3 003 läst ·
10 svar
3k läst
10 svar
Stängde av huvudkranen men...
Stängde av huvudkranen för ink vatten för ca 3 timmar sen för att testa, ska iväg på en semestertrip nästa vecka.
Glömde av det och skulle ta vatten ur kökskranen nyss och då var det helt tomt. Var tog vattnet vägen nånstans?
Min erfarenhet säger att man måste öppna kranarna för att tömma systemet men det behövde ju inte jag.
Har jag en gigantisk läcka nånstans?
Glömde av det och skulle ta vatten ur kökskranen nyss och då var det helt tomt. Var tog vattnet vägen nånstans?
Min erfarenhet säger att man måste öppna kranarna för att tömma systemet men det behövde ju inte jag.
Har jag en gigantisk läcka nånstans?
Det lär inte ha blivit helt tomt på vatten, däremot så har trycket försvunnit.
Det kan vara en toastol som står och läcker lite.
Vatten är typ okomprimerbart så det är inte många centiliter vatten som kommer ut efter att man stängt av inkommande kallvatten.
Om du har fjärrvärme och har spolat varmvatten precis innan du stängde av inkommande kallvatten så sjunker trycket när varmvattnet svalnar.
Det kan vara en toastol som står och läcker lite.
Vatten är typ okomprimerbart så det är inte många centiliter vatten som kommer ut efter att man stängt av inkommande kallvatten.
Om du har fjärrvärme och har spolat varmvatten precis innan du stängde av inkommande kallvatten så sjunker trycket när varmvattnet svalnar.
Okej känns ganska tryggt att veta. Det jag gjorde innan var att gå på toa men trodde bara vattnet i cisternen tömdes då. Nu är vattnet igång igen då jag vet att huvudkranen fungerar.
Jag har luft/vatten-värmepump och den stängde jag av i samband med vattnet då jag inte ville riskera nån brand ifall vvb skulle springa läck under semestern.
Anledningen att jag blev så förvånad nu var att jag hade en läcka under köksvasken förra hösten och när jag då stängde av huvudkranen i källaren så minns jag lite vagt att det var en bra stund kranarna fick va öppna för att systemet skulle bli tömt. Inga centilitrar där inte...
Jag har luft/vatten-värmepump och den stängde jag av i samband med vattnet då jag inte ville riskera nån brand ifall vvb skulle springa läck under semestern.
Anledningen att jag blev så förvånad nu var att jag hade en läcka under köksvasken förra hösten och när jag då stängde av huvudkranen i källaren så minns jag lite vagt att det var en bra stund kranarna fick va öppna för att systemet skulle bli tömt. Inga centilitrar där inte...
För att tömma hela systemet så tar det ett tag och det är en del vatten, å man måste ha två kranar öppna, en på högpunkt och en på lågpunkt.
Om man bara öppnar en enda kran så är det bara övertrycket som försvinner, å det är typ bara några droppar.
Om man bara öppnar en enda kran så är det bara övertrycket som försvinner, å det är typ bara några droppar.
Ja du har rätt, jag testade nu igen att gå ner och stänga av och direkt verkade trycket försvinna och kranen där nere kom det nån dl vatten när jag öppnade och i köket på övervåningen så max en dl.
Man lär sig något nytt varje dag härinne
Då blir det en enkel match för mig att montera ballofixer till köksvattnet efter sommaren när det var så lätt att strypa tillförseln av vattnet. Kan ju passa på att montera en till duschkabinen när jag ändå håller på.
'
Tack för grymt snabbt svar!
Då blir det en enkel match för mig att montera ballofixer till köksvattnet efter sommaren när det var så lätt att strypa tillförseln av vattnet. Kan ju passa på att montera en till duschkabinen när jag ändå håller på.
'
Det har jag råkat ut för någon gång, skulle byta blandarventilen i tvättstugan hade stängt inkommande vatten och tagit bort blandaren, inget vatten kom ut.
Men nu råkade min fru gå på toaletten på övervåningen, och när hon spolade samt öppnar tvättställsblandaren så släpps luft in och allt vatten i ledningarna kom ut på mig på nedervåningen!
Så skall du lossa rör och har vatten i systemet på högre nivå så släpp ut det först.
Men nu råkade min fru gå på toaletten på övervåningen, och när hon spolade samt öppnar tvättställsblandaren så släpps luft in och allt vatten i ledningarna kom ut på mig på nedervåningen!
Så skall du lossa rör och har vatten i systemet på högre nivå så släpp ut det först.
När du nu ser att det är så lätt att stänga av vattnet, vad skall du då med ballofixventiler till köksblandandaren och duschen?S Sportarn skrev:Ja du har rätt, jag testade nu igen att gå ner och stänga av och direkt verkade trycket försvinna och kranen där nere kom det nån dl vatten när jag öppnade och i köket på övervåningen så max en dl.
'
Vi har satt minikulventiler på alla utgående ledningar från fördelarskåpen.GoC skrev:
Det är fördel att kunna isolera (stänga av) ett tappställe om det tex skulle börja läcka i någon.
Och hur ofta har du tänkt bli drabbad av läckage ?Demmpa skrev:
Kanske kan vara en idé när man bygger nytt då kostnaden är försumbar.
Men att eftermonterar i ett gammalt hus förstår jag inte vitsen med.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Går det att byta packning i huvudkranen.
Vatten & Avlopp -
Vad ska vi göra, huvudkranen läcker. Vi har stängt av med snabbkranen.
Vatten & Avlopp -
Kyl/frys stängdes av
Vitvaror -
Behöver stänga av inkommande vatten till beredaren Nibe ES, det har uppstått läckage invändigt. Någon som vet? Huvudkranen in i huset stängd.
Vatten & Avlopp -
Värmepumpen stängde av i natt
Värmepumpar