2 568 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Stödmur i sluttning, hur beräkna höjd.
Har en tomt på en bergsknalle som lutar ganska rejält. Huset kommer att stå på högsta punkten men däremot så tänkte jag försöka få till en liten gräsyta bakom huset på en lite sluttande men ändå lite naturlig platå.
ytan är 8x8m ungefär. På dom 8m är det ändå 1m höjdskillnad. man får ju bygga 50cm utan marklov. Men hur beräknar man det på en sluttande yta?
Förstår ni frågan?
ytan är 8x8m ungefär. På dom 8m är det ändå 1m höjdskillnad. man får ju bygga 50cm utan marklov. Men hur beräknar man det på en sluttande yta?
Förstår ni frågan?
Enligt Boverket är det en väsentligt höjning som är gränsdragningen, den går som du nämner ofta vid 50cm. I detta fall för att vara helt säker skulle jag kontakta kommunen, så man kan kolla om det är ok att det är medelnivån som höjs med 50cm. Om de håller med dig i tolkningen behövs inget marklov.
Moderator
· Stockholm
· 56 254 inlägg
Jag har för mig att 50 cm gäller totalt. Du får inte ändra nivån mer än 50 cm någonstans.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Det finns inget angivet mått för hur mycket man får höja eller sänka marnivån.L Lenza skrev:
Sen att vissa kommuner säger att 50 cm är ok, eller som i Göteborg 60 cm är bara vad dom kommunerna godkänner utan marklov.
Marken får i praktiken höjas/sänkas överallt om det inte är "väsentligt". Inte bara på högsta/lägsta punkten.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Stödmur eller sluttning mellan hus och enskild väg
Grund & Markarbeten -
Hur gjuter jag en låg stödmur mot 16m lång sluttning?
Grund & Markarbeten -
Bygga Garagevägg mot sluttning eller Stödmura den sluttningen ?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Bygga en låg stödmur på en sluttning
Trädgård allmänt -
Attefallshus på berg, viss sluttning - hur beräkna markens medelnivå?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus