Byggahus.se
Fick en spricka på spisen idag när jag eldade en platta varm. För varmt eller? Matade i ved under ena plattan och har inte fyllt på. Sprack efter ca 1h eldning.

Undrar mest varför och om man i fortsättningen behöver elda mycket snällt med klenare mindre vedträn under plattan?
 
  • Gammaldags vedspis i gjutjärn med kokplattor och ugn, placerad i ett kök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Textilhalvcirkel över betonggolv: möter stenplattor med röda foglinjer. Slitna, grova ytor. Subtil färgkontrast, enkel komposition.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bry dig inte, vid start av eldning så kan det ryka upp en stund innan draget i skorstenen blir. Många vedspisar som har lite spräckta överdelar. Du måste värme upp med mindre pinnar först, så att allt får en jämn värme i allt gods. Blir det för varmt i ena ändan på gjutjärn, så blir det spänningar och en spricka kan vara ett faktum. Det är vådan av gjutgods
 
  • Gilla
BengtSpikar
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Bry dig inte, vid start av eldning så kan det ryka upp en stund innan draget i skorstenen blir. Många vedspisar som har lite spräckta överdelar. Du måste värme upp med mindre pinnar först, så att allt får en jämn värme i allt gods. Blir det för varmt i ena ändan på gjutjärn, så blir det spänningar och en spricka kan vara ett faktum. Det är vådan av gjutgods
Ok tack för svar. Ska man i fortsättningen elda båda spisplattor samtidigt även om man endast behöver en, för att förhindra att det spricker? Nu eldade jag bara under ena plattan
 
Vad menar du med att elda under en platta, det måste vara något special för sin spis då. Normalt är det endast ett brännarutrymme och allt ovanpå blir varmt. Ett foto på framsidan är bra.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
C
B BengtSpikar skrev:
Ok tack för svar. Ska man i fortsättningen elda båda spisplattor samtidigt även om man endast behöver en, för att förhindra att det spricker? Nu eldade jag bara under ena plattan
I den högra luckan skall du inte elda, det är ugnen...
Ryker in fint om man tänder en brasa där.
 
  • Haha
  • Gilla
Violina och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
I den högra luckan skall du inte elda, det är ugnen...
Ryker in fint om man tänder en brasa där.
J jonaserik skrev:
Vad menar du med att elda under en platta, det måste vara något special för sin spis då. Normalt är det endast ett brännarutrymme och allt ovanpå blir varmt. Ett foto på framsidan är bra.
Nej nej, jag menar att jag satt ved endast under vänster spisplatta för det var den jag ville ha varm. Behöver jag elda jämnt under båda 2 plattor?

Jag eldade bara halva brännarutrymmet
 
  • Gammaldags kök med vedspis, kastrull, kopp och matoljor på bänkskivan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
???? Hur stoppar man in ved i den spisen ?? Luckan till höger är väl ugnen. Normalt så är det en lucka lite på sidan om som veden stoppas in i. Och som jag ser ska det vara till vänster om ungsluckan. Något i mina ögon, säger att det fattas en lucka, men kan ha fel. Har aldrig varit med om att mata en vedspis under kokplattorna. Vad är det för lucka ovanpå på vänster sida av spisen med gångjärn. ser inte ut som att öppna den ska öppnas för att stoppa in ved. Är det första gången ni eldar i den ? Öppna upp den vänstra plattan och luckan till vänster, titta ner, gärna med ficklampa och se se om det är ett avlångt hål nedanför. Har inte en susning, men kan det vara så att någon har haft spisen som ett objekt bara för att ställa på.

PS Se in i den högra luckan om det finns en öppning till vänster i överkant, som kan göra att lågorna/värmen går in under plattorna. Den långa luckan till vänster, vad finns under, ser det ut som att det är hål ut mot en skorsten.
Mitt svar är lite hackigt då funderingarna kommer under skrivandet, så ta ordföljden med en nypa salt.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
MultiMan
Ja, det ser ut som en spis för dekoration. Var justerar man luftflöde osv?

Detta ska bli spännande att följa!
 
Ja det här verkar spännande.......aldrig sett nå liknande och man brukar som sagt inte elda under plattorna direkt. Då blir de inte långlivade.
 
Som tillägg, det verkar som att när TS fyller ved under en platta så blir det varmt och inte ryker in. Då måste det finnas en utgång för röken. Vi får se vad TS hittar, är lika nyfiken som ni andra.
 
C
Ja, det var en lustig variant. Man kan dessutom konstatera att toppen är upp-och-nervänd.
Om det nu är en "inkapslad" ugn och inte bara en öppning in i spisen bör man inte lägga ved direkt på ugnstaket. Dels blir det för trångt, dels bränner man lätt sönder plåten.
I en normal vedspis är luftflödet styrt så att man eldar på ena sidan, sedan "slickar" lågorna över ugnen och plattan/plattorna på andra sidan. Ugnen skyddas då dessutom både av ett brännjärn och ett lager lera.
 
C cpalm skrev:
Ja, det var en lustig variant. Man kan dessutom konstatera att toppen är upp-och-nervänd
Är nog tveksamt om det, då skulle plattor och ringar ramla ner, dom ligger på en kant under.
 
C
J jonaserik skrev:
Är nog tveksamt om det, då skulle plattor och ringar ramla ner, dom ligger på en kant under.
Ja, alltså upp-och-ner på så sätt att bakkanten ligger i framkant. Vilket syns på texten.
Inte för att det har någon praktisk betydelse i sammanhanget, men det antyder ju att hällen inte sitter ihop med något tillhörande innanmäte.
 
bak o fram alltså........
 
C
S Stefan1972 skrev:
bak o fram alltså........
Ja
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.