Hej.
Jag har sökt efter svar på min fråga men hittar ingen vettig information i forumet, google fann inget heller
Vi har elektrisk golvvärme i vår källare idag, radhuset är byggt 1936 och jag gissar på att det inte finns någon isolering under plattan.
Jag funderar på att stänga av golvvärmen permanent och sätta in några oljefyllda radiatorer istället för jag misstänker att golvvärmen drar väldigt mycket el.
Installationen är snart 20 år gammal och en av termostaterna har gått sönder så den fungerar bara när den är inställd på +25 grader, dessutom så är termostaterna rumsgivare så golvvärmen går i princip dygnet runt på vinterhalvåret.
Jag har några funderingar:
1. Omvänd fuktvandring:
Borde inte vara något problem då vi har luftavfuktare i källaren pga badrum/tvättstuga och dessutom så kommer vi värma upp källaren med element vilket blir samma funktion som när det stod en gaspanna i källaren på slutet av 90-talet. Eller har någon en annan åsikt/teori?
2. Förråd
Vi har ett litet utrymme under källartrappan där vi har flyttkartonger/förråd idag. Det är enda utrymmet i huset där vi kan förvara saker, alternativen är en oisolerad vind eller en isolerad friggebod med element i, men jag har inte lust att värma upp den halva året för att använda som förråd.
Jag är orolig att det ska krypa upp fukt i kartongerna om dom står direkt på källargolvet, hur löser man detta på ett bra sätt?Jag funderar på att lägga in golvplattor liknande de i länken och ställa kartongerna på med lite mellanrum emellan varje rad men jag är tveksam till om det räcker?
http://www.bauhaus.se/bergo-graphite-grey.html
Det sitter ett litet element i förrådsutrymmet, räcker det att ha elementet igång om man stänger dörren dit?
Tack på förhand.
// Patrik