I valet och kvalet mellan sten-modell

väljer mellan storlek 16-32 och 32-63

vad kommer göra sig bäst på tomten, istället för gräsmatta etc?

Det är grov respektive jättegrov makadam.
Vad är det du vill uppnå med stenen?

Ska bli ytlagret i en lättskött trädgård.

I kombination med vissa steninramade partier med växtlighet, buskage etc

har kollat på plats nu och inser att den större modellen blir alltför stor,
skall ju jämnas ut samt kunna bli underlag till krukor etc också..

får bli 16-32!

D09
najks skrev:
har kollat på plats nu och inser att den större modellen blir alltför stor,
skall ju jämnas ut samt kunna bli underlag till krukor etc också..

får bli 16-32!
Du har ju 8-16 att spela med också.

jag skulle föreslå något med nollfraktion typ 0-16 om du vill ha en platt och lättskött yta. Då får du en beläggning motsvarande grusväg.

Med för stora stenar kommer du kunna kratta fina mönster men det blir också spår så fort du går på det eller kör en skottkärra.

Blev som sagt 16-32. ångrar mig inte en sekund! :)

nu skall det ju till lite tjockare lager, en omgärdande mur, samt trampsten och kant runt buskarna också!

13151887_1720350238242208_910650284001084071_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
D09
  • Laddar…
D09
najks skrev:
Blev som sagt 16-32. ångrar mig inte en sekund! :)

nu skall det ju till lite tjockare lager, en omgärdande mur, samt trampsten och kant runt buskarna också!

[bild]
Det fina med gruset är att det aldrig är blött 👍🏼

Roundup 👍

• Gilla
najks
  • Laddar…
precis.. skulle det på något år komma en liten ogrästuva så är det ju bara att spraya skiten ur den! :)

• Arg
Flomi
  • Laddar…
För 3 år sedan stenbelade vi framsidan av huset (ca80 m2 marksten och ca 40-50 m2 kullersten). Detta pga. att det växte dåligt i skuggan och inte minst av praktiska och estetiska skäl. Vi ville ha större stenar än vad vi till slut blev, men det blev ok.
Var dock fundersam på hur det skulle bli att sköta stenytorna men det blev mycket enklare än vad jag hade befarat trots att vi har mycket lövträd mm om kring oss, med stor mängd löv mm? De mkt få ogräs som vi har haft har vi ränsat för hand. Alla löv mm som vi har tar lövblåsen enkelt bort.
Jag tror (hoppas) att det även i framtiden är så lättskött som det är nu.

• image.jpg
    Skapa konto
  • image.jpg
    Skapa konto
Redigerat:
  • Gilla
Noseone och 1 till
  • Laddar…
3 år är kort tid.
Jag ville ha gräsfritt mellan plattorna så jag gjöt en helplatta under hela entrén och la plattor på.
Lik förbannat så växer det mellan plattorna, att rensa är heller inte lätt..

Protte

Jobbade med att lägga asfalt för 30 år sen, innan vi la en garageuppfart spred vi lite klorex. En gång blåste det lite sidvind och han (faktiskt inte jag ;-)) som spred slarvade lite, hela gräsmattan dog... vi fick byta all jord..
Får du tag på klorex så är ogräs bekymren över men inte så nyttigt förstås..

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Håller med dig att 3 år är inte så lång tid map hur ogräs växer till sig. Men enl min erfarenhet är det skillnad mellan tillväxt och framförallt lätthet att rensa ogräs mellan marksten och mellan de naturstenarna vi har. Efter 3 år börjar det bli en del att rensa i fogarna mellan markstenen. Så om man vill hålla dom rena är förenat med en hel del jobb. Rensa det förhållande lilla mängd ogräs som får fäste mellan stenarna på de naturstenbelagda ytorna är mkt lättare och kan inte jämföras. Trodde själv att det skulle bli mer arbete än det faktiskt blev!

Jag har raderat inlägg som var off topic.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.