1 781 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
stödså och gödsla april månad
hejsan har några torrfläckar på gräsmattan och undrar ifall man kan kansta ut lite gräsfrö sedan köra med en gödselspridare på hela gräsmattan nu i april månad ?
är det något man ska tänka på ?
såsom klippning och när man stödsår samt gödslar första gången jag har gräsmattan under ett helt år rullade ut en ny förra sommaren
är det något man ska tänka på ?
såsom klippning och när man stödsår samt gödslar första gången jag har gräsmattan under ett helt år rullade ut en ny förra sommaren
Behöver man topdressa eller jag kan gå direkt på med att gödsla gräsmattan ?
Eller är det värt att topdressa först vänta 1 vecka sedan gödsla och efter det klippa gräset ?
Eller är det värt att topdressa först vänta 1 vecka sedan gödsla och efter det klippa gräset ?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 161 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 161 inlägg
Det beror nog väldigt mycket på var i landet du bor.
Man brukar väl säga att gräsfrön inte gror förrän jordtemperaturen är 10 grader, har jag för mig.
Är du säker på att det inte kommer att komma upp gräs på de där torrfläckarna?
Gräs överlever torka väldigt bra.
Bäst är att gödsla när gräset börjar växa. Innan dess gör det ingen nytta.
Man brukar väl säga att gräsfrön inte gror förrän jordtemperaturen är 10 grader, har jag för mig.
bor i skåne, men kanske ska vänta lite till och se vad som händer. det har ju börjat växa lite.BirgitS skrev:
men ska jag topdressa eller gödsla om det nu behövs ?
Tror du att vi kan gödsla nu ? Vi ligger på 5-15 grader i luften varje vecka och gräset har väl börjat växa smått.BirgitS skrev:
Bäst är att gödsla när gräset börjar växa. Innan dess gör det ingen nytta
Ska man klippa först sedan gödsla ?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 161 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 161 inlägg
Om gräset växer kan man gödsla.
Klippa gör man när gräset har blivit tillräckligt långt för att det ska vara någon idé att klippa det.
Jag har inte hört att det ska vara någon särskild ordning på det på våren.
Jag toppdressade för att fylla ut sänkor i gräsmattan eller när jag stödsådde.
Klippa gör man när gräset har blivit tillräckligt långt för att det ska vara någon idé att klippa det.
Jag har inte hört att det ska vara någon särskild ordning på det på våren.
Jag toppdressade för att fylla ut sänkor i gräsmattan eller när jag stödsådde.
Vi har fortfarande frost på morgnarna men på eftermiddagen/förmiddagen går vi upp till mellan 10-15 grader.
Är detta då förtidigt att gödsla eller det är bara att köra på ?
Är detta då förtidigt att gödsla eller det är bara att köra på ?
Offra en ugnstermometer med tillräckligt mätområde och när det är 8-10 grader 10 cm ner i jorden en vecka i rad så kan du gödsla. Alternativt så väntar du tills det är rimligt att jorden är tillräckligt varm.
Om det står rekommendationer på påsen så halvera den mängden, du kan alltid gödsla mer senare om gräset inte får en bra färg. Gräs ska vara gräsfärgat och inte mörkgrönt.
Om det står rekommendationer på påsen så halvera den mängden, du kan alltid gödsla mer senare om gräset inte får en bra färg. Gräs ska vara gräsfärgat och inte mörkgrönt.
nu har jag gödslat första gången i år och även vattnat gräsmattan i 20 min på alla ställe. när kan man klippa gräset första gången efter gödslat samt ska man vattna varje dag ?Z z_bumbi skrev:Offra en ugnstermometer med tillräckligt mätområde och när det är 8-10 grader 10 cm ner i jorden en vecka i rad så kan du gödsla. Alternativt så väntar du tills det är rimligt att jorden är tillräckligt varm.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 161 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 161 inlägg
Du klipper när gräset är så pass långt att det gör någon nytta, dvs. när det är så långt att man klipper av minst 1 cm. Det har inget att göra med någon viss tid efter gödsling eller vattning.
Man vattnar så att jorden blir fuktig 15 cm ner, sen ska jorden torka upp innan man vattnar nästa gång. Det får inte bli blött för då kan rötterna ruttna. Hur lång tid det tar tills du behöver vattna nästa gång beror på temperatur, mängden sol, regn, jordtyp, hur mycket gräset växer etc..
Man vattnar så att jorden blir fuktig 15 cm ner, sen ska jorden torka upp innan man vattnar nästa gång. Det får inte bli blött för då kan rötterna ruttna. Hur lång tid det tar tills du behöver vattna nästa gång beror på temperatur, mängden sol, regn, jordtyp, hur mycket gräset växer etc..
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Teckna elavtal april 2025. Fast eller rörligt elpris -vad väljer ni?
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Hur Vattenfall blir årets aprilskämt i vårt hem...
El -
Gödsla spireahäck som beskurits
Häckar, Buskar & Träd -
Gödsla samtidigt som jag stödsår?
Gräsmatta -
Gödsla, vertikalskär, toppdress, stödså. Är det rätt ordning?
Gräsmatta