Har ett tiotal ca 20 år gamla köksstolar (standard, fyrkantig sits) som det egentligen inte är något större fel på men de börjar bli lite rangliga. Funderar nu på två sätt att förlänga livslängden några år, antingen limma träklossar i varje hörn under sitsen eller sätta vinkeljärn med skruv. Vanligt trämlim kan vad jag förstår bli "för hårt" vilket gör att de ger vika någon annanstans. Vinkeljärn blir ju mycket skruv men kanske stabilare? Hoppas någon mer erfaren kan råda.

Hur sitter det ihop nu? Vad gör att det är skrangligt? Spontant tror jag mer på att limma och skruva en träkloss än att skruva vinkeljärn. Men helst skulle jag försöka återställa till hur det var när de var nya. Är det limningar som släppt: Dela, slipa rent och limma om.

Tog över dem begagnade. Från början var det nog bara skruv men sen verkar det ha försökt förstärkas lite i olika omgångar. Långsiktig plan är att ersätta dem men går det hålla liv i dem med konstgjord andning några år till är jag nöjd. Har tyvärr inte så mycket tid, därav tänkte jag att såga trekantslist 50x50 i centimetertjocka bitar och limma skulle vara en bra kompromiss, eventuellt med en eller två skruv i varje, men det är ju 40 ställen att fixa och jag har i stort sett bara ett kvällar på mig då de finns ca 50 mil bort från där jag bor och vi ska dit över påsken.

Om det från början bara var skruv borde du kunna få det stabilt med bara skruv. Tar skruvarna dåligt kan det gå att plugga hålen och borra nya.

Jag har lagat några stolar och då har jag tagit isär stolarna och sedan limmat ihop dem med tvåkomponentsepoxi för att fylla ut de håligheterna som kan bli när stolarna blir glappa.
Och på så sätt få en väldigt stabil stol igen som man kan använda i flera år till.

Limma om stolen och hörnklossar så håller de många år till.
Hörnklossar nästan kräver en bra gersåg.

Protte

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.