Jag har fråga om golvbjälkar dels på Attefall och dels friggebod, bägge två tänkt att byggas på plint. Friggeboden 4.80×3 där tänker jag att det räcker med 8 plintar, 4 på var långsida CC 1600 och bjälkarnas spännvidd 3 meter bör väl inte vara problem.

Attefallaren 7.20×4 hade jag tänkt plinta även på mitten men hade det klarat sig med 4 meters spännvidd?

Bör man även plinta på mitten på friggeboden?

Det beror lite på tjocklek på balkar och så. Jag har träguidens app i telefonen. Där finns en massa exempel. Samma info hittar du här:
https://www.traguiden.se/konstrukti...dbalkar-till-1-planshus/?previousState=101111

Men det kan vara lite stökigt att hitta på hemsidan tycker jag. Appen är bra. Det ger åtminstone lite vägledning.

utan att kollat exakt i ditt fall, hade jag gissat på att plintar i mitten är en bra idé. Jag hade nog satt dem tätare också, men det beror lite på underlag och tjocklek på balkar etc. Har själv satt 10 plintar på ett förråd som är 4,2x1,5 - ytterkant. Men, jag har i princip sand som det står i. Han man stenhård lera eller berg så behövs det säkert färre :)

• Gilla
Kirtap66
  • Laddar…
Tack för svar. Vad heter appen? Hittar en som heter lathunden, från svensk trä.

Kirtap66 Kirtap66 skrev:
Tack för svar. Vad heter appen? Hittar en som heter lathunden, från svensk trä.
precis!

• Gilla
Kirtap66
  • Laddar…
Med konstruktionsvirke som golvbjälkar fungerar 3 m spännvidd men inte 4 m.

• Gilla
Kirtap66
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.