Renoverare
· Uppsala
· 2 173 inlägg
En klassiker antagligen, men vill ändå ha råd, då jag inte tycker google hjälper riktigt.
Har en ny spis med trepolig kabel och alternativ enligt bild. Har perilex med tre ledare, nolla och jord. Problemet är att det visade sig att det är avsäkrat med 3x10 ampere. Nu är det kopplat en fas, nolla och jord i perilexen, men det gör att säkringen går om man använder för många plattor. Vad göra? Ny kabel med fler ledare eller koppla till två faser istället för en fas och nolla?
Har en ny spis med trepolig kabel och alternativ enligt bild. Har perilex med tre ledare, nolla och jord. Problemet är att det visade sig att det är avsäkrat med 3x10 ampere. Nu är det kopplat en fas, nolla och jord i perilexen, men det gör att säkringen går om man använder för många plattor. Vad göra? Ny kabel med fler ledare eller koppla till två faser istället för en fas och nolla?
Du måste mäta dig till hur många faser du har in i perilex uttaget. Bara för att hålet finns så betyder inte det att kablarna är dragna.
att koppla in fler faser skulle kunna lösa dina problem men jag rekommenderar dig att kontakta en elektriker då vissa av jobben är behörigskrävande.
att koppla in fler faser skulle kunna lösa dina problem men jag rekommenderar dig att kontakta en elektriker då vissa av jobben är behörigskrävande.
Renoverare
· Uppsala
· 2 173 inlägg
Jag har öppnat och vet att jag har alla faser. Den förra spisen var en gammal 400 V utan nolla och i samband med att den havererade kollade jag i urtaget. Det är avsäkrat med 3x10 A i säkringsskåpet.Q Qaniel skrev:
Renoverare
· Uppsala
· 2 173 inlägg
Jag lutar i nuläget åt en ny sladd och inkoppling på tre faser plus nolla enligt alternativ 2.
Bästa svaret
Klicka här för att svara

