3 463 läst ·
8 svar
3k läst
8 svar
stiga park president 2003 vill inte starta efter högtryckstvätten
Brukar tvättaav åkaren efter ha klippt gräsmattorna.
Ibland har den tvekat på starta efteråt, någon gång har jag fått vänta några timmar.
Denna gång ville den inte starta alls trots att ett dygn har gått.
Jag har kollat att:
* det finns gnista.
* lossade koppen till flottörhuset (ej skräp i), det rinner konstant bränsle från tank (ej stopp i slang).
* finns lite skräp i tanken.
* körde starten utan luftfilter, och såg då att den spottar upp bränsle åt fel håll genom förgasaren, som den ibland även tändetill.
* tog då isär det mesta som gick (kvarsittande på motorn) och försökte blåsa i alla småhål/munstycken.
- Detta hjälpte inte. Och jag vet inte riktigt hur jag ska tänka gällande att den matar åt fel håll?
Ibland har den tvekat på starta efteråt, någon gång har jag fått vänta några timmar.
Denna gång ville den inte starta alls trots att ett dygn har gått.
Jag har kollat att:
* det finns gnista.
* lossade koppen till flottörhuset (ej skräp i), det rinner konstant bränsle från tank (ej stopp i slang).
* finns lite skräp i tanken.
* körde starten utan luftfilter, och såg då att den spottar upp bränsle åt fel håll genom förgasaren, som den ibland även tändetill.
* tog då isär det mesta som gick (kvarsittande på motorn) och försökte blåsa i alla småhål/munstycken.
- Detta hjälpte inte. Och jag vet inte riktigt hur jag ska tänka gällande att den matar åt fel håll?
Du har inte råkat få in vatten i tanken? Annars brukar det vanligaste vill-inte-starta-efter-tvätt-felet vara ett blött tändsystem. Torka av tändhatten och kabeln, jag har råkat ut för att det blir gnista med löst stift men inte när det sitter på plats.
Om du lyser ner i tanken med en ficklampa borde du kunna se om det finns vatten i bensinen.
Antingen ser bensinen grumlig ut (blandad med vatten) annars är det som små flytande bubblor (ej utblandat vatten).
Du har ingen säkerhetsbrytare på stolen som bråkar ?
Fast då kanske inte gnistan skulle finnas ?
Antingen ser bensinen grumlig ut (blandad med vatten) annars är det som små flytande bubblor (ej utblandat vatten).
Du har ingen säkerhetsbrytare på stolen som bråkar ?
Fast då kanske inte gnistan skulle finnas ?
* Oljenivån rätt
* Blåser ut genom ljuddämparen, bör inte vara vatten i den
* Har testat med startgas, tänder ej.
* Har testat med nytt tändstift. Tände ej.
* Testade nya stiftet utanför motorn, blir gnistor. små. ibland svåra att se. Kanske ej jämförbart med bilmotor.
* Lyfte luftburkens lock samt bort med luftfilter.. bensin i burken..
* haft i k-spirt i tanken.
* haft tändstift i, och handen för förgasaren medans startmotorn kör, svårt att hålla emot bränsle/gasen... Tog tshirt och pressade mot förgasaren för klara det. Hjälpte inte.
* blåst med svagare tryckluft mot munstycken jag kommer åt. Kollat flottören som funkade.
* kollat ventilerna, båda rör sig men kommer mycket olja upp till denna kammaren, kanske ska vara så?
Den skvätter bränsle åt fel håll hela tiden.
Funderar på lossa förgasaren helt och ha isär den.
Eller byta tändspole.
* Blåser ut genom ljuddämparen, bör inte vara vatten i den
* Har testat med startgas, tänder ej.
* Har testat med nytt tändstift. Tände ej.
* Testade nya stiftet utanför motorn, blir gnistor. små. ibland svåra att se. Kanske ej jämförbart med bilmotor.
* Lyfte luftburkens lock samt bort med luftfilter.. bensin i burken..
* haft i k-spirt i tanken.
* haft tändstift i, och handen för förgasaren medans startmotorn kör, svårt att hålla emot bränsle/gasen... Tog tshirt och pressade mot förgasaren för klara det. Hjälpte inte.
* blåst med svagare tryckluft mot munstycken jag kommer åt. Kollat flottören som funkade.
* kollat ventilerna, båda rör sig men kommer mycket olja upp till denna kammaren, kanske ska vara så?
Den skvätter bränsle åt fel håll hela tiden.
Funderar på lossa förgasaren helt och ha isär den.
Eller byta tändspole.
Redigerat:
Hopp jag hittade felet. Ett ventilsäte har lossnat, kanske rentav kränkt sig riktigt illa. Har nog tuggat gott under den tid jag försökt starta den.
Så får ta isär toppen och se om blocket är för skadat. Då anar jag att utbytesmotor eller annan åkare är mer värt än att verkstaden får svetsaupp blocket osv.
Fast ska man se från den ljusa sidan så har jag ju en starkare ursäkt nu att köpa mig en toro som jag tänkt på länge.
Så får ta isär toppen och se om blocket är för skadat. Då anar jag att utbytesmotor eller annan åkare är mer värt än att verkstaden får svetsaupp blocket osv.
Fast ska man se från den ljusa sidan så har jag ju en starkare ursäkt nu att köpa mig en toro som jag tänkt på länge.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Stiga Park 300 bränsleförbrukning
Trädgårdsmaskiner -
Stiga Park President. 2 lösa ”armar” runt hydrostat
Verktyg & Maskiner -
Midjelager till Stiga park president -03
Trädgårdsmaskiner -
Stiga Park President 01 driver inte när den gått ca30 min
Trädgårdsmaskiner -
Stiga Park President säljes
Säljes, Uthyres & Skänkes