Byggahus.se
Hejsan!
Jag ska i min svärmors hall sätta upp en regelvägg, inga problem såklart. Kruxet är att det kommer bli mer som ett "regelstaket", med 1,80 i höjd och ca 1,50 i längd, och det sitter bara i en sidovägg. Det jag oroar mig för är svärmors hallhylla, som jag vet hon kommer tokfylla med 20 st tunga pälsar. Och då känns det som "staketet" kommer bli framtungt och ostabilt.

Finns det smarta tankar kring detta ute i forumet så är det oerhört tacksamt.
Mvh Martin
 
Om du gör väggen tillräckligt tjock, säg 30cm, kan du säkra upp den med krysstag, gjorda av reglar (tvärs genom väggen). Krävs också att du "bultar" väggen ordendligt i golvet.
 
En idé är att längst ut ha en stolpe upp i taket även om väggen i sig inte går ända upp.
 
Anna_H skrev:
En idé är att längst ut ha en stolpe upp i taket även om väggen i sig inte går ända upp.
Tack Anna, Jag var också inne på denna tanke...men svärmor är lite petig med utseendet...men hon kanske får vika sig byggtekniken...(eller så gör väggen det:))
 
Raceman skrev:
Om du gör väggen tillräckligt tjock, säg 30cm, kan du säkra upp den med krysstag, gjorda av reglar (tvärs genom väggen). Krävs också att du "bultar" väggen ordendligt i golvet.
Bra tanke Raceman, tyvärr skulle svärmor gå i bitar om väggen blev 30 cm...(jag börjar förstå att jag kanske borde byta svärmor..)
Jag är lite inne på idén att regla upp så maxat som möjligt, kanske cc 30 för att få så mycket stöd som möjligt neråt.
Är det bäst att skippa den nedre regeln och bulta direkt mot golv (betongplatta)?
 
Skruva reglar ordentligt i golvet och väggen regla upp resten och limma och skruva plywood på båda sidor , det blir en vridstyv konstruktion, för säkerhetsskull kan du göra väggen lite skev så det blir rakt när pälsarna kommer på.

Protte
 
Borra ett hål i betongen och sätt i ett 1" järnrör.

Protte
 
Jag är inte övertygad om att det blir så väldigt mycket sidokrafter. Det är ju inte cementsäckar som ska upp där :rolleyes: Ta en regel i rätt längd, spika dit en krok och provhäng medans du håller i regeln.

Förhandla bort hyllan och sätt upp lite krokar istället så går det nog bra. Reglad 75 mm tjock med limmade skivor på sidorna, ordentligt förankrat i golvet och väggen bör rimligen räcka. Vill du vara extra noga går det ju dra dit lite spikbleck (eller vad de heter, såna med massa hål i) innan du sätter skivorna.
 
Strip skrev:
Jag är inte övertygad om att det blir så väldigt mycket sidokrafter. Det är ju inte cementsäckar som ska upp där :rolleyes: Ta en regel i rätt längd, spika dit en krok och provhäng medans du håller i regeln.
Eftersom väggen skall sitta i hallen kan jag svära på att det är en och annan som kommer att luta sig mot den, i och med skopåtagning och liknande.:)

Dessutom om det skall dit en hatthylla (tror inte TS kan förhandla bort det) :D och man hänger något i yttersta pinnen, så innebär det att du får luta din regel i exemlet ovan med 15grader innan du känner av med vilken kraft väggen trycks sidledes med.
 
Raceman skrev:
Eftersom väggen skall sitta i hallen kan jag svära på att det är en och annan som kommer att luta sig mot den, i och med skopåtagning och liknande.:)

Dessutom om det skall dit en hatthylla (tror inte TS kan förhandla bort det) :D och man hänger något i yttersta pinnen, så innebär det att du får luta din regel i exemlet ovan med 15grader innan du känner av med vilken kraft väggen trycks sidledes med.
Det var just det jag menade, att sidokrafterna inte blir riktigt så stora som man kan tro. Väggen ska väl knappast luta femton grader :)
Men det där med att luta sig mot väggen är ju ett starkare argument. Jag tror på en svetsad stålkonstruktion som skelett till väggen.
 
Mura? Förankra i betongen med expanderbultar, armering och ankarmassa...och klä med panel. Finns ju Lecablock som bara är 9 cm tjocka.
 
Strip skrev:
Det var just det jag menade, att sidokrafterna inte blir riktigt så stora som man kan tro. Väggen ska väl knappast luta femton grader :)
Nu missförstod du mitt inlägg kapitalt.:)
Jag kanske inte uttryckte mig riktigt tydligt. Vad jag menade var:
Att hänga någonting på yttersta pinnen på hatthyllan (när väggen står rakt upp) medför lika stora krafter i sidled som du får genom att hänga samma tyngd på en krok (som sitter dikt an) och samtidigt luta väggen 15 grader.

Luta en regel 15 grader med din cementsäck på så får vi se hur bra du håller emot. :D
 
Förresten, varför inte göra en ca 30-40 cm lång snutt på tvären längst ut, en L-formad vägg? Då kan man sätta den där hatthyllan från vägg till vägg och få den att hålla mycket mer, plus att man då knappast frestas att luta sig mot den från hatthyllesidan.
 
Milkshaken
Asschh Mjäk med svärmödrar... Bara att ställa ut henne... Säg så här... ja vill du att den ska hålla då måste jag sätta en förankring längst ut i konstruktionen upp mot taket... Annars så gör jag den som du vill ha den och den kommer att luta inom några månader..... Enkelt Penkelt...:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.