Hej!

Jag ska bygga nytt hus inom ett par år och har redan nu börjat spåna på planlösningen. Det är dock vissa enklare punkter som jag fastnar på och skulle behöva råd om:

x Klädkammaren
- Är det nödvändigt med ventilation?
- Är det bättre med en helt inbyggd klädkammare eller en med fönster (ur "klädförvaringsperspektiv")?

Fönster vill man kanske inte ha, med tanke på att saker solbleks,
I nya hus är det vanligtvis ventilation (sug) i klädkammaren, som då också oftast ventilerar angränsande sovrum,
Tror nog at det är rätt tänkt, då det nog kan bli lite unket där annars, i äldre hus drog det ju i ändå, men ett nytt är ju förhoppningsvis tätare.

Tack för snabbt svar!

Problemet med sug-ventilation i klädkammaren är att jag även hade tänkt investera i ett FTX-system, där frånluften (sug) kommer från kök och badrum och tilluften hamnar i vardagsrum och just sovrummet.

Där kommer inte att bli konflikter mellan de båda om jag bara har en enkel dörr (utan tröskel) eller skjutdörr? Jag tänker på draget nu.

Jag har inte en aning hur man beräknar ett ventsystem egentligen, utan bygger bara efter ritning,
Och det brukar vara som du tänkt dig, fast utsug i klädkammare också, sen stryps "suget" olika, klädkammaren brukar inte ha lika högt flöde,som t.ex badrummet..

Om du tänker på undertryck i klädkammaren så är det nog ingen fara, bara du har en ventilerad tröskel eller dörr.
Det gäller nog för både FTX-system och rena frånluftsystem.

Men ett allternativ med FTX-system kanske är både en tilluft och en frånluft i klädkammaren, monterat så långt i från varandra som möjligt.

MvH jawen

I en klädkammare ska det inte vara utsug som ni kallar det. Med ett FTX-system så har man frånluft i badrum samt kök, dvs fuktig luft som man transporterar ut ur huset. En stor anledning till detta i just en klädkammare är att all smuts och damm kommer att dras in dit. Det som du ska eftersträva är tilluft så att du tillför frisk luft till klädkammaren. Blir ju lite trevligare om kläderna är fräscha när man ska använda dem....

Kan även tillägga att det handlar om väldigt små flöden så du behöver inte bekymra dig om tryckskillnader utan du kan ha en vanlig tröskel precis som du har till till exempel badrum

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.