Jag skulle vilja ställa in så att pumpen bara producerar värme kl 19-09. Resten av dygnet så har vi fönster i söder så det blir varmt nog ändå, men det måste ju ändå vara på för varmvattnet. Kan man ställa in den så?

Nu så har jag satt på schema så att det är -7 på den tiden (kurva 5), övrig tid så är det på 0.

Men det skulle ju vara bättre om det inte var något alls. Och när den sedan går igång så behöver den ju inte rivstarta med kompressor och massa minus på gradminuter för att snabbt få upp värmen utan det går bra om det tar halva natten att bli varmt.

Någon som vet om det går att ställa in så?

Inomhusgivare som komplement till utegivaren löser problemet.

Vår pump stannar kl 8 på morgonen när innegivaren registerar över 20 grader, och startar så smått igen runt 21-tiden.

Vi har en innegivare också, men den mäter bara temperaturen som det är nu. Hur kopplar man den så? Det är en Nibe 750, glömde visst att ange det. Är det bara via innegivare man kan reglera det eller kan man ställa in det på utegivaren eller via klockslag på ungefär samma sätt som jag angett schema nu? Innegivaren sitter i en korridor där temperaturen inte varierar så mycket...

Du aktiverar givaren i meny 1.9.4. Dom verkar dock inte rekommendera detta om du har golvvärme. Vi har Nibe 1150 med både radiatorer och golvvärme och det funkar utmärkt för oss.

Ladda ner installatörshandboken från Nibe, där finns en del ytterligare info.

Man kan schemalägga den.
Inget värme dagtid dock full fläkt hastighet.
Det är varmt inne pga solinstrålningen. Spärra det med persienner.
Ställer du fläkten på 100%, dras in den svala luften uteifrån.

Den pumpen är inte lätt att jobba med...

Vi ska skaffa markiser men det känns ju dumt att ha på golvvärmen också. Det ska komma hit en ventilationskille i nästa vecka, då kan jag fråga honom mer om det också. Hur schemalägger jag att det är ingen värme? Jag har bara lyckats dra ner den.

Med golvvärme har du trögheten med. Det spelar ingen roll vad du gör.
Undantaget ytgolvvärme som är inte gjuten i betongen. Den är snabbare och hinner reagera på ändringar. En 22 graders 100mm betongplatta håller sina 22 grader tills du stänger värmen helt!
Men kommer det lite kyla på natten, kommer du att frysa.
Ett sätt är att skaffa separat LLVP. Då kan du stänga av golvvärmen och använda pumpen till att enbart producera varm vatten. Och starta den under senhösten.

• Gilla
österby92
  • Laddar…
Hittade menypunkten 4.9.2 nu och valde stopp av värme till 15 och filtreringstid till 0 så tror jag att det kommer funka bra, får justera lite om det fortfarande är för varmt eller om det blir för kallt.

byggankan skrev:
Hittade menypunkten 4.9.2 nu och valde stopp av värme till 15 och filtreringstid till 0 så tror jag att det kommer funka bra, får justera lite om det fortfarande är för varmt eller om det blir för kallt.
Blir det för kallt, kommer det att taga 4-7 dygn innan du värmer plattan. Lycka till!

kamilenski skrev:
Med golvvärme har du trögheten med. Det spelar ingen roll vad du gör.
Undantaget ytgolvvärme som är inte gjuten i betongen. Den är snabbare och hinner reagera på ändringar. En 22 graders 100mm betongplatta håller sina 22 grader tills du stänger värmen helt!
Men kommer det lite kyla på natten, kommer du att frysa.
Ett sätt är att skaffa separat LLVP. Då kan du stänga av golvvärmen och använda pumpen till att enbart producera varm vatten. Och starta den under senhösten.
Jag tycker nog ändå att jag har mäskt skillnad när jag ställt ner värmen på dagen. Och utegivaren sitter på den östra sidan så då ligger solen på där på förmiddagen och stänger av pumpen några timmar innan det lyser in i fönstrena på baksidan och sedan så blir det kallt där några timmar innan solen slutar värma från solen.

Och nu vill jag inte bli emotsagd eftersom att det där verkar så bra i mitt huvud :D

byggankan skrev:
Jag tycker nog ändå att jag har mäskt skillnad när jag ställt ner värmen på dagen. Och utegivaren sitter på den östra sidan så då ligger solen på där på förmiddagen och stänger av pumpen några timmar innan det lyser in i fönstrena på baksidan och sedan så blir det kallt där några timmar innan solen slutar värma från solen.

Och nu vill jag inte bli emotsagd eftersom att det där verkar så bra i mitt huvud :D
Ok. Förlåt! :blushing: ;)

p.s. du bör nog flytta givaren till norra sidan!

Det är nordöstra sidan så det är ungefär norra.

Hittade förövrigt en del information som vägledde mig på värmepumpsforum där en Kamilenski hade skrivit ett inlägg :)

Långsiktigt så är det väl sådana där trådlösa rumsgivare som krävs men just nu i ett halvbyggt hus så är det inte prio 1. Först den halva av huset som vi bor i, sedan trädgården, sedan altanen, sedan andra halvan av huset, sedan garaget, sedan fixa allt vi gjort fel och sedan kommer fixande av rumsgivare.

Jag har haft cirkulationspumpen (dvs värmen) avstängd helt i 2-3 veckor nu, funkar bra trots att friskluftsventilerna är maximalt öppna. Antar att jag har de stora fönstren i söderläge samt god isolering att tacka för detta. På natten blir det kallare ja, men vi har ändå 19 grader på morgonen.

Tror dock vi får ta och köpa markiser till i sommar... :)

Tro inte. Har du stora fönster mot söder, är markiser ett måste.

Min son stänger av värmen dagtid/radiatorer. Funkar perfekt.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.