Hej,
Jag ska inom kort byta panelen på garaget och då har jag en vattenutkastare där vattnet behöver stängas av. Jag undrar om detta går att göra utan att kommunen behöver stänga av inkommande vatten från gatan?
Bild 1är från inkommande vatten i källaren. Kan man stänga av det reglage närmast och stoppa inkommande vatten?
Den andra bilden är från fjärrvärmecentralen. Inringat rör visar hur vattnet går vidare ut mot vattenutkastaren. Kan jag då vrida på reglaget som är inringat och därmed tillfälligt stänga av vattnet?
Jag ska inom kort byta panelen på garaget och då har jag en vattenutkastare där vattnet behöver stängas av. Jag undrar om detta går att göra utan att kommunen behöver stänga av inkommande vatten från gatan?
Bild 1är från inkommande vatten i källaren. Kan man stänga av det reglage närmast och stoppa inkommande vatten?
Den andra bilden är från fjärrvärmecentralen. Inringat rör visar hur vattnet går vidare ut mot vattenutkastaren. Kan jag då vrida på reglaget som är inringat och därmed tillfälligt stänga av vattnet?
Renoverare
· Uppsala
· 2 087 inlägg
Svaret på fråga 1 är ja. Vilken som helst av de båda ventilerna på bilden, alltså både före och efter mätaren stänger av vattnet in i huset.
Svaret på fråga 2 är antagligen, men det enklaste är väl att prova. Öppna kranen ute och stäng sedan inringad ventil så ser du om det fungerar.
Svaret på fråga 2 är antagligen, men det enklaste är väl att prova. Öppna kranen ute och stäng sedan inringad ventil så ser du om det fungerar.
Tack så mycket för återkoppling! Ska prova bägge varianterna.Henningelvis skrev:
NEJ, den ventilen är för att stänga inkommande kallvatten till varmvattenväxlaren i fjv-centralen.N Nifa skrev:
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 028 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 028 inlägg
Det är avstängning både före och efter vattenmätaren för att mätaren ska kunna bytas utan att det rinner ut en massa vatten. Dessa ventiler och andra i huset är bra att motionera (stänga-öppna eller tvärtom) minst ett par gånger om året eller så för att se till att de går lätt att använda när de behövs.
Klicka här för att svara