Medlem
· Västra Götaland
· 40 inlägg
Hej, har inte bott i mitt hus mer än 6 månader, men huset är från 72 och står på sandgrund.
Idag upptäckte jag en spricka som var lodrät i en källarvägg. Se bild.
Har dessutom fått några sprickor i garage och fasad av mexitegel. Tänker börja med att ta hit någon kunnig, men har någon erfarenheter av sättningar i hus som stått på sand sedan 50 år?
Bör man åtgärda denna typ av sprickor (mindre än 3 mm) och hur?
Idag upptäckte jag en spricka som var lodrät i en källarvägg. Se bild.
Har dessutom fått några sprickor i garage och fasad av mexitegel. Tänker börja med att ta hit någon kunnig, men har någon erfarenheter av sättningar i hus som stått på sand sedan 50 år?
Bör man åtgärda denna typ av sprickor (mindre än 3 mm) och hur?
Medlem
· Västra Götaland
· 40 inlägg
Medlem
· Västra Götaland
· 40 inlägg
Sprickor bör/ska åtgärdas utvändigt, har du otir kan det t.ex. vintertid leda till ytterligare problem med fukt/vatten som letar sig in med risk för frostsprängning. Så fasadteglet ska fogas om vid sprickan.
Klicka här för att svara


