3 580 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
Spånsug för liten verkstad
Jag ska bygga upp en snickarverkstad från grunden och har det mesta klart för mig förutom spånsugen. Jag har byggt till ett separat rum på 3 kvm i anslutning till mitt garage på ca 25 kvm. Tanken är att ha en spånsug och kompressor i det rummet. Det finns både trefas och enfas.
Jag kommer dra en 100 mm stam lågt under en arbetsbänk med liten bänkslipmaskin, kap såg, pelarborr och där arbetsbänken tar slut står min hyvel och bandsåg som får dela på anslutning. Tanken är att sätta 100 mm spjäll ovanpå arbetsbänken till respektive maskin + en " tratt" till kapsågen. Så kapsågen får ett litet skåp för sågdammet som åker ner i tratten och ut i 100 mm röret. Givetvis ansluts även en mindre slang till vanliga anslutningen på kapen.
Sen är tanken att en 100 mm stam ska gå i taket över till andra väggen och ner i anslutning till arbetsbänken där fräsen och bänksågen ska vara. Även handverktyg som slip och annat ska kunna anslutas här. Det blir möjlig anslutning både underifrån och ovanifrån till båda. Exakt hur i detalj vet jag inte än men det löser sig när jag ser det på plats.
Avstånd från spånsug till längsta punkten på respektive stam är 6-7 m. Första stammen har ingen höjdskillnad så igen större effektförlust där. De andra ska ju upp drygt 2 m från fräs och bänksåg. Så inget stort system men jag vill ha ett bra system och kan tänka mig att lägga runt 30.000 kr för allt inkl. rör, spjäll, kopplingar mm.
Jag har kollat på Record Power 90 liter med tre motorer. Bra pris på den i Tyskland just nu. Ca 7000 kr. Den verkar bra och allround och släpper ut väldigt lite små partiklar. Jag tänkte även sätta upp en luftrenare.
Men innan jag köper något tar jag tacksamt emot tips på andra spånsugar och gärna tips på var ni köper rör, böjar och spjäll till bra pris. Gärna i Sverige då det är enklare men EU går också bra.
https://www.holz-metall.info/shop1/artikel2004.htm
https://swedendro-tools.se/se/produ.../rorsystem-hobby/100ø-utsugskit-hobby-kampanj
Jag kommer dra en 100 mm stam lågt under en arbetsbänk med liten bänkslipmaskin, kap såg, pelarborr och där arbetsbänken tar slut står min hyvel och bandsåg som får dela på anslutning. Tanken är att sätta 100 mm spjäll ovanpå arbetsbänken till respektive maskin + en " tratt" till kapsågen. Så kapsågen får ett litet skåp för sågdammet som åker ner i tratten och ut i 100 mm röret. Givetvis ansluts även en mindre slang till vanliga anslutningen på kapen.
Sen är tanken att en 100 mm stam ska gå i taket över till andra väggen och ner i anslutning till arbetsbänken där fräsen och bänksågen ska vara. Även handverktyg som slip och annat ska kunna anslutas här. Det blir möjlig anslutning både underifrån och ovanifrån till båda. Exakt hur i detalj vet jag inte än men det löser sig när jag ser det på plats.
Avstånd från spånsug till längsta punkten på respektive stam är 6-7 m. Första stammen har ingen höjdskillnad så igen större effektförlust där. De andra ska ju upp drygt 2 m från fräs och bänksåg. Så inget stort system men jag vill ha ett bra system och kan tänka mig att lägga runt 30.000 kr för allt inkl. rör, spjäll, kopplingar mm.
Jag har kollat på Record Power 90 liter med tre motorer. Bra pris på den i Tyskland just nu. Ca 7000 kr. Den verkar bra och allround och släpper ut väldigt lite små partiklar. Jag tänkte även sätta upp en luftrenare.
Men innan jag köper något tar jag tacksamt emot tips på andra spånsugar och gärna tips på var ni köper rör, böjar och spjäll till bra pris. Gärna i Sverige då det är enklare men EU går också bra.
https://www.holz-metall.info/shop1/artikel2004.htm
https://swedendro-tools.se/se/produ.../rorsystem-hobby/100ø-utsugskit-hobby-kampanj
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "arbetsbänk"
Arbetsbord Master 600 Wolfcraft
Ergonomiskt bord för varje kroppshålling
1 999 kr inkl moms
Läs mer
Jag tycker du skall satsa på 120mm. Annars blir det för liten luftrörelse i riktning mot insuget och findammet yr omkring.
Spjäll är svindyra. Jag brukar tillverka dem själv.
Rör och krökar brukar man få tag på billigt eller gratis då de byter ventilationssystem i något hus. Spirorör fungerar ganska bra faktiskt.
Rör och krökar brukar man få tag på billigt eller gratis då de byter ventilationssystem i något hus. Spirorör fungerar ganska bra faktiskt.
Jag har funderat på spirorör. Det är enkelt att jobba med. Jag drog ventilationen i mitt hus själv t.ex. Men man avråder ju generellt från spirorör p.g.a att det inte är slät insida. Men det kanske är bättre med 120 mm spirorör än 100 mm plast?H heimlaga skrev:Jag tycker du skall satsa på 120mm. Annars blir det för liten luftrörelse i riktning mot insuget och findammet yr omkring.
ÅSS gör fina spånsugar, även med större tryck som bättre klarar mindre rördiameter. Kommer ut på begagnatmarknaden. Jag hade planer att installera en men missbedömde höjden jmf med mitt källartak 
Jag skulle avråda från plaströr på grund av risken för statisk elektricitet och gnistbildning.
I snickeriet har jag bara spirorör och det fungerar alldeles tillräckligt bra. Säkert skulle det vara bättre med riktiga släta spånsugsrör men sådant har jag inte råd med och spiro fungerar ju. I synnerhet om man tar till litet extra på grovleken.
Mitt rörsystem är nästan helt byggt av gamla spirodeler från olika rivningar.
I snickeriet har jag bara spirorör och det fungerar alldeles tillräckligt bra. Säkert skulle det vara bättre med riktiga släta spånsugsrör men sådant har jag inte råd med och spiro fungerar ju. I synnerhet om man tar till litet extra på grovleken.
Vad har du för spånsug och vilken kapacitet har den? Vilken dimension har du på spånsugens anslutning?H heimlaga skrev:Jag skulle avråda från plaströr på grund av risken för statisk elektricitet och gnistbildning.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Renovera sliten bostadsrätt före försäljning eller inte.
Bostadsrätt -
Vilken handdriven pump för att fylla liten badtunna med sjövatten?
Fritidshus -
Utbyggnad av cirka 15km på en liten stuga för extra sovrum
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Önskar förslag på växter i liten slänt mot gata.
Trädgård allmänt -
Hur mycket el behöver jag för en liten bastu på 3.6KW?
El