Jag sitter och klurar lite på konstruktionen av ett blivande attefallshus. Pga diverse omständigheter kommer jag bygga det i lösvirke. Funderar då på vägg-, tak- och golvtjocklek för isolering. Färdiga stommar har väggkonstruktioner på 95-120mm sen kan man ju lägga på läkt för ytterligare tex 45mm. För att bygga en vettigt isolerad stuga för permanentboende året runt borde man väl ha 140-150mm väggisolering.
50mm, extra isolering på en omkrets på 20m, äter 1 av 25kvm. Relativt mycket. Dessutom så kostart ju dessutom virket till stommen och isoleringen mycket.
Tex byggstommar.se lägger på ca 10tkr för att gå från 95 till 120mm bara på stommen.

Så min fundering är; skulle det inte vara både effektivt och prisvärt att sprutisolera hela stugan med polyuretan? Dvs upp med vindskivor på väggarna, trossbottenskivor i golvbjälklag och tak för luftspalt, sen spruta golv, väggar och tak i ett?
Vad jag läser om polyuretan har den ca dubbla isolereffekten så 95mm skulle motsvara 190mm vanlig isolering.

Där är så klart en kostnad för sprutisoleringen men om jag lägger ihop 10-15tusen för besparing på stommen och ca 15tkr för isolermaterial så har jag nog sparat ihop motsvarande som sprutisoleringen kommer kosta?

Med sprutisolering borde jag kunna skippa plastfilen på insidan (1 moment mindre)?

Är det någon teknisk aspekt jag missar?

Jag har också tittat på polyuretanskivor på tex bauhaus, jag ser att dessa används i många hus som byggs i mitt område men det måste ju bli hiskeligt dyrt om priset är som på bauhaus.se

Tack på förhand för kommentarer och förslag.

Njaa.. Polyuretan har väl något bättre isolervärde än glasull, men det beror lite på vem man frågar.

Staffans2000
Njoo.
Dubbelt så bra, när jag tittade senast. Sprutar du, blir det dessutom inga isoleringsskarvar.
Jag köpte skivor av en gubbe i Hjo.

Vad jag läser mig till är det ganska etablerat att du iallafall får dubbel isolereffekt, sen marknadsför de 3-400% som säkert kan uppnås om man jämför med en dåligt glasullsisolerad vägg med spalter osv. Men jämföreseln antar ju då ett dåligt utförande.

Gubben i Hjo?

Jag hade byggt med sipspaneler i detta fall.

Då försvinner behovet av reglar, på så vis får man inga köldbryggor, det är där vinsten ligger.

MVH Erik Wedlund

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.