Hej, har inte bott i mitt hus mer än 6 månader, men huset är från 72 och står på sandgrund.

Idag upptäckte jag en spricka som var lodrät i en källarvägg. Se bild.

Har dessutom fått några sprickor i garage och fasad av mexitegel. Tänker börja med att ta hit någon kunnig, men har någon erfarenheter av sättningar i hus som stått på sand sedan 50 år?

Bör man åtgärda denna typ av sprickor (mindre än 3 mm) och hur?
 
  • Vägg av rektangulära, gråa tegelstenar med varierande textur och mörka fogar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörn av ett rum med spricka i väggen, blå väska hängandes, torkställning och stående lång kartong.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rosa fasad med sprickor, tegel ovanför, gräs nederkant, takfot klammer, visar yttre slitage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund
Får man inte in lillfingret så är det ingen fara
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Får man inte in lillfingret så är det ingen fara
Hej Åsa, är det något du hört eller något du jobbar med?
 
Åsa Lund
Både och
Hårfina sprickor påverkar inte bärigheten
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Både och
Hårfina sprickor påverkar inte bärigheten
Tack Åsa!
 
Sprickor bör/ska åtgärdas utvändigt, har du otir kan det t.ex. vintertid leda till ytterligare problem med fukt/vatten som letar sig in med risk för frostsprängning. Så fasadteglet ska fogas om vid sprickan.
 
Dum fråga kanske men vårt hus har en rätt lång spricka (kanske 2-3mm bred som värst) som går igenom både fogar och tegel. Ska man täta sprickorna i teglet också och hur i så fall?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.