306 läst ·
6 svar
306 läst
6 svar
Stambyte på 60 tals radhus?
Jag bor i ett radhus byggt år 1961 och undrar hur aktuellt det är med ett stambyte? Jag tror inte någon i min länga har gjort ett stambyte samt tänkt på tanken att göra. Jag har inga problem med lukt, eller avlopp, då spolningen i avlopp/kran osv. fungerar som vanligt utan att problem märks.
Bör man ändå tänka på att göra ett stambyte utan att man märkt av några varningstecken? Någon som är i en liknande situation som mig och valt att avvakta?
#stambyte #vatten #avlop #rör
Bör man ändå tänka på att göra ett stambyte utan att man märkt av några varningstecken? Någon som är i en liknande situation som mig och valt att avvakta?
Enklast och billigast är ju att byta dom delar man kommer åt när man ändå renoverar ytskikt. Men när du skriver radhus menar du inredd källare då kanske? Då kan det finnas poänger att relina för att slippa riva hela källaren.
Nej ingen källare. Badrum finns på övervåningen. Toalett på nedervåningen.RoTe skrev:
Bara du kan själv svara på din oro samt risken för fuktskador och bara du kan veta när/om/vad det är dags att renovera inom en snar framtid. Man byter ju t.ex. inte köket utan att byta den V/A man kommer åt då.
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 1 959 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 1 959 inlägg
Det kan gå sönder imorgon men det kan också hålla 20 år till!W Wisiano skrev:Jag bor i ett radhus byggt år 1961 och undrar hur aktuellt det är med ett stambyte? Jag tror inte någon i min länga har gjort ett stambyte samt tänkt på tanken att göra. Jag har inga problem med lukt, eller avlopp, då spolningen i avlopp/kran osv. fungerar som vanligt utan att problem märks.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
tips element till 60-tals hus
Byggnadsvård -
Asbest i plastmatta 60-tals hus
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Innervägg i 60tals hus - träfiber vs gips?
Byggmaterial & Byggteknik -
Rekommmendation - Stambyte / Renovering Badrum 60-talshus
Vatten & Avlopp -
Projekt stambyte av 60-talsradhus
Vatten & Avlopp