Hej!
Bor i hyresrätt. Efter sist jag rensade vattenlås och alla gråa rördelar noggrannt har det med tiden blivit sämre och sämre avrinning i diskhon. Det verkar som att vattnet inte längre rinner ifrån vattenlåset och vidare ner i avloppsröret. När botten på vattenlåset är bortskruvat rinner vattnet som det ska ner i en hink, men med bottenlocket på blir det dålig avrinning så fort vatte låset är fullt.
Efter att ha läst runt lite kan det vara en fettpropp längre ner som orsakar problemet. Vad tror ni? Införskaffa en avloppsrens och se vad som sker?
En annan tanke är att man kanske kan göra något med vattenlåset, alltså en inställning, som tillåter vattnet att gå igenom korrekt, men alla justeringar jag gör får fallet på rören till diskhon att få bakfall.
Bor i hyresrätt. Efter sist jag rensade vattenlås och alla gråa rördelar noggrannt har det med tiden blivit sämre och sämre avrinning i diskhon. Det verkar som att vattnet inte längre rinner ifrån vattenlåset och vidare ner i avloppsröret. När botten på vattenlåset är bortskruvat rinner vattnet som det ska ner i en hink, men med bottenlocket på blir det dålig avrinning så fort vatte låset är fullt.
Efter att ha läst runt lite kan det vara en fettpropp längre ner som orsakar problemet. Vad tror ni? Införskaffa en avloppsrens och se vad som sker?
En annan tanke är att man kanske kan göra något med vattenlåset, alltså en inställning, som tillåter vattnet att gå igenom korrekt, men alla justeringar jag gör får fallet på rören till diskhon att få bakfall.
Produkter som diskuteras: "avloppsrens"
Rensband för stopp i avloppet 7,5 m
För avloppsrensning
76 kr inkl moms
Läs mer
Ja, troligen fettpropp längre ned. Kan ligga några meter längre ned, ofta där stammen går över i horisontell dragning. Fettet stelnar ju där vatten rinner långsammare och temperaturen på vattnet har hunnit sjunka. Det kräver ofta sina metrar.
Hyresvärden ska inte stamspola?
Hyresvärden ska inte stamspola?
Vad du kan göra själv är ju att slå ned kokhett vatten snabbt. Koka upp så många liter som möjligt, t ex i grytor kastruller och vattenkokare. Häll alltsammans i diskhon på en gång. Hoppas på ett jätteslurp när fettproppen släpper. Om inte upprepa.
I någon tråd rapporterades om att detta funkat. I någon annan att man fick generalstopp, det lilla öppna hålet smälte väl igen av värmen.
I någon tråd rapporterades om att detta funkat. I någon annan att man fick generalstopp, det lilla öppna hålet smälte väl igen av värmen.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Har du provat rörmokarknepet jag fick lära mig, koka upp vatten i många pannor + vattenkokaren och häll ner och upprepa 3-4 gånger.
Börja med varmvatten så går det fortare och värden betalar ju varmvattnet.
Protte
Börja med varmvatten så går det fortare och värden betalar ju varmvattnet.
Protte
Dags att dra fram vattenkokaren! Tack för tipsen! Kan man ha i något i vattnet som hjälper till att lösa upp fettet som samtidigt inte skadar rören? Diskmedel känns spontant dumt om jag inte vill ha bubbelbad i köket, men citronkoncentrat kanske är till hjälp?
Stoppet är löst. Kokade upp säkert 10st omgångar med vattenkokaren, hade i 1dl Yes diskmedel i diskhon nånstans i mitten av processen.
Tack ska ni ha!
Tack ska ni ha!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden