Fulkemisten
Fogas har den här. http://www.fogas.se/shop/4368---barbecook-plancha--ninho-2.0/

Lika stor som den du har nu men med högre effekt. 6,4 kW jämfört med dina 5 i nuläget.

Just Fogas är förbaskat bra att ha att göra med. De kan fixa det mesta inom gasol/fotogen. Synnerligen bra service vid renovering av gamla lyktor och andra fotogendrivna produkter. Maila eller ring dem och kolla. Eller sväng förbi om du bor i närheten, de finns i Älvsjö i Stockholm.

Jag kan instämma i det positiva omdömet om Fogas, de är bra att ha att göra med och har kunskap om pryttlarna de säljer. Ringer man får man tala med någon som kan något.

• Gilla
Fulkemisten
  • Laddar…
Samt att propan därför ger större tryck. Vanliga gasolen till friluftsliv är ju 30/70 så länge tryck blir det ju... Bara att leta upp en lämplig propanförsäljare (svetsgas) för att få ut max flås. Gäller även en vanlig grill som är slö. Är ju 95% propan i vanliga flaskor och det är normalt sett bara flaska 2012 som klassas som 100% propan som man kan hitta enkelt.
(friluftsliv och vänner som pysslat med airsoft är mina källor)

Redigerat:
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Fogas har den här. [länk]

Lika stor som den du har nu men med högre effekt. 6,4 kW jämfört med dina 5 i nuläget.

Just Fogas är förbaskat bra att ha att göra med. De kan fixa det mesta inom gasol/fotogen. Synnerligen bra service vid renovering av gamla lyktor och andra fotogendrivna produkter. Maila eller ring dem och kolla. Eller sväng förbi om du bor i närheten, de finns i Älvsjö i Stockholm.
Dock fortfarande för liten, samma storlek som jag redan har, och även om effekten är högre sa nar den inte upp till Blackstone.

Fulkemisten
N Nizztos skrev:
Dock fortfarande för liten, samma storlek som jag redan har, och även om effekten är högre sa nar den inte upp till Blackstone.
Nä, förstår det. Tänkte mest tipsa om att du borde kolla med Fogas.

N Nizztos skrev:
Litet skott i mörkret. Känns som att jag är lite mot strömmen i det jag vill ha.

Jag jagar ett stekbord för altanen men hittar inget här hemma i svedala. Nagon som vet om det finns nagot eller om jag bor pa fel kontinent?

Jag är ute efter nagot i still med denna: [länk]

Jag har en: [länk] plus dess vagn för enkel förflyttning.

Den är dock för liten och har för lag effekt pa brännarna. Jag gillar att använda den men vill ha bättre.

Det verkar som att här i vart land sa är det de runda konkava hällarna pa tripod som gäller och det matchar inte mina krav.

Nagon som vet om det jag vill ha finns?
Hej, blev det någon Blackstone? Försökt få hem en i flera år...

C carinashem skrev:
Nix, drömmen lever kvar men får kanske vänta tills någon tv kock använder en så det blir "inne" även här.

C carinashem skrev:
Om du inte redan sett detta, jag såg det av en slump så har nog funnits en tid, så finns hällarna från Blackstone numera att köpa i sverige. Sett att de finns hos några grill/BBQ fokuserade online-butiker.

Såg dem hos Bauhaus idag och blev sugen, så då kollar man först byggahus efter trådar såklart!
Blir mest burgare på grillen ändå

Någon som köpt en blackstone stekhäll?

Hittade lite trådar om dem på reddit, folk verkar tycka stekytan är väldigt bra, men att allt runt-omkring är billigt skräp som rostar sönder fort? Speciellt nya inlägg klagade på det, har de ändrat sin tillverkning kanske? Massproduktion som är anledningen till att de nu säljs på ställen som Bauhaus också?

Hade varit intresant med lite erfarenheter från folk som har haft dem i Sverige. Priserna i USA verkar ligga på hälften på här, och att folk anser dem ha bra prisvärdhet, snarare än att de är top-of-the-line, medans när man läser om de på svenska sidor hyllas det som absolut bästa tillverkaren.

Jag har varit sugen på ett stekbord i många år nu, från och till. Efter att den här tråden bumpades i lördags, så var jag snabbt iväg på Bauhaus och kollade på blackstone:n. Den kändes extremt rapplig, men kanske personalen bara inte skruvat ihop den ordentligt. Ett omedelbart problem i alla fall för mig är placeringen av fettuppsamlaren, som sitter på baksidan, och jag skulle förmodligen ha min placerad emot en vägg, vilket skulle göra det väldigt bökigt att komma åt den.

Nu har jag spenderat hela veckan med att kolla på "flat-top griddle" videos på youtube, och de flesta videos är ju från USA. De tycks ha betydligt fler varumärken att välja på än oss, och de flesta är i kolstål "rolled steel" som ska brännas in med fett likt en gjutjärnspanna. Det ser onekligen coolt ut, och är förmodligen jättekul första gången, men vad jag förstår så måste man underhålla stekhällen, fetta in den i princip efter varje användning. Det kanske inte är ett problem, men idag efter jag grillat på min Weber Genesis lämnar jag den direkt när maten är klar, och återkommer efter nån timme eller så och bränner+skrapar av resterna på gjutjärnsgallret. Webern lämnar jag ju även ute över vintern, utan något skydd överhuvudtaget, och den används inte på kanske 6 månader. När det sen till våren börjar närma sig grilldags igen och jag öppnar grillen, så har ju flauvorizer-barsen rostat sönder (japp, även i år) men i övrigt inga problem med galler eller annat. Hade jag lämnat en Blackstone, eller annan kolstålsyta på samma sätt så hade den vad jag förstår av youtube-videos, både rostat och möglat.

Har i min efterforskning även stött på Pit Boss (Ultimate), som finns att köpa i Sverige (NetOnNet t.ex.). Här finns faktiskt ganska många videos på youtube att titta på, då den även säljs i USA. Denna har då en keramisk non-stick-yta, antagligen något liknande det som finns i vissa stekpannor, jag har aldrig använt någon sådan men tycks mig minnas en mustaschprydd herre som promotade dessa på TV-Shop nån gång på 00-talet. Här får man absolut inte använda metallverktyg, utan är begränsad till plast/silikon, vilket såklart inte alls är lika coolt som att banka/skrapa på med metall som man kan på kolstålet. Tycks även att en del är väldigt besvikna på non-stick-funktionaliteten efter en tids användning, då antingen ytan pajjat eller så använder de den fel. Jag är lite kluven här, tycker den ser ganska schysst ut men varningsklockor ringer ju efter dessa videos, typ denna: https://www.youtube.com/watch?v=UwjN9zXvxxI&pp=ygUicGl0IGJvc3MgdWx0aW1hdGUgZ3JpZGRsZSA0IGJ1cm5lcg%3D%3D

Nånstans i googlandet dök en ny Weber upp, nämligen denna: https://www.netonnet.se/art/grill/stekhall/weber-slate-gpd-76cm-stekbord-gasol/1035678.16020/

Detta är den europeiska (?) versionen av Weber Slate stekhäll, i USA har de en kolstålsversion men här får vi tydligen inte ha kolstål utan istället emaljerat gjutjärn. Kan det ha med klimat att göra? Kanske Weber vet att vi inte skulle kunna hantera kolstål utan måste ge oss ett annat material? Jag vet inte. I alla fall, idag hittade jag några videos som tycks avhandla just denna version av Webern, den emaljerade gjutjärnsversionen. Alla är på tyska så jag fattar typ ingenting, men tycker ändå det ser rätt schysst ut. Snubben använder metallverktyg så det tycks vara OK, men antagligen får man vara lite lättare på handen än på stål. https://www.youtube.com/watch?v=4OLkpVW2HDA Finns fler vidoes, bla. där han packar upp den osv och bränner in den ("EINBRENUNNG :) ?", vilket jag inte fattar då jag inte tror man behöver bränna in en emaljerad yta?

Vore lite jobbigt med två fullstora Weber-apparater på altanen, men just nu tror jag ändå det lutar åt en Weber enligt ovan p.g.a. lättskötthet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.