Sätt dit det du vill ha och skit i BRF.
 
  • Gilla
MONTREAL och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Dags att föreningen byter förvaltare. Kompetensproblem hos den nuvarande firman.
 
  • Gilla
MONTREAL och 14 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jo men tänk sen när du knaprat ned lite då kan du köra ytterligare presskoppling, ny bit rör och sen börjar du knapra om igen! Perfekt.
Sant, då kan man knapra i all evighet! 😀
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Är det inte en risk att denna förvaltare snarare orsakar en skada här?

Att pressa en blandares fast anslutna slätände är inte vad jag snabbt kan se varken i blandarens eller presskopplingtillverkarens montering anvisning. Kanske missar något dock

@Krilleman brukar kunna styra upp med vad som gäller och för vilka tillverkare
 
  • Gilla
Allman och 4 till
  • Laddar…
Hej
Verkar själv i VVS branschen och har faktiskt aldrig sett någon kollega koppla en blandare med presskopplingar…
Men vad vet jag med bara 35 års erfarenhet 😉.
/ Björkskär
 
  • Gilla
  • Haha
Anna_H och 46 till
  • Laddar…
M myrstack skrev:
Är det inte en risk att denna förvaltare snarare orsakar en skada här?

Att pressa en blandares fast anslutna slätände är inte vad jag snabbt kan se varken i blandarens eller presskopplingtillverkarens montering anvisning. Kanske missar något dock

@Krilleman brukar kunna styra upp med vad som gäller och för vilka tillverkare
This. Uppfyller montaget kraven i säker vatten?
 
C
N nb. skrev:
Sant, då kan man knapra i all evighet! 😀
Ja, och ansluter man PEX:en till stammen med presskopplingar så får man in ett stambyte lite då och då också 😂
 
  • Haha
  • Gilla
Håkan V och 1 till
  • Laddar…
Är du säker på att ni inte har ventiler i lägenhet?

Ni har inga skåp/luckor/markeringar i undertaket i gången utanför eller i trapphuset (om ni har dörr vid trapp)

Har ni ventiler till fördelare i badrum och är du säker på att köksblandaren inte matas därifrån?

Det är ytterst ovanligt med att inte montera ventiler i köksbänksskåp/lgh, ffa ur provtryckningssynpunkt.

Det är också ytterst ovanligt att pressa iom att det Inte går att byta blandare. Inte en jäkel pressar köksblandare som standard.
 
  • Gilla
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
kisumisu
En till anledning att inte bo i bostadsrätt där man själv ansvarig för det mesta men får inget göra själv och lever som hyresgäst 😡 skillnaden bara att i hyresrätt slipper man själv bekosta rörmokare om kranen krånglar eller nåt annat går sönder.

Förlåt kunde inte låta bli. Är det så korkad förening råder jag ts flytta till eget hus där inte nån diktator styr vad man får göra och inte får göra.
 
  • Gilla
MONTREAL och 4 till
  • Laddar…
G G.L. skrev:
Jag skulle inte lita på att presskoppling för tappvatten med högt tryck håller i längden.
Kanske jag är gammalmodig.
Skruvade kopplingar med klämhylsa känns bättre på alla sätt.

Lågtrycks värmeanläggning känns däremot acceptabelt.
Vi provtryckte ett rör (Ø32 L=300) med presskopplingar och pluggar i båda ändarna en gång på ett av mina gamla jobb..

Över 90 bar innan ena kopplingen släppte och röret for iväg som en projektil och fastnade i väggen i provtryckningsrummet.. 🤓

Så det trycket du har i en vattenledning är nog ganska safe..
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
B
Kände ju på mig att jag gjort nåt fel när jag satte skruvkopplingar? Kan jag få numret till din rörmokare så han kan komma hit och byta till presskopplingar...
 
  • Haha
  • Gilla
nilzzon3 och 4 till
  • Laddar…
Använd din egna röris. Sen får rörisen bestämma tid fast skötaren
 
Krilleman
M myrstack skrev:
@Krilleman brukar kunna styra upp med vad som gäller och för vilka tillverkare
Frågan är ju vilken tillverkare det kan tänkas vara på pressmuffen.

Viega?

Mässingskoppling, pressfittingsystem, rörinstallation, märkt "Viega", symmetrisk form, ingen bakgrund, räfflad yta, rund anslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har aldrig heller sett liknande installation.

Blandarbyte är ju omöjligt utan att kapa bort hela installationen ner till 16mm PEX.
Att idka service på blanadren är också svårt.

Riktigt dåligt utfört.

Men jag tror som föregående talare, det finns någon fördelare bakom en "lucka" någonstans i din bostadsrätt.

Vit lucka öppen i tak, avslöjar rör och ventiler, installationsfack för VVS.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 4 till
  • Laddar…
Rickard.
Jag håller med alla här att det år mycket märkligt valt, särskilt med tanke på att LK löst detta snabbt och enkelt för nyinstallation med slang.
Grå och vit, industriell kabelkoppling, genomskärning, polykarbonat, nickelbelagd mässing, kabellåsningssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Silverfärgad anordning, troligen industriell koppling eller ventil, mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det låter väl som att BRF försöker göra det så svårt som möjligt för hemmapulande och för enkelhetens skull skyller på att "alla gör det".
 
  • Gilla
1234bjorn och 9 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Frågan är ju vilken tillverkare det kan tänkas vara på pressmuffen.

Viega?

[bild]

Jag har aldrig heller sett liknande installation.

Blandarbyte är ju omöjligt utan att kapa bort hela installationen ner till 16mm PEX.
Att idka service på blanadren är också svårt.

Riktigt dåligt utfört.

Men jag tror som föregående talare, det finns någon fördelare bakom en "lucka" någonstans i din bostadsrätt.

[bild]
Jag har en servicelucka i badrummet men kranarna där stänger bara vattnet inne i badrummet. Ska kolla ute i trapphuset också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.