Hej.
Lyckades som genom ett under få tag på en DW625E handöverfräs, men som tror saknar nånting vad det gäller spännhylsa/spänntång..

Det sitter en som är 12 mm i diameter just nu, men det finns väl inga fräsar som e så tjocka? Vad ska man ha i mellan?

Jo det fanns visst fräsar som är 12 mm... fel av mig..:)

De metriska mått som finns är 6, 8 och 12mm på skaftet. Sedan finns det måtten 1/2", 1/4" i England, USA och Australien. Det finns spännhylsa för 8mm till DeWalt, sedan är det nog en reducerare som sätts på skaftet om du kör med 6mm.

De mest komplicerade fräsarna ligger på 12mm eller 1/2" och kräver oftast bordsmontering av handfräsen.

Det kan vara ide att skaffa 1/4 och 1/2" spännhylsa om du skulle ha möjligheten att köpa på resa då priserna i England och USA är lägre än här i Sverige.

Observera att 12mm är inte lika som 1/2", 1/2" är 12,7mm och kan inte klämma 12mm fräsar.

Ett tips är att skaffa två för de slits ut med tiden och de måste spänna! Är där slits i spännchucken så är det bra om slitsen i hylsan är på samma ställe. Det spänner bättre då nämligen.

/Kent

geschwint skrev:
De metriska mått som finns är 6, 8 och 12mm på skaftet. Sedan finns det måtten 1/2", 1/4" i England, USA och Australien. Det finns spännhylsa för 8mm till DeWalt, sedan är det nog en reducerare som sätts på skaftet om du kör med 6mm.
jäkligt nyttig info då jag precis packat upp min 621k och inväntar min 625ek från england... (den skall sitta monterad i fräsbord)

blir till att ta en sväng till beijers å handla 8mm och 12mm då, satt en 1/2 och 1/4 i dem...

stod och lekte lite med 621an igår... OTROLIGT vilken skillnad det är mot min gamla sunk B&D... inställningar etc görs med 0.1mm precision (att jämföra med den gröna där det tog ca 15 minuter att få in rätt avstånd)

Köpte för ett par veckor sedan en fräs (makita 3612c) i England och den hade 1/2" klämma. Dessutom får du liksom jag byta strömplugg eller skaffa en konverter. Kommer dessutom att byta kabel på min då den var av plast och inte gummi, även om den skall sitta i ett bord oftast så vill jag att kabeln skall vara följsam och lång.

Har precis beställt mm klämmor till fräsen...

kapade bara slutet och på med en ny plugg...

är ju en dewalt, så är gummikabel modell LÅNG ;D

köpte faktiskt 2 olika kit med frässtål från england nu i samband med 625ek + fräsbordet... så kommer ha nytta av min 1/4 och 1/2... (semidyra)

geschwint skrev:
Har precis beställt mm klämmor till fräsen...
vart beställde du dem? dm tools i england har alla jag vill ha, men är lite struligt med frakten... och Beijers ger jag inte många cent för...

dosfräs var det enda snubben tjatade om fastän jag tom specade dewalts partnummer och att det var spännhylsa till dw621k och dw625ek HANDÖVERFRÄS jag ville ha...

Fredells i Stockholm... Jag behövde mm hylsor då det redan fanns tum som kom med fräsen. Fräsen köptes i England, som jag hoppas att vi spöar ikväll...

fanns de på lager? drar förbi fredells på torsdag efter lunch på väg mot landet ;D

hursom, alla som tror på beijer reklamen ska tänka om

mer arroganta skitstövlar får man leta efter, är dessutom inte FÖRSTA gången jag fått det mottagandet

första gången var det att beställa en 22mm notfräs (vart idiotförklarad, de tyckte den var så grov)

andra gången var då jag frågade om tryckat 25-30mm rundstav (frågade mest om det fanns eller om det gick att beställa (många suck vart det))

tredje gången är denna... till deras försvar så gav jag inte korrekt partnummer enligt dem, gav DE6274 etc... i deras system hette de DT6274, man kan tycka att de skulle kunna lista ut det själva? jag fick påpeka att byta E mot T...)

Nja, de har sällan så här speciella saker på lager, däremot har ESSVE, som är generalagent för Makita, oftast saker på lager så det tar sällan mer än ett par dagar att få dom (kan ha att göra med Makitas 3-dagars service garanti). Jag plockar alltid ESSVEs artikelnummer från makita.se innan jag går till Fredells, då undviker man missförstånd.

Får säga att jag beställde ett anhåll till en DeWalt fräs från Fredells men för att användas till min lilla Makita fräs. Det tog mer än en vecka att få den, vettesjutton var dom fick den ifrån men tid tog det.

Jag tror inte alla Beijers är lika. Den jag har i närheten är utmärkt i service. Dom är ibland bara för få så dom har det körigt ibland. Det jag märkt är att det lönar sig att skapa en relation med en av dom som jobbar där och alltid gå till samma, känns som att servicen blir extra bra då.

Helt fel av din butik att ifrågasätta kunden. Byt butik! Man blir gladare av en bra butik och åker gärna en bit till för det.

Fredells regerar min värld... kommer ha 2 av dem för avhämtning efter lunch idag

service etc får massa plus (skickade ett mail, de ringer tillbaka...)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.