Hej!
Idag började vår spis knasa rejält. När jag lagade mat tidigare idag så slutade ett par plattor fungera. En fungerar inte alls medan den minsta fungerar om man slår på den största. Båda måste vara på max, då är det full effekt på den lilla och kanske halv effekt på den stora. Det är trefas och jag har testat byta säkringarna även om de såg hela ut.
Någon som har en idé om något att testa eller är det bara att köpa en ny?
Modellen är electrolux EKC60120.
Idag började vår spis knasa rejält. När jag lagade mat tidigare idag så slutade ett par plattor fungera. En fungerar inte alls medan den minsta fungerar om man slår på den största. Båda måste vara på max, då är det full effekt på den lilla och kanske halv effekt på den stora. Det är trefas och jag har testat byta säkringarna även om de såg hela ut.
Någon som har en idé om något att testa eller är det bara att köpa en ny?
Modellen är electrolux EKC60120.
Det låter som att en fas saknas. Mät upp uttaget om du kollat säkringarna.
Jag har kollat både huvudsäkringarna och de på centralen och de är alla ok. Plus kollat med en phasen testpenna som visar på spänning.
Uttaget till spisen är av gammal sort som på bilden och det visar också spänning där.
Uttaget till spisen är av gammal sort som på bilden och det visar också spänning där.
Men du vet ju inte mer än att du har spänning på någon fas då.,,,
Du får ursäkt min okunskap, jag är inte så vass på detta områdeD Daniel 109 skrev:
Antar att jag behöver mäta i uttaget hur mycket spänning det är? Eller vad måste jag göra?
Jag har inget att mäta med själv men kan kanske låna något imorgon.
Har bytt alla tre huvudsäkringar nu men samma problem kvarstår. Finns det något annat som jag döm okunnig kan göra?
Spisen har varit lite konstig innan, när jag tänker efter. En platta tappade i princip all effekt när man satte vredet på 8 eller mindre, innan dagens strul.
Är det dags att köpa ny spis? Skulle bara vara oerhört surt att köpa nya och sen ha samma problem med den nya.
Spisen har varit lite konstig innan, när jag tänker efter. En platta tappade i princip all effekt när man satte vredet på 8 eller mindre, innan dagens strul.
Är det dags att köpa ny spis? Skulle bara vara oerhört surt att köpa nya och sen ha samma problem med den nya.
Det kan vara ett internt fel också. Men att mäta är att veta. Nu gissar vi bara.
