Kan en liten,2kW, trefaskompressor som startar och stannar ha orsakat att elektroniken i min diskmaskin pajat?Bor på landet och halvlångt till transformatorn så snarare låg än hög spänning i uttagen.Jfb löste under samma kväll då diskmaskinen gick, ev samtidigt.Ingen åska och tv klarade sig liksom alla andra grejer,tråkigt om kompressorn är orsaken då den behövs av o till att blåsa barr och boss från altan och bro.

Inte omöjligt, men troligen kommit in fukt i diskmaskinen som löste jordfelsbrytaren.

Märker du om lyset i huset blinkar till om kompressorn startar eller stannar?

Hur vet du att det inte var åska? Den kan slå ned långt borta men ändå ge överspänningar i huset. Det kan bli svårt att hitta någon annan anledning till att en enskild apparat plötsligt går sönder. Kompressorn tror jag inte på. Låter som en gammal kompressor dessutom?

• Gilla
tuktuk
  • Laddar…
Inte åska någonstans i Jämtland under helgen,lampor blinkar diskret när kompressor startar mindre än när vattenpumpen startar och stannar.Diskmaskinen var våt i emballaget,kan ju ha vickats uppochner i hanteringen och därför kommit in vatten på olämpligt ställe,hoppas på garantin de kommer nästa vecka och kollar.

Atr det blinkar till i ljuset om vid start av lite kraftfullare maskiner är inget konstigt. Så blir det om har ett klent matande nät. Ex om man bor ute på landsbygden långt från en trafo

• Gilla
sagan1 och 1 till
  • Laddar…
Vatten i höljet, Jordfelsbrytaren löste, Diskmaskin kaputt. Case closed, den enklaste lösningen är nästan alltid det som orsakat problemet.

Sen Har Bo rätt att det i princip är omöjligt att fastställa felorsaken, och som är primärfelet och vad som är följdfel.

• Gilla
sagan1
  • Laddar…
Kraftiga Spänningsfall kan knäcka dom flesta elektroniska prylarna till slut, inte här dock, hoppas det gick på garantin 💰

• Gilla
Per72 och 1 till
  • Laddar…
De kommer till veckan och tittar på maskinen,i värsta fall får jag ta in den gamla egenhändigt lagade som nu står ute på gården och är kopplad till trädgårdsslang,fantastiskt vad lite vatten de drar,en full plasthink på snabbdisk.

Återkoppling:
Man hade beställt NTC givare och värmeelement utifrån min beskrivning av maskinens beteende.Vid isärtagning sågs en lossnad klämma till avloppsslang men ej läckage.NTC och element byttes,elementet mättes till 27 ohm och bör vara helt,NTC hade han ej spec på.Inget brunnet kort alltså.Fick gamla elementet som är av typ slangvärmare,kan användas som snabb motorvärmare till gammelbil eller poolvärmare till barn poolen!JFB lösningen nog utan smb med maskinfelet och jag är osäker på tidssambandet.Garanti rep som tur var,gamla maskinen lagade jag själv efter instruktion på vit vitvaruforum,den värmde ej,var lossnad lödpunkt på kortet till relä för elementet tydligen typfel.

Att ett element visar rätt resistans utesluter inte att det kan vara ett jordfel i elementet. Då kan / skall jfb lösa ut trots att elementet fungerar och värmer vattnet.

• Gilla
sagan1
  • Laddar…
Ok ska såklart mäta och kolla och inte bygga ngt livsfarligt eller oisolerat så snål och tokig är jag inte!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.