Hej på er alla!

Jag tror jag kan ha gjort bort mig ordentligt! Jag hoppas inte det men...

Det är såhär. Vi har tagit bort rabatter runt huset på delar av tre sidor. cirka 40 löpmeter.
Vi ska istället ha sjösten 16-32mm närmst huset, och en byastensrad mellan gräset och sjöstenen. 13cm breda. Vi har grävt ut 60cm ut från huset och cirka 20cm djupt.

Vi har sen beställt hem 4,2ton stenmjöl 0-2mm och 3,3ton sjösten 16-32.

Tanken är att i botten ha en fiberduk, och ovanpå där ha cirka 12,5cm med stenmjöl 0-2.
Ska vara sluttande från gräset in mot huset. Byastenen är 5cm och under den ner till botten ska det vara stenmjöl. Alltså då cirka 15cm tjockt lager. Och sen ska stenmjölet slutta in mot huset, så det blir lite tjockare lager sjösten. Cirka 12cm sjösten på det "djupaste" stället och cirka 5cm på det "grundaste", precis bredvid byastenen. Vi ska även ha en fiberduk som ligger mellan stenmjölet och sjöstenen.

Där finns endast dränering på en sida av huset, på de andra två ansåg man på den tiden huset
byggdes att det inte behövdes på grund av sluttningen huset ligger på.

Frågan är om det är för kompakt att lägga så mycket stenmjöl cirka 12,5cm runt huset?
Har jag gjort bort mig fullständigt och har köpt 4,2 ton stenmjöl i onödan?
(Har redan lagt ner en del runt huset.)

Jag trodde detta blev en bra och stabil grund att bygga det andra på.

Tacksam för alla svar av er som vet.

Varför ska du ha lutning mot huset?

Verkar feltänkt med lutningen mot huset. Precis tvärtom mot vad det ska vara....

Stenmjölet är inget problem men det ska luta ut från huset!

D09
Jag är tokig i dränerande material och hade nog hellre kört på 16-32 helt och hållet.

Har ingen kunskap om det är bra eller dåligt att lägga stenmjölet som du tänkt.. Funkar säkert men fixa lutningen på stenmjölet från huset och ut och packa rejält. Kanske smyga ner en liten dräneringsslang mot duken där stenmjölet är som lägst och leda bort vattnet men det kanske är överkurs..

Eller är höjdskillnaderna såpass att det inte går? 16-32 spelar nog ingen roll om det lutar för vattnet försvinner direkt rakt ner.

Har fyllt hela framsidan hemma med 16-32, toppat med 2-5 och det kan regna hur mycket som helst, inte en pöl.

Nu är jag ju allt annat än en expert i ämnet men jag tror stenmjöl binder rätt mycket vatten. När tjälen kommer så kan du nog få rätt mycket sättningar. Men runt huset är det väl knappast något jätteproblem?

Tack för era svar hittills!

Jag vet inte hur jag ska få till det om inte lutningen blir mot huset. Se bild nedan. Gjorde den lite snabbt, inget mästerverk direkt! Jag vet att man alltid ska försöka få det till att gå från huset.

Huset.jpg
(Klicka för större bild)

Frågan är ju hur det går när stenmjölet fryser till och det sen tinar ute eller regnar.
Kommer vi få en vallgrav runt huset då? Oavsett lutning mot eller från tänker jag.

Och frågan är om det ens hjälper att lägga ner en dränering?

För ska man lägga ner dränering så kräver det väl viss lutning per meter, och det är inte möjligt att göra. Isf får den ligga "rakt", men ändån eventuellt ansluten till dagvattnet.

D09
Snygg paintjobb ;)

Där hade jag låtit stenmjölet luta från huset, dvs öka mängden dränerande material ju längre ut du kommer.

. Typ som din bild spegelvänd med stenmjölet och 16-32.

Antar att du vill ha stenmjölet för byastenen eller?

Håller m andra. Mjölet ska luta nedåt fr väggen. Svag lutning från vägg till underkant byasten. Lägg sedan en markduk på mjölet och ett tunnt lager sjösten som precis täcker duken.

Jag förstår inte. Det är väl bara att höja nivån vid huset?

Sjöstenen kommer inte täcka tillräckligt om det blir så lite som cirka 5cm tjockt.

D09, "Antar att du vill ha stenmjölet för byastenen eller?"
Det stämmer.

Skulle en lösning vara att lägga en dränering intill huset längst ner under stenmjölet?
Kan man då ha en felaktig lutning?

• Gilla
PeaGardenista
  • Laddar…
D09
Men varför så mycket stenmjöl under byastenen?

Du kan väl göra en lutning ut från väggen med stenmjöl som går diagonalt ner till botten på andra sidan.

Sen packa och på med duk.
Fyll på med 16-32
Lite innan byastenen så lägger du duk och stenmjöl på 16-32

Kan du så lägg ett rör i botten av lutningen och led undan ev vatten som trängs upp/ rinner ner vid skyfall.

Har du skydd mot husväggen? Typ platonmatta eller något

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.