Som titeln säger så funkar inte två spisplattor då en elkomponent har bränt upp.

Min fråga är är det enkelt att byta ut delen som jag bifogar en bild på eller är det ny spis som gäller?

• Brända elektriska anslutningar, smälta ledningar, säkerhetsrisk, behov av underhåll, potentiell brandfara, elektrisk utrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
extremt enkelt.

D Dilato skrev:
extremt enkelt.
Förklara gärna hur!
Sjukt ohändig men kan säkert få till det.

En ny kabelsko (Flatstiftshylsa) på kabeln som sedan sätts på en av de två kvarvarande flatstiften.
Fråga en kompis som kanske kan bättre, detta kan de flesta som har ett garage och en äldre bil, eller båt eller...

Jag skulle fundera över varför detta har skett. Det ser ut som något orsakat värme och då kan du ha någon annan kortslutning i elementet som gjort detta :) men det är svårt att se på bilden vad som har orsakat det som syns på bilden :)

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Jag skulle fundera över varför detta har skett. Det ser ut som något orsakat värme och då kan du ha någon annan kortslutning i elementet som gjort detta :) men det är svårt att se på bilden vad som har orsakat det som syns på bilden :)
Min gissning är att det var kabelskon som var dålig. Om kabelskon har dålig kontakt, så blir det väldigt varmt.
Sätt dit en ny kabelsko. Kom ihåg att klämma kabelskon rätt. Det finns bilder på nätet som visar korrekta crimpar (klämning). Annars är det stor risk att det brinner igen.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
M magnu skrev:
Min gissning är att det var kabelskon som var dålig. Om kabelskon har dålig kontakt, så blir det väldigt varmt.
Sätt dit en ny kabelsko. Kom ihåg att klämma kabelskon rätt. Det finns bilder på nätet som visar korrekta crimpar (klämning). Annars är det stor risk att det brinner igen.

M magnu skrev:
Sätt dit en ny kabelsko. Kom ihåg att komma kabelskon rätt. Det finns bilder på nätet som visar korrekta crimpar (klämning). Annars är det stor risk att det brinner igen.
Ja, det är en bra gissning och du kan säkert ha rätt men jag skulle aldrig rekommendera någon att byta kabel som själv påstår att han inte kan så mycket angående el. Min största oro är varför den helt plötsligt har fått dålig kontakt, för spisen lär ha några år på nacken.

Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Ja, det är en bra gissning och du kan säkert ha rätt men jag skulle aldrig rekommendera någon att byta kabel som själv påstår att han inte kan så mycket angående el. Min största oro är varför den helt plötsligt har fått dålig kontakt, för spisen lär ha några år på nacken.
Det är sant, känner mig lite nervös för att ens försöka efter att ha läst det alla har skrivit.
Osäker på hur gammal spis men 10 år ca, fanns i lägenheten när jag köpte den.
Hade gärna köpt en ny men kruxet är att jag måste hitta en stående spis på 70 cm samt be en elektriker att komma förbi för sladden till spisen ligger i en dosa i väggen, så inget vanligt uttag.

Det finns ingen anledning att tro att felet skulle bero på kortslutning eller liknande. En korrekt kabelskokoppling tål väldigt mycket mer ström än säkringen. Men se till att montera kabelskon korrekt. Använd ett pressverktyg, inte billigaste modellen som ser ut att vara tillverkad av stansad plåt. Det finns pressverktyg för ca 200 kr på Jula Clasohlson osv, med en spärr som gör att man inte kan sluta pressa förrän presstrycket är högt nog. Med den typen av verktyg är det nästan omöjligt att misslyckas.

Det ska dock påpekas att dylika kabelskor blir väldigt känsliga även om man har bra verktyg. Man ska undvika isolerade typ universalkabelskor på dylikt. Ska helst vara oisolerade och pressdon som hör till kabelskon så det blir stumt. Som på bilden alltså. En universalkabelsko som är isolerad får aldrig en crimpning som blir så tajt.

A
Jonas belfadel Jonas belfadel skrev:
Som titeln säger så funkar inte två spisplattor då en elkomponent har bränt upp.

Min fråga är är det enkelt att byta ut delen som jag bifogar en bild på eller är det ny spis som gäller?
Mycket vanligt fel
Beror på fel material i flatstiftskontakten, den sitter inte tillräckligt hårt fast och det blir varmgång som gör att det blir än sämre kontakt.

åtgärden är i ditt fall att sätta dit en STÅL-kabelsko istället på ett stift brevid. kolla de övriga skorna oxå

• Gilla
Vonelffors
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.