Hej, Jag skulle behöva lite råd med val av stolpar till nytt staket. (Det gamla har ruttnat bort).

Min plan är att sätta två rader kantsten och i linjen mellan första och andra raden ha staketet Se bild). Först och främst, vilken typ av stolpe skall jag ha? Underlaget är består till stor del av ganska stora partitioner (Se bild).

Jord och grus med stora stenpartier, markerad linje för staketplacering vid kantsten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två rader av grå kantstenar på jord, vid sidan av en mörk porös yta, illustrerar placering för staketstolpar.
Skapa konto

Spontant hade jag tänkt mig stolpspjut, typ den här (https://www.bauhaus.se/stolpspjut-nsh-eco-46x46x550mm). P.g.a det form på ben så tänkte jag att det var lätt att få kantstenen är bli snygg runt själva spjutets fot. Men då insåg jag att spjutets "flänsar" hamnar 45 grader fel. Se röd illustration på bilden nedan.
Två rader med grå kantstenar på marken med en röd kryssad illustration som visar fel position för stolpspjut.
Skapa konto

Så nu vet jag inte riktigt vad jag skall göra. Det är ju fullt möjligt att fasa till kantstenen så att vrida stolpspjutet såsom jag vill ha den. Men det kanske finns lämpligare stolpar för detta underlag än just stolpspjut?

Tack på förhand.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.