För två år sedan byggdes en friggebod. Vid montering användes skarvremsa av glasfiber, vilket gjorde att när boden rörde sig uppstod sprickor i princip vid varje skarv mellan gipsskivorna. Jag fick rådet att istället använda pappersremsa, eftersom den skulle vara starkare, ge mer hållbara skarvar och minska risken för sprickbildning.

Så jag följde rådet: hela friggeboden gjordes om med pappersremsor, ny spackling och målning.

Till min stora besvikelse ser jag nu att sprickor börjar uppstå på vissa ställen igen. Vad kan man göra åt det? Jag vill inte behöva göra om allt från början en gång till. Är det någon som varit med om samma problem och kan ge tips?

• Spricka i en gipsskarv på en vitmålad vägg i en friggebod, ett problem som kan bero på användning av fel typ av skarvremsa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J
Är friggeboden byggd på en enklare grund som rör sig så kommer det förmodligen alltid att spricka..

J Jansson69 skrev:
Är friggeboden byggd på en enklare grund som rör sig så kommer det förmodligen alltid att spricka..
Finns det ändå inget att göra för att förbättra och minska sprickbildningen? Har läst om att använda starkt snabbtorkande skarvspackel och/eller elastisk fogmassa.

J
K Klinker66 skrev:
Finns det ändå inget att göra för att förbättra och minska sprickbildningen? Har läst om att använda starkt snabbtorkande skarvspackel och/eller elastisk fogmassa.
Nja i så fall tror jag mer på att limma på typ microlitväv på hela ytan, men du behöver slipa och spackla skarvarna innan..
Men rör sig hela byggnaden så är det tämligen meningslöst..

J Jansson69 skrev:
Nja i så fall tror jag mer på att limma på typ microlitväv på hela ytan, men du behöver slipa och spackla skarvarna innan..
Men rör sig hela byggnaden så är det tämligen meningslöst..
Testade att fråga chatgpt och fick nedan förslag.
Man kan kanske prova vid en av sprickorna med latexfogband eller rörelsefogband för gipsskivor och ovanpå det att spackla med elastiskt spackel för att se om det kan minska sprickbildningen. Vad tror du?

Steg 2: Applicera elastiskt fogband (valfritt men rekommenderas)
  1. Skär till bitar av elastiskt självhäftande fogband (t.ex. latexfogband eller rörelsefogband för gipsskivor).
  2. Fäst bandet över hela sprickan så att det täcker skarven.
    • Detta hjälper väggen att röra sig utan att spacklet spricker.

Steg 3: Spackla med elastiskt spackel
  1. Använd elastiskt spackel (akryl- eller latexfog) istället för vanligt väggspackel.
  2. Fyll sprickorna och jämna till ytan med spackelspade.
  3. Låt torka enligt instruktion (oftast 12–24 timmar).
  4. Slipa försiktigt med fint sandpapper för en jämn yta.

Steg 4: Förstärk vid behov med fibermatta
  1. Om sprickorna är återkommande eller större än 1–2 mm, lägg en tunn fibermatta över skarven innan spackling.
  2. Spackla ovanpå matta med elastiskt spackel.
  3. Slipa lätt när det torkat.

• Wow
Jansson69
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.