Hej,

Jag ska inom kort byta panelen på garaget och då har jag en vattenutkastare där vattnet behöver stängas av. Jag undrar om detta går att göra utan att kommunen behöver stänga av inkommande vatten från gatan?

Bild 1är från inkommande vatten i källaren. Kan man stänga av det reglage närmast och stoppa inkommande vatten?

Den andra bilden är från fjärrvärmecentralen. Inringat rör visar hur vattnet går vidare ut mot vattenutkastaren. Kan jag då vrida på reglaget som är inringat och därmed tillfälligt stänga av vattnet?

• Inkommande vattenledning med rör och avstängningsventil i källare, del av fråga om avstängning av vatten utan kommunens hjälp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenrör och ventiler i källare med inringad sektion för inkommande vatten. Flera kopparrör och röda ventilreglage synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Svaret på fråga 1 är ja. Vilken som helst av de båda ventilerna på bilden, alltså både före och efter mätaren stänger av vattnet in i huset.

Svaret på fråga 2 är antagligen, men det enklaste är väl att prova. Öppna kranen ute och stäng sedan inringad ventil så ser du om det fungerar.

• Gilla
Nifa
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Svaret på fråga 1 är ja. Vilken som helst av de båda ventilerna på bilden, alltså både före och efter mätaren stänger av vattnet in i huset.

Svaret på fråga 2 är antagligen, men det enklaste är väl att prova. Öppna kranen ute och stäng sedan inringad ventil så ser du om det fungerar.
Tack så mycket för återkoppling! Ska prova bägge varianterna.

N Nifa skrev:
Den andra bilden är från fjärrvärmecentralen. Inringat rör visar hur vattnet går vidare ut mot vattenutkastaren. Kan jag då vrida på reglaget som är inringat och därmed tillfälligt stänga av vattnet?
NEJ, den ventilen är för att stänga inkommande kallvatten till varmvattenväxlaren i fjv-centralen.

• Gilla
Nifa
  • Laddar…
Magnus E K
Det är avstängning både före och efter vattenmätaren för att mätaren ska kunna bytas utan att det rinner ut en massa vatten. Dessa ventiler och andra i huset är bra att motionera (stänga-öppna eller tvärtom) minst ett par gånger om året eller så för att se till att de går lätt att använda när de behövs.

• Gilla
Nifa och 1 till
  • Laddar…
Tack alla igen för tipsen. Då ska jag också tänka på att ”motionera” ventilerna framledes också

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.