Hej!

Vi lämnar huset (120+120kvm källare) imorgon i en vecka. Vädret här ska hålla sig runt 0:an. Kan jag stänga av pannan helt under veckan eller bör jag ändå ha värme på? Har vattenburna element, nytt tak -19 och dränerat -20 om det spelar någon roll. Har familj i samma by som kan komma hit och slå på värmen igen ett dygn innan vi kommer hem.

Mvh Ida

värmen bör ej gå under 15 grader tex. är det inte alla kylar o frysar som tåler temperaturer under 10-15 grader
och varmvattenberedaren bör ej gå under 55 grader med tanke på Legionella

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Stäng av. Inga problem under en vecka.
Eventuella risker överdrivs. Det är en annan femma om stark kyla kommer att råda.

Mandelblomhuset Mandelblomhuset skrev:
Hej!

Vi lämnar huset (120+120kvm källare) imorgon i en vecka. Vädret här ska hålla sig runt 0:an. Kan jag stänga av pannan helt under veckan eller bör jag ändå ha värme på? Har vattenburna element, nytt tak -19 och dränerat -20 om det spelar någon roll. Har familj i samma by som kan komma hit och slå på värmen igen ett dygn innan vi kommer hem.

Mvh Ida
Jag gjorde det i december över en långhelg, fy fasiken va kallt det var att komma hem! Vi eldade flera timmar i kaminen och fick köra pannan på max hela dagen för att komma tillbaka till 20 grader. Inte att rekommendera med andra ord.
Ställ ner den till åtminstone 16-17 så slipper ni bränna mer pengar på att få upp värmen igen.

• Gilla
tergo
  • Laddar…
Vad har ni för panna?
Vad är det för reglersystem?

Oftast är det bättre att använda "nattsänkning" istället å sänka till ca (10-)15⁰
Beroende på reglersystem så kan det gå att programmera en vecka framåt.

Demmpa Demmpa skrev:
Vad har ni för panna?
Vad är det för reglersystem?

Oftast är det bättre att använda "nattsänkning" istället å sänka till ca (10-)15⁰
Beroende på reglersystem så kan det gå att programmera en vecka framåt.
Det är en CTC EcoZenith i250. I manualen står det att nattsänkning inte sparar någon energi

All typ av nattsänkning spar energi, men inte säkert att det sparar något på ekonomin.
Om det sparar på ekonomin beror på vad energin kostar dels när man nattsänker, dels vid temperaturhöjningen, men även tex om elspetsen i en värmepump måste gå in vid temperaturhöjningen.

Ju mer man sänker medeltemperaturen ju mer energi spar man.

Har man normal innetemperatur på 20⁰ dygnet runt.
Sänker man innertemperaturen till 18⁰ under 12 timmar per dygn så kommer dygnets medeltemperatur bli 19⁰.
Sänker man istället till 16⁰ så kommer medeltemperaturen bli 18⁰.

Samtidigt så är ofta hus värmetröga, så det tar ett tag att både sänka temperaturen men också att höja den.
Så om man bara kör "nattsänkning" 5-8 timmar åt gången och man sänker mycket så kommer temperaturen att svaja ganska rejält med risk för stora översvängningar.
Dessa översvämningar kommer att kosta energi i onödan.

Men att köra "nattsänkning" under helger/vardagar/vecka sparar energi.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.