Jag renoverar köket och ska byta blandare i och med det. Den nuvarande blandaren är monterad med presskoppling och det finns ingen avstängning inne i lägenheten. Det kändes inte så bra tyckte jag och ringde till vår BRFs fastighetsförvaltare. Jag sa att jag skulle vilja att deras rörmokare monterade ballofixventiler på rören i samband med att han stänger av vattnet och tar bort den gamla blandaren. Då kan jag också gänga på den nya blandaren på egen hand när det blir dags, utan att det kommer någon rörmokare och gör presskopplingar. Perfekt, trodde jag...

Fastighetsförvaltaren hävdar att de inte monterar några gängade kopplingar längre utan att de endast gör fasta installationer (presskopplingar, svetskopplingar). Jag frågar så klart varför eftersom det i mina öron bara låter krångligt. Svaret blir att "Alla rörmokare gör sådana installationer eftersom det är säkrare och minskar risken för läckage. Det går inte att hitta någon rörmokare som monterar gängkopplingar."

Jag påpekar att alla rör och installationer som är synliga inne i lägenheten är inom mitt ansvarsområde (enl. stadgar) så då borde ju rimligtvis jag få bestämma vilken typ av installation jag vill ha. Då hänvisade han bara till styrelsen och att jag får övertala dem om att ge rörmokaren tillstånd att göra ett undantag för min installation. (Här får jag intrycket att detta är något han fått för sig på egen hand, eller eventuellt kommit överens om muntligt med BRFstyrelsen. Oklart var det i alla fall varför jag inte skulle få göra som jag ville...)

Enligt våra BRF-stadgar är enda kravet att alla installationer i lägenheten ska vara fackmässiga. Vad jag kan läsa mig till i "'Säker Vatteninstallation' 2021:1" finns det inget som inte är fackmässigt med mina önskemål.

Mig veterligen är det avsevärt mycket vanligare med gängkopplingar till både badrumsblandare och köksblandare. Detta är mitt åttonde boende och det är första gången jag stöter på presskopplingar direkt till blandaren. Jag har heller aldrig hört tidigare att gängade kopplingar skulle vara mindre säkra eller läka mer.

Snackar fastighetsförvaltaren goja med mig, eller ligger det nåt i vad han säger? Har jag som lekman bara missuppfattat nåt om alla dessa kopplingsvarianter?
 
  • Två flexibla vattenslangar anslutna till rörledningar över en avloppstratt, under en diskbänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
  • Wow
Vargulvsson och 4 till
  • Laddar…
C
Klart han vill använda presskopplingar så man får sälja massa nytt nästa gång nåt skall bytas/ändras. 😆
 
  • Gilla
  • Älska
Skogen#3 och 17 till
  • Laddar…
Är det en rörkrökare som försöker skaffa sig extrajobb? Så där brukar det inte se ut.
 
  • Gilla
J Vos och 10 till
  • Laddar…
F
Förstår att man undviker uppdrag med gängkoppling. Sett många skrämmande inslag om det på nyheterna.

Sorry. Kunde inte låta bli. Jag hittar dörren.
 
  • Haha
  • Gilla
Anna_H och 93 till
  • Laddar…
Vilka kopplingar som är "säkrast" har jag ingen aning om men i alla lgh. jag och familj/bekanta bott i så kan jag inte påminna mig att jag sett några presskopplingar under vasken.

Ja, jag tror att förvaltaren pratar goja och/eller att förvaltaren får lite provision av rörfirman som BRF har avtal med.
 
  • Gilla
JockeÅgren och 11 till
  • Laddar…
Jag skulle inte lita på att presskoppling för tappvatten med högt tryck håller i längden.
Kanske jag är gammalmodig.
Skruvade kopplingar med klämhylsa känns bättre på alla sätt.

Lågtrycks värmeanläggning känns däremot acceptabelt.
 
  • Gilla
  • Wow
1234bjorn och 16 till
  • Laddar…
Och det där med att INGEN rörmokare sätter kopplingar med gängning….?

Jag skall informera min rörmokare om detta.
 
  • VVS-installation med flexibla slangar och kopplingar under diskbänk, grått avloppsrör, vit skåpvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
EllinorLag och 20 till
  • Laddar…
Gängkoppling = klämringskoppling?

Det kan ju vara så att någon har gått på ryktet att klämringskopplingar kan lossa med vattenläckage som följd. Både moderna bygghandlare och flertalet forummedlemmar här har tappat läsförmågan och vet inte hur den skall monteras och dras åt. Eller ännu värre; påstår något helt felaktigt som sprider sig som ”konsensus”. Därav den skeptiska inställningen.

(påminner mig själv om att slutföra klämringstestet som utlovats 🙄)
 
  • Gilla
  • Haha
1234bjorn och 6 till
  • Laddar…
Snackar goja är rätt slutsats. Som någon var inne på, presskopplingar garanterar enbart att inga privatpersoner utan dyra specialverktyg kan tex byta en blandare själv. Jag skulle vägrat acceptera ett sådant montage i mina fastigheter där det är jag som svarar för allt underhåll.

Presskopplingar används vid fasta montage där man inte förutser komponentbyte under systemets livstid.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
nilzzon3 och 25 till
  • Laddar…
Bara för att förstärka mitt inlägg litet.

Så här prydligt och tajt ser det ut under vasken i vår tvättstuga när bygdens bästa rörmokare varit i farten och fått utlopp för både sin funktionella och estetiska ådra. Gjordes för ett par år sedan. Ser ni några presskopplingar där?

En av våra tvättmaskiner har sin vattentillförsel via denna blandare på översidan. Avsaknaden av traditionellt lättrensat vattenlås förklaras av att avloppet ansluter till en golvbrunn, och det faktum att det var rätt snygga avloppsrör som skickades med den svarta diskhon i svart kompositmaterial. Perfekt funktion över tid.

Ett underskåp med vaskens VVS-installationer, avloppsrör, vattenlås och anslutningar i hemmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Rooten48 och 20 till
  • Laddar…
N
Kvalificerat skitsnack från förvaltaren skulle jag säga.
Det man ser på din bild ser rent ut sagt löjeväckande ut.
Korrekt monterade gängkopplingar är lika säkra (minst) som presskopplingar.
 
  • Gilla
  • Älska
JockeÅgren och 13 till
  • Laddar…
Fairlane
Det låter minst sagt märkligt, men ring rörmokaren själv, samma firma eller en annan så slipper du en meningslös mellanhand.
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Anledningen är att nästa gång din blandare går sönder behöver du ringa rörmokaren igen istället för att göra det själv.
 
  • Gilla
Anna_H och 11 till
  • Laddar…
G Grabb skrev:
Jag renoverar köket och ska byta blandare i och med det. Den nuvarande blandaren är monterad med presskoppling och det finns ingen avstängning inne i lägenheten. Det kändes inte så bra tyckte jag och ringde till vår BRFs fastighetsförvaltare. Jag sa att jag skulle vilja att deras rörmokare monterade ballofixventiler på rören i samband med att han stänger av vattnet och tar bort den gamla blandaren. Då kan jag också gänga på den nya blandaren på egen hand när det blir dags, utan att det kommer någon rörmokare och gör presskopplingar. Perfekt, trodde jag...

Fastighetsförvaltaren hävdar att de inte monterar några gängade kopplingar längre utan att de endast gör fasta installationer (presskopplingar, svetskopplingar). Jag frågar så klart varför eftersom det i mina öron bara låter krångligt. Svaret blir att "Alla rörmokare gör sådana installationer eftersom det är säkrare och minskar risken för läckage. Det går inte att hitta någon rörmokare som monterar gängkopplingar."

Jag påpekar att alla rör och installationer som är synliga inne i lägenheten är inom mitt ansvarsområde (enl. stadgar) så då borde ju rimligtvis jag få bestämma vilken typ av installation jag vill ha. Då hänvisade han bara till styrelsen och att jag får övertala dem om att ge rörmokaren tillstånd att göra ett undantag för min installation. (Här får jag intrycket att detta är något han fått för sig på egen hand, eller eventuellt kommit överens om muntligt med BRFstyrelsen. Oklart var det i alla fall varför jag inte skulle få göra som jag ville...)

Enligt våra BRF-stadgar är enda kravet att alla installationer i lägenheten ska vara fackmässiga. Vad jag kan läsa mig till i "'Säker Vatteninstallation' 2021:1" finns det inget som inte är fackmässigt med mina önskemål.

Mig veterligen är det avsevärt mycket vanligare med gängkopplingar till både badrumsblandare och köksblandare. Detta är mitt åttonde boende och det är första gången jag stöter på presskopplingar direkt till blandaren. Jag har heller aldrig hört tidigare att gängade kopplingar skulle vara mindre säkra eller läka mer.

Snackar fastighetsförvaltaren goja med mig, eller ligger det nåt i vad han säger? Har jag som lekman bara missuppfattat nåt om alla dessa kopplingsvarianter?
Aldrig sett och verkar helkorkat. Även om man har verktyget knaprar man ju lite på slangen varje gång man byter blandare. Självklart ansluts den med klämringskopplingar.
 
  • Gilla
MONTREAL och 6 till
  • Laddar…
N nb. skrev:
Aldrig sett och verkar helkorkat. Även om man har verktyget knaprar man ju lite på slangen varje gång man byter blandare. Självklart ansluts den med klämringskopplingar.
Jo men tänk sen när du knaprat ned lite då kan du köra ytterligare presskoppling, ny bit rör och sen börjar du knapra om igen! Perfekt.
 
  • Gilla
  • Haha
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.