Hej

Jag har tänkt göra ett elementskydd. Men jag är helt ny på detta, har bara gjort en tv-bänk och en hylla i MDF. Och ett brickbord av regelvirke som blev krokigt när det torkat...
Så jag tänkte använda MDF även till elementskydd och fönsterbänk.Det ska målas efteråt. Elementskyddet ska ha 3 ramar, total längd ca 3,5m. I ramarna tänkte jag ha fyrkantiga spjälor. Höjd på spjälor ca 35cm. Ca 150 spjälor, eller 53meter.
Kan man göra dessa i MDF? Hållbarheten bör ju inte bli bra kan jag ju tänka.Har tre barn mellan1-3år och ettåringarna bryter väl lätt av en 10mm MDF-remsa.
Såga till i trä? Vad för trä?
Jag har bordssåg, sänksåg med skena och rikt o planhyvel. Jag har en överhandsfräs med fräsbord också.
Om jag ska kapa till i trä, vad ska jag tänka på? Hyvlar man ner plankan till 10mm och kapar remsor som man sedan hyvlar eller kapar man till rätt dimension? Hur fäster jag spjälorna i ramen på ett enkelt sätt? En Biltema dyckertpicka har jag och den vore kul att få använda.
Som sagt, jag har mer vilja än kunskap om att arbeta med trä. Sen gillar jag verktyg och att använda dom. Skaffar först verktyg, sen hittar jag på vad jag ska göra med dom...
Går ju att köpa fyrkantstav med det blir dyrt och tråkigt. Har lite hyffsat kvistfri hyvlade furuplankor, men jag vet inte hur torrt det är, bara legat inne ett par veckor.De är väl torkade som vanligt byggvirke, ca 18%. Är dessa användbara och när? Ska jag lägga upp de på vinden där det är väldigt varmt och torrt?
Som sagt, mycket frågetecken, men nån kanske kan stilla mina funderingar.
Tänkte väl börja med detta i slutet på sommaren, om jag kan hålla mig.

Mell skrev:
Hej

Jag har tänkt göra ett elementskydd. Men jag är helt ny på detta, har bara gjort en tv-bänk och en hylla i MDF. Och ett brickbord av regelvirke som blev krokigt när det torkat...
Så jag tänkte använda MDF även till elementskydd och fönsterbänk.Det ska målas efteråt. Elementskyddet ska ha 3 ramar, total längd ca 3,5m. I ramarna tänkte jag ha fyrkantiga spjälor. Höjd på spjälor ca 35cm. Ca 150 spjälor, eller 53meter.
Kan man göra dessa i MDF? Hållbarheten bör ju inte bli bra kan jag ju tänka.Har tre barn mellan1-3år och ettåringarna bryter väl lätt av en 10mm MDF-remsa.
Såga till i trä? Vad för trä?
Jag har bordssåg, sänksåg med skena och rikt o planhyvel. Jag har en överhandsfräs med fräsbord också.
Om jag ska kapa till i trä, vad ska jag tänka på? Hyvlar man ner plankan till 10mm och kapar remsor som man sedan hyvlar eller kapar man till rätt dimension? Hur fäster jag spjälorna i ramen på ett enkelt sätt? En Biltema dyckertpicka har jag och den vore kul att få använda.
Som sagt, jag har mer vilja än kunskap om att arbeta med trä. Sen gillar jag verktyg och att använda dom. Skaffar först verktyg, sen hittar jag på vad jag ska göra med dom...
Går ju att köpa fyrkantstav med det blir dyrt och tråkigt. Har lite hyffsat kvistfri hyvlade furuplankor, men jag vet inte hur torrt det är, bara legat inne ett par veckor.De är väl torkade som vanligt byggvirke, ca 18%. Är dessa användbara och när? Ska jag lägga upp de på vinden där det är väldigt varmt och torrt?
Som sagt, mycket frågetecken, men nån kanske kan stilla mina funderingar.
Tänkte väl börja med detta i slutet på sommaren, om jag kan hålla mig.
Jag har byggt något liknande i källaren. Valde att göra spjälorna av stål, vanliga stålhyllor, som är infällda från baksidan i ett först utsågat hål, och en där nedfräst kant. En stocksåg eller vinkelslip kanske du då kan köpa (för att kapa hyllorna till den storlek du vill ha), och resten av grejerna har du.

MDF spjälor skulle inte hålla, då skulle jag nog satsa snarare på något flätat om det skulle vara i trä.

Dock finns det många lösningar i MDF där man valt att bara fräsa upprepade långa raka hål. Nackdelen är att det inte passerar så mycket luft.

--- Mats ---

Gör spjälorna i trä. Här är en bild på några jag byggde med spjälor som passar dominofrästa spår.
/B

bengtn skrev:
Gör spjälorna i trä. Här är en bild på några jag byggde med spjälor som passar dominofrästa spår.
/B
Snyggt. Den lösning jag föreslog är inte lika snygg. Dessutom är bilden klippt från en gammal videokamera som inte riktigt klarade ljuset i källaren.

Men den här metoden är enkel, relativt stark och bevarar utputen från radiatorn det vill säga större delen av radiatorns effekt används fortfarande för att värma rummet). Samt den är lättbyggd. Observera öppningen ovanpå, inte bara framtill. Det är inte så oskarpt som man först tror, man ser nämligen också radiatorn bakom gallret.

--- Mats ---

• Radiator-Cover.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
bengtn skrev:
/B
Stilen är ganska lik det jag tänkt göra, men spjälorna ska vara lodräta och ramen de sitter i ska vara löstagbar. Sen ska allt målas vitt.
Ska prova klyva upp lite material och känna mig för lite, är lite ovan vid bordsågen ännu.

Nu har jag ingen dominofräs, men jag får tillverka spjälorna först. Sen får jag fundera hur jag ska fästa dom...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.