Jag eldar i huvudsak med olja och med ved som tillskott i en hyffsat modern kombipanna. Veden nyttjas då termometern kryper ner under - 5 grader. När jag vedeldar så laddar jag upp en 500 liters tank med hjälp av Laddomat 4030. Pannan klarar sig sedan ca 6 - 7 timmar och sjunker till ca 55 grader. Om jag inte hinner tända på nytt slår oljetermostaten till och värmer pannan till 75 grader, vilket är vettig arbetstemperatur.
Nu till min fråga: Hur mycket olja går det åt för att återställa temperaturen från 55 - 75 grader? Ska man kanske bara ägna sig åt vedeldningen då man vet att man kan elda flera dagar i rad utan att behöva nyttja oljan?

Vet inte om jag förstått frågan, men om du avser att värma 500l vatten från 55-75 grader åtgår 42000 kJ, vilket motsvarar energi värdet för ~1kg olja ( ca 1,2 liter)
(obs jag har ej tagit hänsyn till ev ökade förluster vid den högre temperaturen)

knatte skrev:
Vet inte om jag förstått frågan, men om du avser att värma 500l vatten från 55-75 grader
Nej, nej, nej... Det är bara när jag eldar med ved som jag laddar acctanken på 500 liter. När oljebrännaren går igång är det bara pannans vatten som ska värmas upp. 275 liter.

Är det 275 liter så åtgår det 0,7 liter olja för att höja 20 grader, men det behöver inte innebära att detta är en förlust.

Ok! Det var ju inte farligt. Jag var rädd att det gick åt flera liter. Dvs att det jag sparat på att elda med ved i 6 timmar gick åt då temperaturen ska återställas till normala 75 grader

Energin försvinner inte förutom i förluster vilket knappt förekommer i detta fallet. Lägger du in ett antal kg med ved så kommer dessa att bli energi som går ut i huset. Den energin har då inte skapats av olja, därför borde det bli fördelagtigt att elda med ved även enstaka gånger. Rätta mig om jag har fel.

//Anders

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.