En klassiker antagligen, men vill ändå ha råd, då jag inte tycker google hjälper riktigt.

Har en ny spis med trepolig kabel och alternativ enligt bild. Har perilex med tre ledare, nolla och jord. Problemet är att det visade sig att det är avsäkrat med 3x10 ampere. Nu är det kopplat en fas, nolla och jord i perilexen, men det gör att säkringen går om man använder för många plattor. Vad göra? Ny kabel med fler ledare eller koppla till två faser istället för en fas och nolla?
 
  • Schematisk bild av olika kopplingssätt för spis, visar installationer för 230V och 400V med markeringar för L1, L2, L3, N och jord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du måste mäta dig till hur många faser du har in i perilex uttaget. Bara för att hålet finns så betyder inte det att kablarna är dragna.

att koppla in fler faser skulle kunna lösa dina problem men jag rekommenderar dig att kontakta en elektriker då vissa av jobben är behörigskrävande.
 
Q Qaniel skrev:
Du måste mäta dig till hur många faser du har in i perilex uttaget. Bara för att hålet finns så betyder inte det att kablarna är dragna.

att koppla in fler faser skulle kunna lösa dina problem men jag rekommenderar dig att kontakta en elektriker då vissa av jobben är behörigskrävande.
Jag har öppnat och vet att jag har alla faser. Den förra spisen var en gammal 400 V utan nolla och i samband med att den havererade kollade jag i urtaget. Det är avsäkrat med 3x10 A i säkringsskåpet.
 
Jag lutar i nuläget åt en ny sladd och inkoppling på tre faser plus nolla enligt alternativ 2.
 

Bästa svaret

Henningelvis Henningelvis skrev:
Jag lutar i nuläget åt en ny sladd och inkoppling på tre faser plus nolla enligt alternativ 2.
Det blir bra. Däremot kan du inte som du föreslår i första inlägget koppla den till två faser utan nolla.
 
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
E
Nej, helt fel. Du ska ta alternativet 400 3N, kontrollera byglingarna.

Den sladden du hade med en fas och kolla stämmer inte heller, om det inte finns fler ledare måste du köpa en ny.

5 ska ni ha hela vägen.
 
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Nej, helt fel. Du ska ta alternativet 400 3N, kontrollera byglingarna.
Titta en gång till. Han skriver att han vill göra precis vad du skriver. "ny sladd och inkoppling på tre faser plus nolla enligt alternativ 2." Det är just 400V 3N~
 
  • Gilla
udihow och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.