13 862 läst ·
15 svar
14k läst
15 svar
Spikpistol för takpanel typ pärlspont etc
Sida 1 av 2
Hej!
Skall spika upp panel i snedtaket på min ny inredda vind!
Har hört att det skall vara smidigt att använda sig av en tryckliftsdruven spikpistol.
Finne mycket att välja på.
Vilken typ av maskiner och spik är lämpliga för denna uppgift?
//Simpsson
Skall spika upp panel i snedtaket på min ny inredda vind!
Har hört att det skall vara smidigt att använda sig av en tryckliftsdruven spikpistol.
Finne mycket att välja på.
Vilken typ av maskiner och spik är lämpliga för denna uppgift?
//Simpsson
Jag har en basso dyckertpistol som är kanon (köpt på http://www.verktygsboden.se ). om jag fattat allt rätt så finns det två varianter att välja på när det gäller dykertpistoler, dykert och minidyckert. 16 gauge eller 18 gauge. den jag har är 18gauge alltså minidyckert och är inte optimal till det du skall göra. hade jag köpt den idag så hade jag valt 16 gauge. den är lite klumpigare, men inte så mycket. skillnaden är storleken på huvudet på spiken. 16 gauge har lite större huvud, så panelen sitter uppe bättre.
det är ju även förmånligt att importera denna typen av verktyg från staterna men det finns det åtskilliga trådar om, så om det är intressant får du söka... hoppas jag rätat ut något frågetecken åt deig.
det är ju även förmånligt att importera denna typen av verktyg från staterna men det finns det åtskilliga trådar om, så om det är intressant får du söka... hoppas jag rätat ut något frågetecken åt deig.
Du ska ha en dyckertpistol. Jag har använt sådana ur lågprissegmentet och de fungerar utmärkt.
Visst kan man köpa spikpistoler billigt från USA, men de här standardgrejorna har blivit så billiga även i Sverige, så det är inte lönt att importera. Denna tex:
http://www.haraldnyborg.se/merinfo.asp?varenr=8199&n=10
Visst kan man köpa spikpistoler billigt från USA, men de här standardgrejorna har blivit så billiga även i Sverige, så det är inte lönt att importera. Denna tex:
http://www.haraldnyborg.se/merinfo.asp?varenr=8199&n=10
Vad är det för grader på 50-90mm spikpistolen? Olika märken olika gradtal...
Kör med en från biltema och det är hur smidigt som helst och sätta lister med en pistol. Bara att hålla i listen med enahanden och pang så sitter den där, innan försökte jag med hammare och dyckert och när jag fick i ena spiken så lossnade nästa och jag blev vansinnig och lät bli...
Produkter som diskuteras: "dyckert"
Dyckert
Dyckertspikar är särskilt utformade med ett koniskt format spikhuvud, vilket gör att de kan sjunka in i materialet efter infästning. Denna funktion gör att spikhuvudet blir nästan osynligt efter infästning, vilket gör dyckertspikar till ett
Läs mer
Ok. då vet jag. Billigt på Haralds
Biltema tar 1199:- för sin 50-90mm pistol frågan är bara om haralds håller samma kvalite för det priset? Kan vara värt att försöka kanske ? 
Ha ha ja utan pistol skulle jag aldrig göra komplettering finsnickeri då måste ma bara ha en pistol
Ha ha ja utan pistol skulle jag aldrig göra komplettering finsnickeri då måste ma bara ha en pistol
haha...den e ju gratis?!andersmc skrev:
Måste bara åka ut och handla i morgon!
följdfråga.....
glesläktet är 45x45...kan 40 mm dyckert vara lagom för att fästa upp panelen?
Det finns en 50-90 spickpicka av märket TRU på framsidan av Harald-katalogen som damp ner i brevlådan igår. Nedsatt från 998:- till 398:-. Det finns även en 15-50 för en krona mer som de kallar "professionell".monsterbyggare skrev:
Lite andra trådar om dessa pickor: http://www.google.se/search?hl=sv&r...ru+spikpistol+site:byggahus.se&btnG=Sök&meta=
Någon annan med erfarenhet av dem?
Medlem
· Västra Götaland
· 190 inlägg
Jag har en sån spikpistol dom säljer för 398:- och den har funkat perfekt. Har nog skjutit en 5000 spik med den och det har väl hänt 2-3 ggr att nån spik fastnat. Har använt Biltemaspik. Jag lånade ut den till en snickare och han tyckte den var helt okej, lite mer rekyl än dom dyra men klart prisvärd. Har även dyckertpickan för 128:- och den är det heller inget fel på. Det blir bara ett pyttelitet märke när man skjuter fast lister med den.
Ojdå...att de billiga funkar så bra...
Jag som fyndade en Senco Airfree som är batteridriven med 70 % rabatt och betalade 2700-någonting ink frakt efter sänkningen.
8500 ordinarie på ett ungefär. Man kan slita ut många billiga pickor för den pengen.
Men den är och känns fin...
Jag som fyndade en Senco Airfree som är batteridriven med 70 % rabatt och betalade 2700-någonting ink frakt efter sänkningen.
8500 ordinarie på ett ungefär. Man kan slita ut många billiga pickor för den pengen.
Men den är och känns fin...
Vad säger ni om denna då? http://www.haraldnyborg.se/merinfo.asp?varenr=2107&n=20100 Har den bra kvalle?

:eek:
Även jag har en TRU 50-90mm från harald och jag har väll bara skjutit ett par hundra spik med den men jag kan inte känna någon större skildnad på den och Sencon som min snickare hade.
Möjligen det att rekylen är lite värre i den billigare men fysikens lagar om aktion och reaktion och den gamla newton går väll inte påverka så.
Grannen har en TRU dyckertpistol och häftpistol och dom fungerar också kanon.
398kr är ändå 100ingen billigare än när jag köpte förra veckan. Jag kör 90mm limmade spik från harald och jag kan säga att dom sitter så in i helsike.
Möjligen det att rekylen är lite värre i den billigare men fysikens lagar om aktion och reaktion och den gamla newton går väll inte påverka så.
Grannen har en TRU dyckertpistol och häftpistol och dom fungerar också kanon.
398kr är ändå 100ingen billigare än när jag köpte förra veckan. Jag kör 90mm limmade spik från harald och jag kan säga att dom sitter så in i helsike.
Då så...jag köpte den för 128:- på harald Nyborg.
Har förvisso bara "provkört" den i garaget....100 spik lite här och var..
Verkar funka kanon och gör inga fula märken.
Nu hoppas vi bara på att den funkar lika bra när det är dax att sätta upp panelen.
Har förvisso bara "provkört" den i garaget....100 spik lite här och var..
Verkar funka kanon och gör inga fula märken.
Nu hoppas vi bara på att den funkar lika bra när det är dax att sätta upp panelen.