Hej!
Vi har precis haft en murare som har knackat ner vår öppna spis och sedan murat om murstocken och installerat en kamin.
Nu när vi eldar kommer en längsgående spricka varje gång som sedan försvinner när mustocken kallnar.
Hur blir man av med sprickan?
Vi har precis haft en murare som har knackat ner vår öppna spis och sedan murat om murstocken och installerat en kamin.
Nu när vi eldar kommer en längsgående spricka varje gång som sedan försvinner när mustocken kallnar.
Hur blir man av med sprickan?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det ska inte inträffa, något är fel, förmodligen murningen i kombination med insatsröret. Stål utvidgar sig tre gånger så mycket som mursten. Jag misstänker att man måste knacka ner murningen och göra om det. Helst med hjälp av en annan murare. Har sotaren godkänt installationen? Kaminen ska inte sitta för nära väggen, men det bör ändå inte leda till någon spricka. Contura är en jättebra kamin. Jag har själv en sådan sedan 15 år.
Är det inte så enkelt att det inte finns något insatsrör utan istället bara en rökgång i tegel? Värms teglet p g a att man eldar länge så expanderar det och tunna sprickor syns. Som vilken rörspis som helst.
Redigerat:
Ja. Sotaren har godkänt installationen. Sotaren var även här och provtryckte skorstenen.J justusandersson skrev:Det ska inte inträffa, något är fel, förmodligen murningen i kombination med insatsröret. Stål utvidgar sig tre gånger så mycket som mursten. Jag misstänker att man måste knacka ner murningen och göra om det. Helst med hjälp av en annan murare. Har sotaren godkänt installationen? Kaminen ska inte sitta för nära väggen, men det bör ändå inte leda till någon spricka. Contura är en jättebra kamin. Jag har själv en sådan sedan 15 år.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Även om det inte finns ett insatsrör i rökgången så finns det ett rör från kaminen som leder fram till rökgången, som ligger minst en halvsten in från ytan. Contura är en ganska effektsvag kamin. Jag tror inte att det blir särskilt höga yttemperaturer på murstocken. Om det inte rör sig om mikroskopiska sprickor så tror jag att det felmurat.
Det är en inmurnningsstos ditsatt. Sen används den murade tegelskorstenen som innan.Claes Sörmland skrev:
Mikroskopiska...nja. kanske 1mm max storaJ justusandersson skrev:Även om det inte finns ett insatsrör i rökgången så finns det ett rör från kaminen som leder fram till rökgången, som ligger minst en halvsten in från ytan. Contura är en ganska effektsvag kamin. Jag tror inte att det blir särskilt höga yttemperaturer på murstocken. Om det inte rör sig om mikroskopiska sprickor så tror jag att det felmurat.
Var är sprickan då? Om jag förstår @justusandersson korrekt så menar han att kanske stosen/rökrörets expansion lyfter teglet. Är det där som sprickan är?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Sprickan beror säkert inte på expanderande rökrrör eller något liknande. Det är en typisk skjuvspricka. Normalt indikerar de sättningar. I det här fallet är det troligen rörelser i murstocken som beror på uppvärmningen. Om den är murad med olika typer av sten och bruk, kan det kanske förklara. Du har inte tagit foton under arbetets gång?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Hur är murstocken grundlagd?