Större tillbyggnad i egen regi

39k läst  153 svar

1. villeg
    Lösvirkesbyggare Nivå 11
    Hej alla! Dags för mitt första inlägg. Jag har följt diverse trådar här under en tid och samlat inspiration till ett eget bygge. Tänkte nu dela med mig lite själv, kanske någon har glädje av det.

Befintligt hus är väldigt litet, ett plan på ca 70 kvm. Så med en familj på 4 person är det lite trångt. Tillbyggnaden kommer bli på 2 plan med en total area på 130 kvm. Jag och min fru har funderat och skissat tillsammans med en arkitekt under de senaste 1-2 åren. Under den tiden har tanken på att bygga huset själva växt… och nu blir det äntligen av!

Planen i korthet är:
    • Både jag och min fru är tjänstlediga 1 år. Start i sommar. Ingen av oss är hantverkare till yrket, men ganska händiga.
    • Inställningen är att göra så mycket som möjligt själva
    • Vi kommer bo kvar i det befintliga huset under bygget, planlösningen är anpassad efter detta.
    • Lösvirke, sedumtak
    • Taket på gamla huset byts ut för att passa in med tillbyggnaden
    • Min bror (som är snickare) kommer hjälpa till på heltid under ca två månader, inte nödvändigtvis sammanhängande men förmodligen mest i början.
    • En KA och en konstruktör som lovat att supporta oss lite mer än vanligt
    • Klart på ett år, slutbevis sommaren 2019
    Status:
    • A-ritningar och planlösning klara
    • Bygglovet godkänt
    • Tjänstledighet beviljad!!
    • Bror övertalad att bygga med oss
    • En större mängd verktyg inköpta :) både nytt och begagnat på auktion
    Vi har tjuvstartat lite genom att anlägga väg och gräva ur för grunden. Tyvärr så stötte vi på berg direkt. Så för att komma ner tillräckligt djupt så valde vi hydraulisk spräckning. Grävarbete och platta gör vi dock inte själva.

Det jobb vi inte tänker göra själva är:
    • El
    • VVS
    • Gräva och gjuta platta
    • Tak, allt över underlagspapp (låglutande tak med takpapp och svetsning)
    • Eventuellt plåtarbeten
    Så vad tror ni om våra chanser att lyckas? Vad har vi glömt? Är det något mer arbete som vi borde leja ut?

Så här ser bygget ut för närvarande:

20180514_200056.jpg
    20180426_203224.jpg

2. Bästa svaret

ricebridge
    Husägare · Nivå 12
    Välkommen!
    Det ni måste tänka på är att barnen kommer att ta tid och måste få ta tid, mer än ni tror. Se till att ni verkligen tar tid med dem varje dag, tillsammans som familj. Jag säger det för att det är så otroligt lätt att hamna i ”inte-just-nu-pappa-måste...” och rätt vad det är har barnen vuxit upp. Så se till att verkligen ta den tiden - vad bygger ni annars för?

Jag utgår från att ni har barn eftersom du skriver att ni är fyra. Är de gamla nog att hjälpa till? Eller är de i småbarnsåldern och kräver passning? Är det träningar och skolor och läxor och allt möjligt som ska hinnas med?

Det är tyvärr ganska många som har hamnat i det, att de jobbar ihjäl sig med sina hus medan familjen blir lidande.

Planera in en riktig vilodag i veckan, och gör nåt kul och icke byggrelaterat på storhelgerna. Annars går ni under.

Hinner ni inte bli klara med de förutsättningarna, så sänk ambitionsnivån och/eller lej ut.

Sänk ambitionsnivån lite till förresten. Ska man ha supersmarta lösningar på allt så kör man snart fast. Prioritera att få det beboeligt överhuvudtaget, och förbered hellre för alla smarta lösningar, som ni kan jobba vidare med sen när ni flyttat in.

Bygg inte för att imponera på andra. Inte ens oss på Byggahus...

Håll er till standardmått så långt det bara går. Om t ex vartenda rum är fyra och en halv gipsskivor långa - går det att ändra lite så att ni slipper kapa av varenda en? (Banalt exempel, men förstå hur jag menar.)

Annars - lär allt ni kan av brorsan. Se till att han lägger sin tid på att verkligen lära er saker som ni sen kan göra när han inte är där.

Jobba tillsammans när det behövs, men bara då, och inte genom att en bygger och en är hantlangare. Det går mycket fortare ju mer var och en kan göra på sitt håll.

Se till att ha en tillräckligt stor kap- o gersåg - den gör halva jobbet. Köp begagnat så långt det går - gäller ALLA verktyg. Grotta inte ner er i märken och modeller på olika verktyg - det är bättre att köpa en billig än ingen alls, eller att slösa tid med att jämföra finesser och sen betala för höga priser med pengar som bättre behövts till spik och virke.

Håll HÅRT i pengarna. Köp inte en enda grej som inte absolut behövs, jämför priser, prisförhandla, få mängdrabatt, och välj förihelafriden billighetsalternativ där produkterna är likvärdiga. (Billig spik fäster lika bra som dyr.) Pengarna tar mycket snabbare slut än man tror - och står man då i byggkaoset utan att kunna göra klart är det inte roligt. Tänk på oförutsedda utgifter!

Ni kan mer än ni tror! Plåtarbeten t ex. Öva lite med plåtsax, vinkelslip och hammare, så kommer ni in i det rätt snart.

Sätt upp delmål med realistiska deadlines. Då slipper ni en hel del stress.

Gör klart EN SAK I TAGET.

Lycka till!

3. villeg
    Lösvirkesbyggare Nivå 11
    Tack för ett utförligt svar. Uppskattas mycket!
    Det stämmer att vi har två barn, runt 10 år så de hjälper nog inte till så mycket men kräver inte heller konstant tillsyn. Sen bor de hos oss varannan vecka. Vår ambition är att jobba 40h i veckan, men förmodligen kommer det perioder då vi lägger betydligt mer tid på bygget.

Vi försöker göra det enkelt, men har nog inte lyckats fullt ut, blir en del extra hörn och annat special. Det har varit mycket avvägningar mellan vad som är enkelt att bygga och vad vi vill ha. Sen vill vi också att det ska blir något som inte är ett standardhus när vi gör en så pass stor investering i tid och pengar. Vi ser det lite som ett livsprojekt. T.ex. så vill vi satsa på naturliga och miljövänliga material. Blir förmodligen panel på en stor del av innerväggarna, sedumtak, trägolv m.m. Vi har köpt en del material på auktioner. Gillar idén att återanvända saker när det går. Allt detta kommer naturligtvis komplicera byggandet en del. Men vi har även strukit saker som vinterträdgård, bastu och garage. Har insett att vi inte kan göra allt vi vill på en gång.

Bra idé med att öva på lite plåtarbeten. Det är absolut ett arbete som jag kan tänka mig göra själv.

Nästa milstolpe är att komma överens med banken. Mitt första intryck är att de är väldigt skeptiska till att låna ut oss när vi säger att vi ska bygga själva. Som tur är har vi en del kapital från en såld lägenhet så vi klarar oss en bit in i bygget. Någon här som har tips på en bra taktik när det gäller att sälja in idén att vara tjänstledig och bygga själv?

4. ricebridge
    Husägare · Nivå 12
    Var otrogen. Mot banken, alltså. Shoppa runt, byt bank till den som nappar på idén. Det finns gott om banker och kreditinstitut, och alla lever de på att låna ut pengar. Många vill dessutom ta marknadsandelar från Swedbank, som är ojämförligt störst; en del genom att profilera sig.
    Förhandla med bankerna; erbjud att flytta över alla era bankaffärer till den som vill hjälpa er. Får ni napp hos flera så spela ut dem mot varandra tills ni fått bästa ränta.

• Laddar…
  5. P
    Medlem · Nivå 6
    Kul projekt! Har inte så väldigt mycket att tillföra men är nog inte bara jag som är sugen på lite ritningar :)

Ang banken så hade vi också väldigt mkt problem med att få byggkredit när vi sa att vi skulle göra mkt själv, fick tyvärr köra en fuling och be min byggare (som jag känner sen länge) fiffla lite med offerten som banken ville ha

6. villeg
    Lösvirkesbyggare Nivå 11
    Hittills har vi fått nej från vår nuvarande bank (Nordea) och ett kanske från Handelsbanken. Förhoppningsvis för att vi vid den tidpunkten inte hade bestämt oss för i vilken utsträckning vi skulle bygga själva. I värsta fall får vi låna i etapper. Börja med att låna pengar av föräldrar och kanske ta blancolån. Sen värdera upp huset efter en tids bygge och låna med huset som säkerhet. Sen gäller det såklart att undvika alla banker som inte ville hjälpa oss :mad:

7. villeg
    Lösvirkesbyggare Nivå 11
    Här är bygglovsritningarna:
    plan1.png plan2.png fasader.png fasader2.png

Den gamla delen ska vi sedan göra om ytterligare, när tid finns :) Toaletten ska bort och bli skafferi. Hallen görs större och två sovrum tas bort. Men det är inget som bygglovsenheten får se... Ska se om jag hittar ritningarna på det.

Det började med våra egna skisser och ritningar. Jag ritade i Autodesk Revit och min fru gjorde modeller i papper (hittade ingen bild på dem, men de blev ganska fina och var bra att ha när vi pratade med arkitekter). Man kan se tydligt att det gamla huset är lågt jämfört med ett nytt med normal innertakhöjd.
    utbyggnad_3d.jpg
    Som ni ser så satsade vi på en fyrkant för att det skulle bli lätt att bygga, men efter arkitektens justeringar så blev det lite mer hörn :)
    Så här ser det befintliga huset ut. Funkisstil och vi fortsätter i samma stil.
    20180530_174252.jpg 20170703_140243_resize.jpg 20170703_140324_resize.jpg 20170704_121106_resize.jpg 20170704_121310_resize.jpg

8. SysterNett
    Husägare · Nivå 10
    Hur har tankarna gått kring att ni kommer förlora mellan 500’ - 1 miljon i förlorad arbetsinkomst? Till det utkastad ut sjukförsäkringen och förlorad pension. Totalt över miljonen och en STOR risk, dessutom när banken är tveksam. Istället för att köpa in det stora, jobba på jobbet samt projektleda bygget. Arbetsinsatsen blir nog totalt densamma, kostnaden likaså.

Måste också säga att jag tror huset kommer bli superfint när det är klart! Bra att ni tagit hjälp i ett tidigt stadie med det viktigaste.

9. ricebridge
    Husägare · Nivå 12
    Väldigt spännande hus; snygg touche med klädkammaren bakom sängen i sovrummet, och med nivåskillnader och grästak (?)
    Men jag måste säga att jag undrar samma sak som @SysterNett , det är farhågor som bör tas på allvar.

10. ricebridge
    Husägare · Nivå 12
    Nordea och Handelsbanken är inte direkt kända för sin generositet (vilken bank är det iofs, men ändå). Handelsbanken är särdeles konservativ.
    Leta vidare, det finns fler.

11. villeg
    Lösvirkesbyggare Nivå 11
    Det är en vanlig fråga vi får när vi berättar för vänner och bekanta om våra planer. För det första så gör vi det för att det är kul! Ta en paus från ordinarie jobb och göra något helt annat en längre tid (vi jobbar båda som elektronik-ingenjörer). Sen är det väldigt tillfredsställande att bygga något åt sig själv.

Den ekonomiska biten är inte oviktig. Men vi har för det första budgeterat att leva på motsvarande en lön under byggåret. Sen tänker vi oss inte att det ska bli billigare att bygga själva. Förhoppningsvis kanske vi kan spara lite på det men det är inget måste. Har inte räknat exakt på det. Men med min lön så måste jag jobba minst 2-3h för att betala en hantverkare 1h, staten ska ju ha in en del skatt när pengarna flödar från min arbetsgivare -> mig -> hantverkarens firma -> hantverkarens lön. Självklart kommer vi behöva jobba fler timmar för att utföra samma jobb som en hantverkare, räknar med att vi inte är lika duktiga. I slutänden hoppas vi på att det går jämnt ut.

Stor risk men också stor vinst. Tillslut har vi (förhoppningsvis) ett hus som vi byggt själva och vi har lärt oss massor nya saker. Det är väl värt minst 1 miljon extra :) :thinking:. I värsta fall får vi avbryta tjänstledigheten och köpa in hjälp. Kanske lägga bygget på is något år. Vi kan fortfarande bo i det befintliga huset.

12. ricebridge
    Husägare · Nivå 12
    (y)(y)(y)(y)
    Hatten av för er! Det finns alltså ännu några som ser andra värden i livet än pengar.

13. villeg
    Lösvirkesbyggare Nivå 11
    Det senaste året har vi försökt förbereda oss så gott det går. T.ex. läsa på, prata med kunnigt folk, se till att man har fungerande och rätt verktyg. Jag har tittat efter nedsatta priser på nya verktyg och bevakat blocket och auktioner. En del verktyg har vi valt att lägga lite mer pengar på och köpt nya. I princip alla verktyg har redan kommit till användning i andra projekt. Från början tänkte vi sälja mycket efter bygget. Men jag tror inte behovet upphör :)

Kap & gersåg hade vi sen tidigare dock men inte helt felfri. Jag beställde lite reservdelar från Bosch och nu är allt utom lasern ok. Överväger en som kan kapa tjockare virke dock, hade problem förra sommaren när jag skulle kapa 95x95 stolpar, vilket den inte klarade.
    20180603_165115.jpg
    Köpte ett paket med skruvdragare (varav en slagskruvdragare) inkl. 2 st 18V batterier.
    20180603_163155.jpg
    Hittade en naken automatskruvdragare på blocket. Passar med batterierna vi har.
    20180603_163334.jpg
    Ny borrhammare
    20180603_163421.jpg

.... mer i nästa inlägg.

Redigerat 3 jun 22:31
    • Laddar…
  14. villeg
    Lösvirkesbyggare Nivå 11
    Ny sänksåg med två skenor
    20180603_163601.jpg
    Ny sticksåg, min gamla kunde inte såga rakt hur mycket jag än justerade.
    20180603_165132.jpg
    Dammsugare
    20180603_163708.jpg
    Ny klyvsåg, förmodligen det dyraste verktyget jag kommer köpa.
    20180603_165101.jpg
    3 spikpistoler på auktion. Har servat dem nu i helgen. Lite skavanker men fungerar nu till synes felfritt. En läcker vid avtryckaren, ska nog köpa en sats med o-ringar och se om det hjälper. Behöver också köpa en bättre kompressor, den befintliga från Jula klarar inte riktigt jobbet :( Verkar tyvärr svårt att hitta lämplig på begagnatmarknaden.
    20180603_163240.jpg
    Spikpistol för takpapp på blocket
    20180603_163500.jpg

Redigerat 3 jun 22:33
  15. villeg
    Lösvirkesbyggare Nivå 11
    Sen har vi även hittat lite material till huset på auktioner.
    Kakel och klinker som vi tänker sätta själva i källare och kanske i köket.
    20180603_214311.jpg 20180603_214323.jpg
    Ett stort design-tvättställ budade vi in också, från Laufen och ca 1,5 m brett :)
    Både bra för miljön och ekonomin att köpa begagnat och överblivet material :)

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: