Byggahus.se
Finns det egentligen någon standard för kontaktdonen på LED-armaturer?

Jag kan konstatera att flera tillverkare skriver att det sitter en s.k. AMP-kontakt i änden på kabeln men de verkar sällan passa mellan olika fabrikat - opraktiskt då man blandar fabrikat på kablar, armaturer och drivdon.

Jag kollade snabbt på de olika typer jag hade liggande. Någon är från Clas Ohlson, någon från Malmbergs och den sista lite okänt ursprung.

Finns det någon standard? Finns det modellnamn på de olika kontaktdonen? Eller?

Så här ser mina olika kontaktdon ut:
Evernote 20120501 194550.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja det verkar finnas olika typer av kontakter under namnet "AMP", dock tänker jag i första hand på den typen du har med brun/orange bygel, när någon nämner amp-kontakt.
 
Jag skulle tro att alla de där (möjligtn förutom kontaktblocket) finns att köpa på Elfa, och framförallt de där på bilden som har röd+svart ledning finns säkert att köpa från femtioelva fabrikat.

Men hur ofta behöver man ändra på en såndär installation? Jag skulle använt sockerbitar (ja, jag tycker att sockerbitar är bättre än ubåtar till sånthär, det går bra att fästa ena ledaren medan den andra fortfarande kanske inte ens finns på plats o.s.v.)
 
Enligt mig som iofs bara köper elmaterial via elgrossist så är JST-kontakten standard för LED-belysning. JST är kontakten med svart/röd kabel på din bild. Har inte sett några AMP-kontakter på LED-belysning faktiskt. Dock är det ganska vanligt på halogen-armaturer.
 
Hide a lite kör med AMP-kontakter på sina LED-armaturer, men i övrigt har jag mest sett JST (som jag inte visste att den hette...).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.