Hej!
Igår gick en radiator sönder. Såg ut som att det rostat och uppstått ett hål där vatten såklart började spruta ut. Jag slog av min Nibe elpanna helt och då slutade det spruta ut vatten.

Problemet ligger i att just den här radiatorn saknar termostat. Den har bara som en liten pigg där jag gissar att det tidigare satt ett vred. Radhuset är från tidigt åttiotal och jag antar att det är originalradiatorer.

Hade det funnits en termostat på den här radiatorn hade jag ju bara kunnat dra ner den i botten och på så sätt kunnat slå på elpannan utan att det börjar spruta vatten igen. Nu kan jag inte göra det och att laga hålet i elementet med silvertejp eller liknande känns också lite risky.

Min fråga är därför om det är någon som har koll på hur jag kan slå på elpannan och få värme i duschen och så vidare, men att jag stänger av framledningen av vatten till radiatorerna? Enligt manualen så vet jag att det finns ett vred som heter 44 som är avstängningsventil pump och framledning till radiatorkrets. Den känns i sammanhanget relevant. Men det finns också 2 andra vred: nummer 70 och 71 som heter framledning radiatorkrets och returledning radiatorkrets. Är det någon som har koll på var jag ska göra?

Jag har också en luftvärmepump så speciellt så här års behöver jag inte alls att radiatorerna för uppvärmning av huset utan behöver bara få på elpannan för att få varmt vatten i kranen.

Den långsiktiga lösningen är såklart att på ett vettigt sätt laga eller byta ut det trasiga elementet – iaf se över möjligheten att få på en termostat.

Bilder på elpannan och dess anslutna rörsystem så vi ser om det finns avstängningsventiler.

Vet du om det är enrörssystem eller tvårörsystem?
Bild på radiatorn underlättar.

Att själva termostaten saknas hindrar inte att man trycker in stiftet i ventilen manuellt. Man kan ta uack spänna ett buntband runt ventilen så att stiftet trycks in.
MEN det räcker inte bara med att stänga termostat-/inloppsventilen utan även returventilen måste också stängas.

Demmpa Demmpa skrev:
Bilder på elpannan och dess anslutna rörsystem så vi ser om det finns avstängningsventiler.

Vet du om det är enrörssystem eller tvårörsystem?
Bild på radiatorn underlättar.

Att själva termostaten saknas hindrar inte att man trycker in stiftet i ventilen manuellt. Man kan ta uack spänna ett buntband runt ventilen så att stiftet trycks in.
MEN det räcker inte bara med att stänga termostat-/inloppsventilen utan även returventilen måste också stängas.
Tack för snabbt svar! Inte koll på enrörssystem eller tvårör… är det något som bilderna visar? Är returventilen något som också finns på själva radiatorn?

Att lösa problemet ”lokalt” är kanske att föredra så att övrigt system kan behålla viss cirkulation…?

Här är bilder:

• VVS-installation under en panna med kopparrör, ventiler, och en Wilo-cirkulationspump. Komponenten kan vara del av ett ett eller två-rörssystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rör och ventiler i ett värmesystem med en cirkulationspump synliga, monterade under en enhet bredvid kablar och ett etikettmärkt område.
    Skapa konto
  • Radiatorkopplingar med ventiler och rör i ett värmesystem, inklusive flexibel slang och etiketter på enheten.
    Skapa konto
  • Två inkommande rör med en koppling och ventil för ett radiatorsystem, monterade i ett trägolv vid en vägg.
    Skapa konto
Det ser ut som att du kan stänga både framledningen och returen till/från radiatorkretsen, de två röda vreden på andra bilden.

Det är stor risk att det är enrörssystem samt att det inte finns någon returventil i radiatorkopplet, risken är att det bara är förinställning innanför täcklocket på högersidan av radiatorkopplet.

Tack! Jag skulle som en första lösning kunna vrida på dom 2 helt enkelt då?

Vad menar du med detta:
”Det är stor risk att det är enrörssystem samt att det inte finns någon returventil i radiatorkopplet, risken är att det bara är förinställning innanför täcklocket på högersidan av radiatorkopplet.”

Har du tid får du gärna förklara som att jag vore 5 år 😅

Nu har jag stängt de två vreden enligt tips. Fortsatte droppa men drog då också ned cirkulationspumpen till ”min” och då slutade det.

Någon som vet om jag kan låte pannan fungera på detta sätt några dagar innan jag får hit hjälp?

Bör jag rycka strömmen helt till cirkulationspumpen? Hittar ingen strömbrytare på den men finns en sladd jag kan rycka….

Om du har stängt av rören till radiatorsystemet så bör man också stänga av cirkulationspumpen men det ska kunna göras via menyn. Kolla att trycket fortfarande är ok i pannan så går det bra att den gör varmvatten.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
ryckte sladden till pumpen. Men det droppar ändå.

Trycker är nere på noll och försöker jag höja trycket sprutar det från radiatorn igen så jag har nog inte stängt av radiatorkretsen trots att jag vred på de ställen jag fick rekommenderat.

Enligt manualen ska det sitta avstängningsventiler på båda värmerören ut från pannan. Kanske slarvigt monterad?

Jag vred på båda röda i bild nr 2.

Kanske dåliga packningar i dom…

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.