Bor själv i ett hus och behöver inte ha vind eller källare, eller inte någon större källare. Jag har duscha, tvättstuga och pannrum där nere så det är ju ingen yta jag direkt använder mycket.

Huset är ett mexitegelhus från 40-talet med en tillbyggd del på 70-talet.
Källare under den gamla delen och krypgrund under tillbyggnaden.

Vinden som sagt, där har jag två rum som används mer som förråd om annat. Det är dåligt isolerat och det blir kallt där uppe på vintern. Snedtak så kattvind.

Ventilationen är självdrag.

Kylan från vindsvåningen känns ju ruggig i hela huset när det kallnar på. Har väl 20 grader men det känns ändå råare.

Skulle det vara vettigt att helt enkelt isolera ordentligt runt dörrarna till vind och källare för att hålla kall luft utanför boplan eller gör jag något dumt då?

Eller är det kanske till och med vettigare att isolera vinden ordentligt?
För min del så skulle jag kunna isolera hela övervåningen och inte sätta min fot där igen.
Likadant med källaren, men där behöver jag dusch, tvätt och pannrummet.

Pannrummet är ju redan en isolerad del. Och ett bekvämare uppvärmningssystem är planerat men ett tag fram.

Min tanke är att få entreplan så bekväm som möjligt. Och tänker att jag lägger fokus där med att byta fönster och renovera om det mesta.

Så kort:
Kan jag isolera "bort" vind och källare?
Är det något väsentligt jag missat när jag funderat över detta?

Med vänlig hälsning,

Det är visserligen många år sedan men jag lät cellplastspruta vindsbjälklagret i mitt gamla 20-talshus för en billig penning och övervåningen blev märkbart varmare. Finns förmodligen bättre produkter idag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.