hit och fixa till något de själva gjort fel, utan de börjar dividera om vilket land killarna kom ifrån. Låt vara att de var balter då, ändrar det något i sak?
    Enda trösten är väl att de som läser på reco ser vilket skitdåligt svar de gav och håller sig undan från företaget.

Finns det någon branschorganisation eller något man kan vända sig till också? Jag har gjort en anmälan till ARN också, även om jag misstänker att företaget ifråga inte bryr sig om vad ARN kommer att rekommendera.

2. E
    Medlem · Nivå 16
    NIBE lär väl vara intresserade av hur deras ÅF sköter installationer och kundrelationer.

3. mexitegel
    Allvetare · Nivå 22
    Skicka kopia på en stämningsansökan i tingsrätten som du avser posta ett par dagar efter att de fått ditt brev/mail.

Det brukar göra susen :).

4. E
    Medlem · Nivå 16
    En snabb genomläsning på googles recensioner ger en mix av sura kunder och andra kunder som höjer företaget till skyarna, blandat med irriterande kommentarer från företaget.
    Usch låter som ett sunkigt företag.

5. E
    Medlem Nivå 6
    En sak som jag önskade att jag sett när jag läste recensionerna innan, var att på alla "nöjda" står det "inhämtad av företaget" på. Alla spontana recensioner är i stort sett jättearga.

• Laddar…
  6. Willewonka
    Medlem Nivå 7
    Jag har som regel att aldrig betala innan jobbet är utfört, enligt avtalat. Aldrig varit några problem de gånger jag tagit in hantverkare.
    Sen att lusläsa recensioner är viktigt.
    Jag brukar rådfråga kollegor eller nära o kära vilka de har haft o göra med, och be få just den hantverkaren till mig.
    Oavsett så är det såklart tråkigt det som hänt dig, bara att ligga på dem.

• Laddar…
  7. H
    Medlem Nivå 10
    För dessa 20% innestående måste det kunna betala jobbet som är kvar att göra..

8. T
    Medlem Nivå 4
    Dåligt av Nibe att dom har såna skojare till ÅF. Man ska kunna förvänta sig mer av ett svenskt etablerat och börsnoterat värmeföretag.
    Nibe har ju ett ansvar för vilka man överlåter sina relationer till slutkund på. Om de inte bryr sig om det har de ett varumärke att vårda, som åtminstone aktieägarna, du och jag bl a, också har ett intresse i.

Digitalisering och automatisering är jag i grunden ingen vän av, men det öppnar för en framtid utan fördyrande och oansvariga mellanhänder, på lite sikt.
    Men det kräver att den lilla glödlampan tänds på svenska producenters huvudkontor, att de inser att de själva kan sköta detta till kostnader som är försumbara jmf konkurrensfördelarna.
    Eller att svenska konsumenter använder sina verktyg så att utvecklingen går snabbare, svenskt näringsliv uppvisar en växande och alltmer statsliknande tröghet så de kan behöva hjälp av oss konsumenter att fatta beslut som gynnar båda parter, både tillverkare och slutkunder. Ju fortare tjuvarna försvinner desto bättre.

9. E
    Medlem Nivå 6
    Jag får erkänna att jag lät mig luras där. Jag ringde dem och sa vad som hade inträffat, och de sa att det var INGA problem att fixa. Efter två veckor får jag en betalningspåminnelse på de 20% och jag ringde och sa att de är ju inte betalda eftersom ni inte är färdiga. Nehej, just det ja, svarade de då. Efter en vecka kom en påminnelse till, och jag är sådan att jag alltid betalar mina räkningar och tycker det är ytterst jobbigt när någon skickar påminnelser. Jag ringde igen och förklarade varför jag inte betalade, och då sa de igen att jahaaa, är det därför, men då är det så att vi inte kan skicka ut någon ny arbetsorder när ni har en obetald räkning, så om ni bara betalar klart så bokar vi in teknikern direkt. Jag insåg såklart att det fanns en chans att de snackade skit, men för lugn och ro och god nattsömn betalade vi. Givetvis kom det ingen tekniker.

10. E
    Medlem Nivå 6
    Bra tips, ska kontakta dem!

• Laddar…
  11. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    Man behöver inte vars kontrakterad ÅF för att sälja Nibes produkter.

Vem som helst kommer åt hela deras sortiment via grossisterna.

• Laddar…
  12. T
    Medlem Nivå 4
    Mellanhänder

13. nikasp
    Medlem · Nivå 12
    Trist... Vi använde oss av mindre firma i Farsta (hajade till när du skrev Sollentuna där jag bor) som heter Rörande Rör. Jättesnabbt byte från gammal Fighter till F370, fick tom åka hem tidigare från jobbet för att få genomgång. Rubbet gjort inkl. rensning av kanaler och injustering av frånluftsdon. Syntes inte att spår av att de varit hos oss när de gått. Betalade såklart i efterskott med tror jag 10 dagars förfallodatum efter vi fick fakturan. Tillmötesgående vid lite frågor efter osv. Som det ska vara. Hoppas de där drabbas av karma...

• Laddar…
  14. E
    Medlem · Nivå 2
    Hej! Tråkigt att du råkat ut för detta. Nu när du dessutom betalat in hela beloppet så finns det nog inte mycket mer att göra än att vända sig till nån konsumentorganisation (ARN?) eller stämningsansökan.

Generellt så är det såhär: INGA seriösa företag kräver betalt i förskott!!!!! Det finns såklart fall då folk kommer överens och det funkar bra, MEN det är ett väldigt stort varningstecken på att firman antingen saknar kredit eller försöker blåsa dig. Så enkelt är det. Sedan så kan ju firmor begära sk "á conto", dvs att beställaren får betala för arbetet i omgångar, tex när 25% av jobbet är gjort så ska 25% betalas. Men då betalar du ju ändå i "efterskott".

Som sagt, jag beklagar att TS råkat ut för detta. Men enligt mig så ringde det i varningsklockan redan när de begärde betalning i förskott, och då bör man som konsument dra öronen åt sig.
    Hoppas det löser sig för er!

• Laddar…
  15. nikasp
    Medlem · Nivå 12
    Man får hoppas att folk som läser på Reco.se förstår att endast betygen endast är ettor eller femmor förstår att något är väldigt skumt. Tyvärr känns Reco korrupt, trodde att det var ärliga recensioner men här känns det solklart som att firman själva fabricerat en stor mängd bra betyg.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: