Byggahus.se
Hejsan allihopa!
Har tidigare haft en liten spricka i tegelväggen till mitt garage. Som jag nu såg blivit betydligt större, går hela vägen ner i grunden.
Finns det något jag kan göra tillfälligt för att inte det ska bli värre innan man tagit hit nån murare som fått titta på det? Fylla i sprickan med något?
God jul till er!
 
  • Vit tegelvägg med en spricka nerför mitten, snö vid foten, metallgaller längst ner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit tegelvägg med spricka vertikalt, takkant ovanför, blå himmel i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trappsteg täckt av snö, slitna målade ytor, sprucken stenplatta, synlig grund, vertikal perspektiv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du undersökt vad som orsakat sprickan? Sättningar i marken eller förfördelad vikt på väggen/taket?
 
  • Gilla
A.h.
  • Laddar…
Düsseldorff
Det är helt meningslöst att fylla sprickan. Den beror uppenbarligen på sättningar eftersom den går hela vägen uppifrån och ner. Du bör dock kolla vad som orsakar sättningen och om fortsatt sättning går att motverka.
 
  • Gilla
A.h.
  • Laddar…
Har inte hunnit undersöka vad som orsakat detta än. Min tanke att fylla igen var mest för att undvika att fukt kommer in. Men det kanske inte är nån fara på den fronten?
 
Düsseldorff
A A.h. skrev:
Har inte hunnit undersöka vad som orsakat detta än. Min tanke att fylla igen var mest för att undvika att fukt kommer in. Men det kanske inte är nån fara på den fronten?
Nej. Om det lugnar dig kan du såklart kladda på nåt men du har större problem att fokusera på. Dvs sättningen av ditt garage.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Nej. Om det lugnar dig kan du såklart kladda på nåt men du har större problem att fokusera på. Dvs sättningen av ditt garage.
Jag är helt med dig. Dock blir det svårt att få hit nån nu i julledigheten, så det var det min tanke var att foga med nått för att motverka fukt. Givetvis får ju någon komma och se över detta så fort det går.
 
Düsseldorff
A A.h. skrev:
Jag är helt med dig. Dock blir det svårt att få hit nån nu i julledigheten, så det var det min tanke var att foga med nått för att motverka fukt. Givetvis får ju någon komma och se över detta så fort det går.
Du kan ta det lugnt över julhelgen. Den där sprickan kommer inte orsaka fuktproblem. Ta en glögg och chilla tills du får tag på nån.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Du kan ta det lugnt över julhelgen. Den där sprickan kommer inte orsaka fuktproblem. Ta en glögg och chilla tills du får tag på nån.
Så får det bli!👍🏼
 
  • Älska
Düsseldorff
  • Laddar…
Jag har också sprickor i min fasad, dock något mindre än din men dom blir större eller mindre beroende på årstid, mina är lite större nu sen fram mot sommaren är dom nästan osynliga.
 
  • Gilla
Srixon
  • Laddar…
Jag har en liknande spricka, det är inget farligt just nu.
Du kan smeta på något om du vill, men egentligen är det för kallt nu.
Du har en pågående sättning, det du ska ha koll på är om den blir större.
 
N
Dom flesta mexitegel har sättningssprickor pga av att tegel och bruk är så hårda.
Sprickan påverkar ingenting, är bara kosmetisk.
Är en luftspalt bakom också.
Sockeln kan man däremot göra något åt.

Och har du inga likadan stenar liggandes så är dom svåra att få tag på.
Och försöka laga kommer se sämre ut, utan funktion.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.